Jump to content

Pulsar Proton XQ30

defransson

Recommended Posts

Någon som har testat en slik? 

Tänker att det skulle kunna vara en smidig lösning för att både spana och jaga med bara en enhet. Att den går enkelt att använda på flera bössor gör heller inte ont, tänker jag. 

Skriv gärna något om dina erfarenheter! 

Tittar mycket på Engelska jaktprogram, även forum och den får kritik för att den inte håller 0.an, var ett program för någon månad sedan, där dem sköt in på dagen, och skulle prova på kvällen innan jakt, då drog träffbilden iväg 12-15cm i sida. Så blev en ny inskjutning.

Jag har ju hamnat i det träsket med jakt på natten.  Tittade runt en del nu i vår och åkte till Astro,s mässa för att klämma på dom olika grejerna. Var även in till Kjells vapen och pratade med dom.

Fördelen med en frontmonterad är att du kan som sagt klämma fast den på olika kikare/vapen. Den är något smidigare att spana med än ett löst sikte (med snabbfäste)

En nackdel är att om du lyckats få det vanliga siktet  riktigt lågt monterat så finns det inte plats nog för att klämma dit den. Så vart det för min del. 

Fattade det även som att man satte i en "lins " i bakkant när man skulle spana och den ska väck när man klämmer fast på kikaren.

För min del blev det ett mörkersikte med samma snabbfäste som jag redan hade på dom vanliga siktena.  

Så jag spanar i ett Pulsar termion 2 och när det hettar till sätter jag det på bössan. Funkar riktigt bra tycker jag. 

Det jag använder kan sitta på 5 olika vapen med tio olika inskjutningar per vapen ( har jag för mig att det var)

• Like 2

4 hours ago hs_merkel sa:

Tittar mycket på Engelska jaktprogram, även forum och den får kritik för att den inte håller 0.an, var ett program för någon månad sedan, där dem sköt in på dagen, och skulle prova på kvällen innan jakt, då drog träffbilden iväg 12-15cm i sida. Så blev en ny inskjutning.

Det låter ju direkt obra. Tänker att det borde den ju inte göra eftersom det egentligen inte är den som man skjuter in utan det vanliga siktet. 

Har ett frontmonterat Pulsar n455s med 5x kikartillsats. Fördelen med en digital nattkikare är att den inte är känslig för dagsljus/myfla och betydligt billigare än ett termiskt sikte. Använder den för närvarande på två bössor, en 9,3-62 och en 300WM, bara att klämma fast adaptern på kikarobjektivet. Sitter en SoB 3-12 på 9,3an och en Steiner M7xi 2,9-20 på 300wm, bägge med 50 objektiv. Kikartillsatsen och adaptern på kikaren sitter med bajonettfattning så det är ett ögonblicksverk att flytta den till bössan om man sitter och spanar och det dyker upp något skjutbart. En nackdel är att man måste ha en kikare med tillräckligt låg förstoring (3x) annars ser man inte hela displayen i kikarsiktet. Filmkvaliteten är helt ok så jag är nöjd med mitt köp.

• Like 1

7 hours ago defransson sa:

Det låter ju direkt obra. Tänker att det borde den ju inte göra eftersom det egentligen inte är den som man skjuter in utan det vanliga siktet. 

Så fort du ändrar något på vapnet, tyngd, kan de flytta sig. 

36 minutes ago kkjon sa:

Så här ser min pyrschlösning ut. Funkar helt ok tycker jag. Eftersom det är en minitv man tittar i på natten så är det inte noga med ögonavståndet, så man smackar bara gummit mot ögat och tittar. 

Försök att klämma och bända på dom olika alternativen som finns innan du bestämmer dig för vad som passar dig. 

Japp, tänker mig att det borde finnas en del på mässan på Skokloster om ett par veckor. Hoppas kunna klämma lite då.
Har kollat i en Thermion som min kompis har så jag har lite koll på den. Dock tilltalar tanken på att kunna använda befintlig optik mig. Ruger har ju lite egna lösningar på ringar vilka nog är hyfsat säkra att ta bort och sätta tillbaka utan träfflägesförändring, men de är tyvärr inte kompatibla med exempelvis dotterns bössa.

• Like 1