Jump to content

Skb med lösa choker?

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Har idag en Skb 500 med två pipset. Skeet och ett trängre för jakt på hårvilt Och jaktstig. Saknar dock något däremellan, typ klassiskt 1/4 och halv för fågeljakt. Såg en Gammal test av en 500 som har utbytbara choker. Hittar dock inga på begagnatmarknaden. De jag hittar har fast choke. Såldes inte de med utbytbara i Sverige.?

den jag har passar mig perfekt och en identisk fast med lösa choker Skulle vara ett bra alternativ. Annars lär det ta tid att hitta en bössa som passar lika bra. 

Jo, visst funkar det men skulle kännas lite tryggare att ha något trängre på andraskottet är det kan bli lite längre avstånd. Möjligen är jag bara nojig . Hur som skulle det vara skönt att slippa ha två pipsetz

Ingen som har koll på om 500:an såldes med lösa choker i Sverige?

18 hours ago, aasenheim said:

Ingen som har koll på om 500:an såldes med lösa choker i Sverige?

Jag har sett en i varje fall, men jag tror 505 och 605 är vanligare om du vill ha lösa choker. Är det inte typ samma kolv för jaktmodellerna? Ser och känns väldigt lika ut för mig i varje fall. Jag sålde min 605:a i våras.

• Like 1

Verkar ju finnas 705 och 805 också iof. Ska kolla om hela serien gjordes med liknande mått.

• 3 weeks later...

Jag vet inte om jag sett någon 500a med lösa choker, dom hette väl 05 i slutet allihopa, eller??

Min "fasta" 500a är märkt cyl och imp, vad ska vi tro imp betyder? Improved eller improved cylinder, (för båda uttrycken används väl , eller?

• 1 month later...

Har nu varit runt och tittat och känt på en jäkla massa bössor och börjar se åt vart jag ska titta. Har känt på en massa i begnathyllorna utan att  först titta på vad det är jag håller i. När det är nåt som känns riktigt bra så har de ofta en del gemensam

Det är oftast en Browning

Oftast av modellerna GTI, ultra eller 725. Den senare är för dyr för mig så tittar i nuläget mest åt de första.

Nu har jag några frågor kring dessa. Vad bör man betala för en gti respektive ultra i ok skick?

har sett priser från 9000 (ful i stock och blånering men så långt jag kan dömma inget glapp) upp till 17500 för en i bra skick. Kan priser u vela det spannet vara ok, sett till varierande skick eller är det ena svinbilligt och det andra alldeles för dyrt?

Finns det modeller med samma beteckningar som man måste hålla i sär. Alltså finns det olika ultra och olika gti?

jag har inget problem med sliten kolv eller för all del blånering. Men vad ska man se upp med vad gäller skicket?