Jump to content

Benelli crio-plus choker

culot
 Share

Recommended Posts

Håller på och supportra  en quinnlig skytt på hemmabana med val av extended choker  för hennes Benelli M2 comfortech.

Benellin  verkar ha ett lopp med 18,3 mm  och  hon  har köpt en " Carlsson choke "  = Fattigmanna Briley och de chokerna 

är gjorda med 18,6 lopp i åtanke så längst bak mot ansatskanten är dessa  Carlsson 18,65 isch  Vilket hade vart fantastiskt om nu inte benellin 

defakto är 18,3   vilket gör att svärmen gör en rejäl expandering innan den slamrar in i konan igen ...  Nån som sitter med  Benelli crio plus choker och kan mäta lite ?

Det jag avser är   Extended choker .. 

Jag har Teauge, Briley original.

Orginal 18,33 Briley 18,43 ,Teauge 18,47

På 2022-05-13 at 09:51 hs_merkel sa:

Dina orginal är de extended ? , vart ifrån köpte du Briley och Teuage 

1 hour ago culot sa:

Dina orginal är de extended ? , vart ifrån köpte du Briley och Teuage 

Orginal är inte Extended, men finns att beställa på den amerikanska marknaden, 

Trauge köper du i England, Briley i USA.

Men frågar du mig är enda vinningen mot orginal att du får ett skydd för Mynningen. Min orginal 3/4sväljer allt! Sällan den skjuter dåligt med något, Teauge måste man svarva lite och Briley med, har fått gjort på både benelli och Beretta 

Mätte just en crio-plus-vanlig och en crio-plus-extended-original-benelli. Båda har innermått 18.75 precis där choken möter stödkant. Yttermåttet är 19.9 på båda.

Det står bara crio på choken men det är crio plus på alla nyare benellisar.

Beretta optima plus är samma lika som Benelli crio plus.

531346EA-23D5-4864-B3A4-8F9CFA680C0F.jpeg

18 hours ago hs_merkel sa:

Orginal är inte Extended, men finns att beställa på den amerikanska marknaden, 

Trauge köper du i England, Briley i USA.

Men frågar du mig är enda vinningen mot orginal att du får ett skydd för Mynningen. Min orginal 3/4sväljer allt! Sällan den skjuter dåligt med något, Teauge måste man svarva lite och Briley med, har fått gjort på både benelli och Beretta 

nu är jag lite petig när det kommer till choker :whistling:   och  vill ha chokerna  bore match och helst max en tiondel större där choke möter lopp.   Det för att slippa sk " jug choke effekt " dels att det inte ska samlas mega mkt skit i gropen som blir.

11 hours ago MagnusN sa:

Mätte just en crio-plus-vanlig och en crio-plus-extended-original-benelli. Båda har innermått 18.75 precis där choken möter stödkant. Yttermåttet är 19.9 på båda.

Det står bara crio på choken men det är crio plus på alla nyare benellisar.

Beretta optima plus är samma lika som Benelli crio plus.

531346EA-23D5-4864-B3A4-8F9CFA680C0F.jpeg

Vad mäter  ditt lopp ?   har du ett 18,3-18,4 lopp är det ju bedrövlig passning. En sak är de första Winchoke på 80 tal men  nu borde de kunna bättre,  att göra choker baserat på det allra grövsta Backbore loppet  Beretta  har blir aldrig korrekt.     

På 2022-05-13 at 09:51 hs_merkel sa:

Det var bra för att inte säga perfekt passform på orginal choken, Briley  okay teuage börjar det bli lite för mkt... 

22 minutes ago culot sa:

Vad mäter  ditt lopp ?   har du ett 18,3-18,4 lopp är det ju bedrövlig passning. En sak är de första Winchoke på 80 tal men  nu borde de kunna bättre,  att göra choker baserat på det allra grövsta Backbore loppet  Beretta  har blir aldrig korrekt.     

Comforten är stämplad 18.3. Skjuter iaf helt ok träffbilder med originalchoker

På 2022-05-17 at 10:28 MagnusN sa:

Comforten är stämplad 18.3. Skjuter iaf helt ok träffbilder med originalchoker

Det gör dom säkert, jag är själv där  fast på en tiondel med Winchoke i min Browning .

Men det var på 2000 talet Briley började komma med Bore match dvs att dom inte körde efter den största loppdiametern.

Nackdelen är att det gärna samlas rejält med skit i " gropen " mellan lopp och choke kona, samt lite sämre bilder.

Sen trilla fågel  i alla fall  men en nörd är en nörd  :whistling:

16 hours ago hs_merkel sa:

Blir Gemini i min F16

Jag gillar att dom sätter ut vilken loppdiameter dom är passade efter.