Hoppa till innehåll

Lämpliga hagelbockar för klubb


TekDr

Recommended Posts

Höll i lite jägarexamen igår och klubbens budgetbockar börjar bli rätt rötna så de borde ersättas. Vi behöver två stycken varav en av stuket ”ladygun” för kortare skyttar.
 

Så för att få lite uppslag vad vi bör titta på/budgetera för så undrar jag vad har era klubbar för bockar för jägarexamen/utlåning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kör en Classic i ladygun stil, dock lite stor kolv  tycker jag, sen har vi en Beretta 696 adjustable och beställt en i vänster. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Miroku är bra grejer och det finns bland skeetbössor lämpliga som lady gun för småpengar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-05-24 at 08:29 TekDr sa:

Höll i lite jägarexamen igår och klubbens budgetbockar börjar bli rätt rötna så de borde ersättas. Vi behöver två stycken varav en av stuket ”ladygun” för kortare skyttar.
 

Så för att få lite uppslag vad vi bör titta på/budgetera för så undrar jag vad har era klubbar för bockar för jägarexamen/utlåning?

När jag tog min examen hade dom Beretta 686 Silver Pigeon till utlåning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lutar i nuläget åt att leta efter nån äldre beretta/miroku med fast borrning. Choker och annat lullull blir bara krångel med i längden på såna här bössor.

ska bara lokalisera några lämpliga exemplar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago TekDr sa:

Lutar i nuläget åt att leta efter nån äldre beretta/miroku med fast borrning. Choker och annat lullull blir bara krångel med i längden på såna här bössor.

ska bara lokalisera några lämpliga exemplar

Vi har 2 nya Beretta 686 Silver Pigeon och en gammal Classic, haft flertalet begagnade äldre bössor som inte hållit måttet så de sista har blivit helt nya. De bägge berettorna med justerbara kolvkam så kan man anpassa dem hyfsat till olika individer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Galne sa:

Vi har 2 nya Beretta 686 Silver Pigeon och en gammal Classic, haft flertalet begagnade äldre bössor som inte hållit måttet så de sista har blivit helt nya. De bägge berettorna med justerbara kolvkam så kan man anpassa dem hyfsat till olika individer!

20kkr per bössa är som jag ser det inte rimligt för vår lilla klubb med knappt 35 medlemmar som ska ha igenom 15-20 elever per år. Begagnad kvalitet är nog där vi hittar mest ”bang för the buck”

Dessutom vet jag med mig att lösa choker kommer sitta fast på grund av tveksam vapenvård och justerbara kolvkammar kommer haverera över tid. Att ställa in kolven för varje skytt är en utopi som jag ser det och troligast kommer det aldrig stämma för någon och risken är att det träffläge de lärt sig hantera under träningen inte längre stämmer om nån justerat kolven inför uppskjutning. 

Jag har egentligen ingen funktion i klubben så jag borde va den som drar i detta (endast vanlig medlem och provledare) det har bara fallit på mig då jag är den som kan mest… 🤷‍♂️
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På grannforumet finns det en Beretta 685 1/4-3/4 borrad för 5500kr. Där har ni en som håller länge,också idealisk för jägarexamen. Täcker både hare och lerduvor.

K som inte gillar Beretta 😃😃😃

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Att ställa in kolven för varje skytt är en utopi som jag ser det och troligast kommer det aldrig stämma för någon och risken är att det träffläge de lärt sig hantera under träningen inte längre stämmer om nån justerat kolven inför uppskjutning.
 

Jäkla bjäfs dessutom. Inte f-n fanns det nåt ställbart öht när en annan tog examen. Eleverna ska ju inte curlas sönder. Är det dessutom fortfarande sex duvor frångående på provet så är behovet ännu mindre :D 

Farsans gamla Stevens enpipigt med hane och för kort kolv anbefalls till eleverna. Slog en rätt i käken varje gång - horribel bössa att skjuta med uppe vid axeln. Men det kanske inte var det primära syftet när den bössan skapades :D Dessutom cylinderborrning i princip.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago exabit sa:

Jäkla bjäfs dessutom. Inte f-n fanns det nåt ställbart öht när en annan tog examen. Eleverna ska ju inte curlas sönder. Är det dessutom fortfarande sex duvor frångående på provet så är behovet ännu mindre  

Farsans gamla Stevens enpipigt med hane och för kort kolv anbefalls till eleverna. Slog en rätt i käken varje gång - horribel bössa att skjuta med uppe vid axeln. Men det kanske inte var det primära syftet när den bössan skapades  Dessutom cylinderborrning i princip.

6 frångående duvor med 2 plugg per duva (andra skottet är det få som räddar upp en missad duva med…) och sen markmål rent sidohåll med 2 plugg åt varje håll och det ska va 8 hagel i varje lapp. Så det går utan problem att lära sig det med det vapen som finns att tillgå 🤷‍♂️ Man blir ingen hagelskytt av att ta jägarexamen, det jobbet har man kvar när man köpt första bössan och kan anpassa den efter sin lekamen…

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Miroku hittar man för låga priser och de bara går och går. Alternativet är en begagnad browning typ 425 eller 525. Utmärkta skolbössor.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago M-98 sa:

Miroku hittar man för låga priser och de bara går och går. Alternativet är en begagnad browning typ 425 eller 525. Utmärkta skolbössor.

 

Absolut, springer jag bara på ett bra exemplar är det med i urvalet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago TekDr sa:

20kkr per bössa är som jag ser det inte rimligt för vår lilla klubb med knappt 35 medlemmar som ska ha igenom 15-20 elever per år. Begagnad kvalitet är nog där vi hittar mest ”bang för the buck”

Dessutom vet jag med mig att lösa choker kommer sitta fast på grund av tveksam vapenvård och justerbara kolvkammar kommer haverera över tid. Att ställa in kolven för varje skytt är en utopi som jag ser det och troligast kommer det aldrig stämma för någon och risken är att det träffläge de lärt sig hantera under träningen inte längre stämmer om nån justerat kolven inför uppskjutning. 

Jag har egentligen ingen funktion i klubben så jag borde va den som drar i detta (endast vanlig medlem och provledare) det har bara fallit på mig då jag är den som kan mest… 🤷‍♂️
 

Tja skruvas inte så mycket på justeringen, men ibland måste man då det bara inte går. Vi hanterar nog en 60-70 elever minst om året och de på ett par år räknar man hem vapnen.

Vi har haft flera gamla bössor som bara ställer till det på sikt dessvärre, så han som är ansvarig  för Jägarexamen i klubben tröttnade och ville ha nya. Då Jägarexamen är klubbens största inkomstkälla fick de ok i styrelsen för inköp..

Det där med att man får lära sig skjuta hagel efter Jägarexamen är så sant, tyvärr ser man dem aldrig på skjutbanan efter avklarad examen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago TekDr sa:

Absolut, springer jag bara på ett bra exemplar är det med i urvalet. 

Här finns några billiga Miroku.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Järven sa:

...och FN B25 för rimliga pengar, ingen skitbössa det heller.    

Såg också att det fanns FN-bössor för en synnerligen attraktiv prislapp, men om dessa vågar jag inte uttala mig om ö h t, även om jag sett att man lovordat just FN här på forat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago MrT. sa:

Såg också att det fanns FN-bössor för en synnerligen attraktiv prislapp, men om dessa vågar jag inte uttala mig om ö h t, även om jag sett att man lovordat just FN här på forat.

Hur dom är att skjuta med i jämförelse med det som nämnts i tråden är jag inte rätt person att uttala mig om, med dom håller bra kvalitet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är inte nyare Miroku lite mer "mainstream" kolvade? Äldre FN kan skilja en del.. spekulerar jag. Sen är väl nyare bössa lättare att få servad. Tanken på en gammal FN som får göra tjänst på skjutbana... fattar folk vad de har i nävarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Järven sa:

Hur dom är att skjuta med i jämförelse med det som nämnts i tråden är jag inte rätt person att uttala mig om

Inte jag heller. 

3 hours ago Järven sa:

med dom håller bra kvalitet.

Så har jag också förstått det hela. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Hipshot sa:

fattar folk vad de har i nävarna?

Om det är aspiranter för jägarexamen; Knappast. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-06-10 at 18:21 M-98 sa:

Miroku hittar man för låga priser och de bara går och går. Alternativet är en begagnad browning typ 425 eller 525. Utmärkta skolbössor.

 

Problemet med dem är att man måste vara uppfödd på fläsklägg för att dem ska passa!

685 eller om ni hittar 686

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...