Jump to content

Om brandade bössor

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Det finns ju en hel del mer eller mindre billiga och brandade bössor där en återförsäljare betalt för att få sätta sitt namn på bössan.
I Sverige är väl Jaguar och scandium sådana bössor. Även mer kända varumärken som sauer gör ju likadant meD sin Apollon tex. Att en tillverkare gör sina  bössor hos någon annan är ju också ett gammalt fenomen. 

Men nu till min fråga; Sätter beställaren sina egna specer eller är det vanliga att de tar en modell ur tillverkarens program och märker om.?

Anledningen till frågan är att jag tycker att modeller som Lincoln prestige jubilee och Jaguar prestige jubile verkar vara en Fair prestige jubile rakt av. Sauer Apollon har  jag förstått också tillverkas av Fair är ju också snarlik fast modellen utan sidoplattor. 

Är det troliga att Sauers bössa är bättre byggd eftersom deras varumärke har mer att förlora på en dålig bössa än ex Jaguar. På en bössa märkt med det senare har väl kanske inte köparen samma krav tänker jag.

å andra sidan, om det är ungefär samma bössa så blir ju ex en Jaguar ett bättre köp eftersom denne billigare.

Nån som kan förklara hur det brukar ligga till?  

sen sen timmen och problem gör att frågan inte ger mig sinnesro😎

Det är väl budgetbössor oftast, större kedjor plockar väl in sunkigare modeller för att ha mer avance per såld bössa. 

Vem minns inte Sabatti/Legend och gud vet vad den hetat? Fair.. är inte det Lincoln bössorna har jag för mej? Sabatti möget var ngt annat som jag lyckligtvis glömt nu.. 

Tvivlar på att de som köper dessa ombrandade grejer enbart ändrar kosmetika, det yttre annars klingar det nya fina namnet lite falskt. 

• Like 1

16 hours ago Hipshot sa:

Det är väl budgetbössor oftast, större kedjor plockar väl in sunkigare modeller för att ha mer avance per såld bössa. 

Vem minns inte Sabatti/Legend och gud vet vad den hetat? Fair.. är inte det Lincoln bössorna har jag för mej? Sabatti möget var ngt annat som jag lyckligtvis glömt nu.. 

Tvivlar på att de som köper dessa ombrandade grejer enbart ändrar kosmetika, det yttre annars klingar det nya fina namnet lite falskt. 

Jo, de försöker nog maximera vinsten genom att inte ändra för mycket tänker jag. Men samtidigt, lite konstigt att ett starkt varumärke som Sauer vill sunka ner sig med mög genom att låta Fair tillverka deras bössa. Men kanske den har gjorts utifrån en av Fair grundmodellen men med någon form av extra specifikation från sauer. Den är ju trots allt lite dyrare är ex Bössor från Jaguar och Lincoln som jag har för mig också tillverkas av Fair.

jag tänker att Sauer nog hade kunnat tillverka en rejält dyrare och mer kvalitativ bössa. Kan ex Blaser ta 40000 för sina Blaser borde ju en välgjord bössa från Sauer kunnat ligga där uppe också. Nu inte sagt att Apollon är dålig. Tycker den känns tämligen välgjord, men ändå.

• Like 1

Det ligger mkt i vad du säger.. om Sauer köper in ngt slikt så lär det vara andra specar, tror inte de vill riskera sitt varumärke genom att bli associerade med allsköns haveri som brukar följa i spåren efter dessa idéer. Vad de i så fall gjort var att skapa ett nytt märke under Sauer paraplyet och där trycka ut möget.

Är ändå lite nyfiken, har inte de en halvautomat? Undrar vem som tillverkat den..? Benelli, Franchi? Ngn diffus förnimmelse om att den ska vara rekylopererad men kan helt klart ha fel.

Sen.. och jag tror pmt höll på att mässa om det back in the days.. Även de är junkproducenterna hade high-end grejer. Kan inte påminna mej att jag sett ngt slikt men det lär ska finnas.. 

Nu får ni hålla isär tillverkare, firma (fabrik) och marknadsnamnen.....

Fair gör bössor under marknadsmamnet Lincoln som lågprisserie och under eget namn för det lite bättre. Så en Fair och en Lincoln kommer från samma fabrik men är inte riktigt samma sak även om de tekniskt sett har rätt stora likheter.

Sauers halvis görs av Breda och får anses vara en lite vidareutvecklad Benelli. Eller kanske rättare - benelli tillverkar på ett bredapatent, breda har vidareutvecklat konceptet lite. Så benelli är kopian och breda originalet. 

Ovan på detta med namn å sånt så ligger kvaliteten på produkten som inom vissa ramar kan specas av beställaren. Där är vi i Sverige hopplösa då 98% av kunderna dessvärre inte kan skilja på skit och kanel.... Så sannolikheten att en svensk kund klagar är minimal om nu inte skrället slutar fungera vilket inte borgar för att man prioriterar kvalitet speciellt högt om jag säger som så....

/T

• Thanks 1

Ok, så Lincoln är alltså Fairs eget märke för typ det sämsta ur deras produktion?

Men helt externa märken som Sauer, eller för all del Jaguar, sätter de sina egna specar eller kör de på Fairs orginalbössor fast med eget märke?
frågan blir alltså, kan den som köper en Jaguarbössa räkna med att få kvalite i paritet med Fairs egna bössor eller skiljer det sig oftast? 

1 minute ago aasenheim sa:

Ok, så Lincoln är alltså Fairs eget märke för typ det sämsta ur deras produktion?

Nja, inte så att man sorterar i slutet av linan.... Man kör i batcher med lite olika förutsättningar.

2 minutes ago aasenheim sa:

Men helt externa märken som Sauer, eller för all del Jaguar, sätter de sina egna specar eller kör de på Fairs orginalbössor fast med eget märke?
frågan blir alltså, kan den som köper en Jaguarbössa räkna med att få kvalite i paritet med Fairs egna bössor eller skiljer det sig oftast? 

Kort svarat: Ja och nej, det beror lite på och kan därför inte besvaras riktigt så enkelt.

/T

• Like 1

14 minutes ago pmt sa:

Nja, inte så att man sorterar i slutet av linan.... Man kör i batcher med lite olika förutsättningar.

Kort svarat: Ja och nej, det beror lite på och kan därför inte besvaras riktigt så enkelt.

/T

Nä förstår att det kan skilja sig åt.