Jump to content

Tikka M77K 12/222 Samskjutning Aimpoint 5000

Per_B
 Share

Recommended Posts

Jag har en Tikka M77K kaliber 12/222 med en Aimpoint 5000 på. Jag har skjutit in kulan 20mm högt på 100m. I dag testade jag hur hagelskottet gick på 30m. Jag sköt med rottweil waidmannsheil High Velocity US3. Har tänkt mig bössan till rådjur. Det visade sig dock att svärmen tog lågt på 30m! Vet inte om det syns på fotot men centrum av svärmen är drygt 20cm under pricken som jag siktade på. 20cm låter kanske inte så mycket men svärmen var rätt bra samlad så det känns som den hamnade rejält fel. Frågan är hur skall jag tänka med den här bössan för rådjursjakt? Jag har egentligen andra gevär för att skjuta rådjur på fälten där de oftast står.. Har ni något tips hur jag skall ställa in siktet??

20220514_173203.jpg

Min Merkel 32 sköt jag in på 67m med kulan mitt i då stämmde det med hagel med. 7x57r 

• Thanks 1

Jag tror jag skall skruva om siktet tills jag hamnar mer rätt med hagelsvärmen (skriva upp hur mycket jag flyttar siktet) och sedan se hur jag då hamnat med kulan på lite olika avstånd. Känns som att man med det här bössan och det siktet kanske skall ta rådjuren med hagel på 0-30m och med kulan 30-80m. Om jag justerar hagelsvärmen så kanske jag ligger helt ok med kulan i det intervallet. 

Samma fel på min Tikka m70. - Precisionen är mycket god med kulpipan (.222 Rem), men samskjutningen är skit - hagelskottet sitter ca 20 cm lågt med kikare påmonterad. Snabb att ta av dock i Tikkas orginalfäste, - skjuter hagel med denna utan kikare.

Att hålla såpass mycket högre i en jaktsituasjon funkar inte för mig iaf. 

• Thanks 1

Där ser man! Intressant 4570! Fast lite deppigt också....  Hur har du skjutit in kulan? För korthåll, eller längre håll? 2 cm högt på 100m? 

Ja, +2-3 cm/100m. Laddar inte stenhårt,  ca 850-860 m/s  med 55grs Sierra GK och samma med en gammal favorit S&B 45 grs HM. 

• Thanks 1