Hoppa till innehåll

Tips om kombi/drilling?


sexfemåtta

Recommended Posts

I en tidigare tråd såg jag nån ge tips att det kanske vore nått att ha en klass2-kombi eller drilling när jag pratade lite om min kommande jaktsituation. Grejen är att jag nu då har mitt boende ganska mitt i ett VVO där jag kan traska ut och jaga småvilt.. och tja, det kanske inte vore så dumt att både kunna använda kula och hagel i en sådan situation? Dvs när man traskar runt och möjligen kan jaga både med kula och hagel, utan att bära dubbla bössor..

Men för mig är det en total djungel. Om man kikar efter beggade bössor - har nån tips vad man bör kika efter? Som kanske inte ligger i prisklass megasuperduperdyr, men som har en bra kvalitet att bruka?

Klass 2 borde ju duga, men det spelar väl ingen roll om det är klass 1. Tror bara inte jag skulle skjuta nått klass 1-vilt någonsin i sådan situation. Vildsvinen är få i området.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Dansken said:

Köp en klass 1 om du ska handla kombi: du får skjuta klass 2 vilt med en klass 1:a- men inte vice- versa

Jo så är det förstås, men vad ska jag skjuta för klass 1-vilt när jag travar runt i skogen på småviltsjakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du FÅR skjuta en hare med en klass 1

Du får INTE skjuta en gris, älgkalv, eller hjort med klass 2

Valet är lätt

Hittar du en bra klass 2 till rätt pris är det inget dåligt vapen

Men du blir begränsat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, Dansken said:

Du FÅR skjuta en hare med en klass 1

Du får INTE skjuta en gris, älgkalv, eller hjort med klass 2

Valet är lätt

Hittar du en bra klass 2 till rätt pris är det inget dåligt vapen

Men du blir begränsat

Absolut.. det var väl så jag tänkte. OM klass 2 blev betydligt mer prisvärt.

Jag kommer ju såklart inte skjuta en älg eller hjort när jag går runt själv i ett VVO. Gris vore det enda som möjligtvis nångång i mannaminne vore sannolikt, men väldigt osannolikt :) På älgjakten skulle jag inte använda kombin då.. var väl tanken. Även om det går, så tänkerjag att det vore dumt (bara ett skott laddat liksom?).

Men oavsett.. tråden var egentligen för att jag inte vet alls vilka kombin och drillingar man ska kika på, som är av bra kvalitet. Så tar gärna tips! :) Klass1-tips går bra det å!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drilling är tokute just nu vilket gör att man kan fynda sjukt fina vapen för egentligen småpengar. Lite finare varianter är ju Krieghoff och Sauer & sohn men vill du bara testa konceptet är en östtysk merkel funkis om än att de kan va lite tyngre. själv tycker jag också man bör leta klass 1 (7x57R, 7x65R, 8x57JRS etc) men klass 2 är ännu mer ute så priset lär va än billigare. Kaliber 20 blir smidigare men har du svårt att hitta ammo i närområdet är kaliber 12 att föredra.

köp inget utan ett ordentligt hak eller vridmontage då det är snordyrt att montera i efterhand. Jag hade även undvikit allt som heter dural även om det är lättare så är min åsikt att det blir glappt fortare, andra får ha sin åsikt om saken 🤷‍♂️

Drillingjakt är kul men för egen del får min användas allt för sällan då vi har gris i massor…

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, TekDr said:

Drilling är tokute just nu vilket gör att man kan fynda sjukt fina vapen för egentligen småpengar. Lite finare varianter är ju Krieghoff och Sauer & sohn men vill du bara testa konceptet är en östtysk merkel funkis om än att de kan va lite tyngre. själv tycker jag också man bör leta klass 1 (7x57R, 7x65R, 8x57JRS etc) men klass 2 är ännu mer ute så priset lär va än billigare. Kaliber 20 blir smidigare men har du svårt att hitta ammo i närområdet är kaliber 12 att föredra.

köp inget utan ett ordentligt hak eller vridmontage då det är snordyrt att montera i efterhand. Jag hade även undvikit allt som heter dural även om det är lättare så är min åsikt att det blir glappt fortare, andra får ha sin åsikt om saken 🤷‍♂️

Drillingjakt är kul men för egen del får min användas allt för sällan då vi har gris i massor…

Bra tips, får kika lite på blocket och se vad som kan hittas med de märkena.

Att köra Kal12 är väl lite lättare på så vis att jag har sån ammo oavsett till hagelbocken, mindre krångel kanske att inte ha olika.. Annars vet jag inte, fördel/nackdel?

Samma fråga för de olika klass1-kalibrarna du nämner, nån särskilt som är bra för utbud, mm?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now sexfemåtta sa:

Bra tips, får kika lite på blocket och se vad som kan hittas med de märkena.

Att köra Kal12 är väl lite lättare på så vis att jag har sån ammo oavsett till hagelbocken, mindre krångel kanske att inte ha olika.. Annars vet jag inte, fördel/nackdel?

Samma fråga för de olika klass1-kalibrarna du nämner, nån särskilt som är bra för utbud, mm?

 

7x57R är nog i särklass vanligast att hitta.

12 eller 20 spelar nog mindre roll rent jaktmässigt om man har kvalitetsammo.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte säga att drilling är tokute utan har varit på uppgång igen de senaste åren. Drillingar har blivit rätt mkt dyrare de sista 2-3åren.

Drilling är rätt mkt dyrare än kombi. 15k till jättedyr. Ska man komma billigt undan så får man en duglig kombi för 5-7k.

Två hagelpipor är sk trevligare än en. Särskilt på uppflogsjakt och om man klantat sig med förstaskottet. Själv klantade jag mig med inskjutning av kulpipan och sköt över två djur i rad. Det var väldigt olustigt att inte snabbt nog kunna få iväg ett skott till (även om det inte hade hjälpt mig alls eftersom siktet gick högt). Så jag skjuter bara kula med drilling på väldigt lugna lägen. För min jakt hade drilling med två kulpipor varit optimalt men de är riktigt dyra.

Öststatsbössor överlag rostar. Jag hade helt klart siktat på att köpa en kvalitetsdrilling som man får igen pengarna för.

Blaser d99 må kosta en del i inköp men den skjuter som en dröm utan värmestegring. Spänntangent för samtliga pipor så det känns lugnt att gå med patroner i. Montagen är bergsäkra. Min har dubblat i värde på några år så pengarna får man igen. Sen påstår en del att den är ful men för mig är det bara ett verktyg.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade med problemet att jag borde haft kulvapen på småviltsjakten när jag hade hagel och vise versa.

Valet föll på en Sauer 3000 16/16 7x57R, ingen dålig bössa på något sett även om det naturligt vis finns bättre.

Tänk noga först om du behöver något annat än öppna riktmedel på drillingen och i så fall vad.

Kostar en bra slant med den biten annars om den är "naken", bättre i så fall att föregående ägare någon gång i tiden betalat för ett bra montage, merkostnaden på begagnatmarknaden för en drilling med hak vs utan brukar vara överkomlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Merkel 30 32 och 95S. Ok bössor allihopa. Sköt bra, lite tunnga då alla var kaliber 12, Och känsliga mot väta, kräver vapenvård då rosten kom smygande direkt.

Idag har jag Blaser D99, skjuter tätare än många nya bössor gör, Är min bössa NR1 i skogen med hund och Eftersök. Kanon att avfånga med hagelpipan då det är mycket berg där jag jagar.Har nog skjutit hela tabellen med den för utom Varg,Björn,Kronhjort och Älg. Älskar den bössan. Har en aimpoint och ett swarovski 1,25-4x24 på den. Kikaren ligger alltid i ryggfickan, och häktas på då det blir lite längre håll 150m+

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför begränsa sig med en klass 2 ? Min drilling (16-16 7-65R) är den bössa som oftast kommer med ut i skogen och med belyst 1,5-6x42 har det även trillat en del åtelgrisar. Hade långt till en jaktmark så man jagade rå/älg på dagen, sov ett par timmar i jaktkojan och vakade gris på kvällen. Fördelen var att man bara behövde ha en bössa med sig. Innan jag köpte drilling hade jag en spagettikombi i 7-57R/20 och med tanke på hur den rostade tror jag att den var gjord av nersmälta gjutjärnsstekpannor. Med ett tryckesjobb och lite fuskblånering jagade jag med den i många år och den funkade från älg till hare. Sen tyckte jag plötsligt att en andra hagelsmäll kunde vara värt 20000kr plus en begagnad kombi så det blev en Karl Hauptmann vilket jag aldrig har ångrat.

 

DSC_0396.JPG

DSC00174.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen en småviltsjägare, det är den jakten som är klart roligast.

Jag har en drilling med klass 2 pipa och kan inte begripa vilket mervärde jag skulle få om jag sköt klass 2, 3 och 4 vilt med klass1 kaliber.

Älg och hjort jagas med kulvapen, allt annat med drilling.

20180824_203621.jpg

20220205_110851.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Luger6 sa:

Varför begränsa sig med en klass 2 ? Min drilling (16-16 7-65R) är den bössa som oftast kommer med ut i skogen och med belyst 1,5-6x42 har det även trillat en del åtelgrisar. Hade långt till en jaktmark så man jagade rå/älg på dagen, sov ett par timmar i jaktkojan och vakade gris på kvällen. Fördelen var att man bara behövde ha en bössa med sig. Innan jag köpte drilling hade jag en spagettikombi i 7-57R/20 och med tanke på hur den rostade tror jag att den var gjord av nersmälta gjutjärnsstekpannor. Med ett tryckesjobb och lite fuskblånering jagade jag med den i många år och den funkade från älg till hare. Sen tyckte jag plötsligt att en andra hagelsmäll kunde vara värt 20000kr plus en begagnad kombi så det blev en Karl Hauptmann vilket jag aldrig har ångrat.

 

DSC_0396.JPG

DSC00174.jpg

En riktigt fin drilling det där 🙂

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, MagnusN said:

Skulle nog inte säga att drilling är tokute utan har varit på uppgång igen de senaste åren. Drillingar har blivit rätt mkt dyrare de sista 2-3åren.

Drilling är rätt mkt dyrare än kombi. 15k till jättedyr. Ska man komma billigt undan så får man en duglig kombi för 5-7k.

Två hagelpipor är sk trevligare än en. Särskilt på uppflogsjakt och om man klantat sig med förstaskottet. Själv klantade jag mig med inskjutning av kulpipan och sköt över två djur i rad. Det var väldigt olustigt att inte snabbt nog kunna få iväg ett skott till (även om det inte hade hjälpt mig alls eftersom siktet gick högt). Så jag skjuter bara kula med drilling på väldigt lugna lägen. För min jakt hade drilling med två kulpipor varit optimalt men de är riktigt dyra.

Öststatsbössor överlag rostar. Jag hade helt klart siktat på att köpa en kvalitetsdrilling som man får igen pengarna för.

Blaser d99 må kosta en del i inköp men den skjuter som en dröm utan värmestegring. Spänntangent för samtliga pipor så det känns lugnt att gå med patroner i. Montagen är bergsäkra. Min har dubblat i värde på några år så pengarna får man igen. Sen påstår en del att den är ful men för mig är det bara ett verktyg.

Vad är det för drillingar man får runt 15k i bästa fall? Eller vad får man betala för att inte ha skräp?Börjar tänka nu också att jag gärna vill ha två hagelskott.

 

9 hours ago, Luger6 said:

Varför begränsa sig med en klass 2 ? Min drilling (16-16 7-65R) är den bössa som oftast kommer med ut i skogen och med belyst 1,5-6x42 har det även trillat en del åtelgrisar. Hade långt till en jaktmark så man jagade rå/älg på dagen, sov ett par timmar i jaktkojan och vakade gris på kvällen. Fördelen var att man bara behövde ha en bössa med sig. Innan jag köpte drilling hade jag en spagettikombi i 7-57R/20 och med tanke på hur den rostade tror jag att den var gjord av nersmälta gjutjärnsstekpannor. Med ett tryckesjobb och lite fuskblånering jagade jag med den i många år och den funkade från älg till hare. Sen tyckte jag plötsligt att en andra hagelsmäll kunde vara värt 20000kr plus en begagnad kombi så det blev en Karl Hauptmann vilket jag aldrig har ångrat.

 

DSC_0396.JPG

DSC00174.jpg

Min tanke är väl att det inte skulle begränsa. Där jag skulle använda bössan så jagar jag ju älg, hjort som gemensamjakt. Eller i vissa fall som vakjakt, men då skulle jag inte vilja ha bössa med bara en kula, det skulle inte kännas rätt alls..

Så, går jag runt för småviltsjakt så ser jag inte hur det begränsar egentligen att inte ha klass 1 i bössan..? Det enda skulle vara gris, men det vore extremt osannolikt att gå och bara råka på ett vildsvin jag dessutom skulle vilja skjuta en bra bit ut i skogen, ensam...när jag garanterat kommer sitta och vaka på sådana + jaga dem vid drevjakterna.

Det enda jag tänker är väl att rent överlag, garderob är begränsad och varför _inte_ klass 1 - allt annat lika? Då visst, men om jag hittade en fin drilling klass 2, så skulle jag nog kunna tänka mig köpa den lika väl..



 

6 hours ago, Mad Mike said:

Jag är egentligen en småviltsjägare, det är den jakten som är klart roligast.

Jag har en drilling med klass 2 pipa och kan inte begripa vilket mervärde jag skulle få om jag sköt klass 2, 3 och 4 vilt med klass1 kaliber.

Älg och hjort jagas med kulvapen, allt annat med drilling.

20180824_203621.jpg

20220205_110851.jpg

Det var väl så jag tänkte å.. Vet inte riktigt när jag behöver klass 1 i småviltsjakten. Har du nått tips om bössor? I den inte superdyraste klassen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sexfemåtta sa:

 

Det var väl så jag tänkte å.. Vet inte riktigt när jag behöver klass 1 i småviltsjakten. Har du nått tips om bössor? I den inte superdyraste klassen?

Nej tyvärr, köpte min på auktion för många år sen, visste ungefär vad jag ville ha och när den dök upp så ropade jag in den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du köper från Tyskland kan det bli riktigt billigt, t ex denna: https://www.vdb-waffen.de/de/waffenmarkt/langwaffen~drillinge/3716m3y4_sauer_und_sohn-drilling.html?s=1&o=neu

Finns massor till vettigt pris om du söker på sidan. Köpte en Krieghoff Trumpf Dural för 12000 kr från Tyskland och sålde den något år senare för det dubbla i Sverige. Bra att veta, ifall man ångrar sig eller inte hittar rätt på en gång.  Exportkostnaden brukar hamna på 150-250 euro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago sexfemåtta sa:

ser ut som en Merkel lutzen av standardmodell och ”svensksäkring”. Jag har en Lutzen lyx med greenersäkring och i min mening är de lite tunga och småtrista i svingen men fungerar att jaga med. Vissa säger de rostar och det är säkert stor variation i stålkvalitet men min är daterad -83 och köptes av min far i den vevan och har varit utsatt för halländskt höst/vinterväder och hundföreri av både min far och mig sen dess och den har inte en rostfläck så nog kan man ha tur att ha ett bra exemplar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit ett antal harar med kulpipan 8x57jrs och det blir som helmantel. Så blir fina. Skulle jag köpa idag hade det blivit 6,5x55 på kulan, men den funkar som den är nu till de den används för.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Väcker tråden igen. Ingen brådska med köp för min del men varje gång jag kollar på olika som ligger ute så kan jag lära mig nått.

Åsikter om hur dessa är? Merkel 30 Lyx - kal 12 & 5,6x52r.

Enl uppgift fint skick, inga skador. Hakmontage. Klass 2 förstås, kanske det som gör priset mer vettigt ? Eller är priset vettigt, anser ni?

(behöver inga fler kommentarer om att man ska köpa klass 1, jag förstår att vissa vill det, andra kan nog känna att de inte har det behovet med jakten de har bössan till)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/drilling/102924402

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago sexfemåtta sa:

Väcker tråden igen. Ingen brådska med köp för min del men varje gång jag kollar på olika som ligger ute så kan jag lära mig nått.

Åsikter om hur dessa är? Merkel 30 Lyx - kal 12 & 5,6x52r.

Enl uppgift fint skick, inga skador. Hakmontage. Klass 2 förstås, kanske det som gör priset mer vettigt ? Eller är priset vettigt, anser ni?

(behöver inga fler kommentarer om att man ska köpa klass 1, jag förstår att vissa vill det, andra kan nog känna att de inte har det behovet med jakten de har bössan till)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/drilling/102924402

Den såg rätt fin ut, svårt att avgöra på bilderna.. med lite tur då det är klass 2 så kanske den sjunker lite i pris?

Har du hanterat ngn slik på vapenaffär? De är ganska tunga.. jag får för mej att du kommer att tassa runt en hel del själv och rörlig jakt med dessa kan vara rätt segt. Sen tycker jag och detta är sjukt subjektivt att dyngden.. ganska framtunga gör dem lite svårskjutna. 

Haft en Merkel, köpte den i klass 2 men lämnade in till vapensmed som räfflade om den till 7x57. Detta var ngr år sen, då kostade det 6-7K.. idag vet jag inte vad det kan kosta men det är fullt möjligt. Om du köper denna eller ngn liknande och OM tycke uppstår så finns den möjligheten. 

En annan tanke.. Skulle jag mot förmodan köpa drilling igen så hade jag antingen satsat på ngn lite dyrare med aluminiumlåda alt Merkel/Sauer med kal 20 i hagelrören. Avseende 20 så blir vapnet så mkt mer nätt, tappar liite vikt i alla fall och kal 20 begränsar dej i skyttet så pass marginellt att det inte är märkbart tror jag. 

Annars är jag helt med Mike här, ska du skjuta gris, älg och hjort så är det studsare som gäller. Jagar du med jaktlag så finns i många fall såna här puckade regler att "Nu jagar vi älg/hjort/gris" och då skjuts inget annat. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om bilderna stämmer ser den ut att vara i väldigt bra skick, instämmer med sidelock 14 500 är för mycket, jag hade bjudit 10 initialt och max 12. Kikarsiktena är inga high end produkter, leupolden ser ut att vara deras budget vx1.

Fördelen med skruvade hakmontageringar är att du kan montera vad du vill så länge mellanröret och objektivet har samma diameter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min drilling hade en helia monterad när jag köpte den, bytte till en Zeiss efter något år och nu sitter en Schmidt & Bender i ringarna😉

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...