Hoppa till innehåll

CG1900 308w utkastproblem…


Dr Krall

Recommended Posts

Arvebössa efter farsguben. Utkastproblem av tomhylsa på CG1900 308 win…nån som haft det? Hylsan lossnar och ramlar tillbaka istället för att stötas ut. Sker vid snabb repetering. Vid långsamt utdrag kastas den ut, om än nätt och jämnt. Fix? Den korta hylsan kan ju inverka i problematiken genom att hylsan har en brantare vinkel mot främre lådvalvets innervägg vid utdrag, och därigenom inte får samma ’kraft’ från utstötarpinnen. Går det att förlänga utstötarpinnen på nåt sätt? Fila på dess stoppfläns så den går längre ut? Eller sitter problemet i utdragarklon, att den inte greppar hylsflänsen tillräckligt? 🤔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att allt på slutstycket är isärtaget och noga rengjort (typ diselbad) och smort ?

Annars är väl det kanske en bra start som även avslöjar om utkastarfjädern plus utstötta och utdragare ser frisk ut.

Om ovan är i ordning borde ju några tiondelar på utdragarens "stoppfläns" kunna hjälpa i rätt riktning kan man tycka.

Lite meckigt att få i sär/hop med tunna låspinnar och jox.

Jqg skulle även kolla om utdragaren ser sliten ut.

Tror jag har någon sprängskiss och ev instruktion ligger och skräpar i datorn, kan kolla upp om du vill.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara någon bild på Zoli 1900 som är rätt lika.

 

Ur minnet som är kort och svajigt så ta det för vad det är:

 

För att få bort slagstiftet från slutstycket så får du vrida slutstyckemuttern.

För att få bort muttern från slagstiftet vill jag minnas att man får slå ut ett rörstift.

Sedan får du försiktigt pilla med en liten mejsel (typ urmakarmejsel) under utdragaren samtidigt som man juckar med utdragaren för att få loss den och dess fjäder från slutstycket.

Sedan kan man försiktigt knacka ut låspinnen med rätt diameter på dorn eller liknande som håller utstötaren och då kommer dess fjäder farande med.

(vill minnas att man knackar pinnen från hålet där utdragaren nyss setat)

 

 

 

Slutsycke.PNG

Zoli Sprängskiss.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du osäker på att mickla i sär kan ju du ju testa låta toppen med utstötare/urdragare på slutstycket bada i disel över natten och sedan blåsa lite försiktigt med tryckluft om du har tillgång till och smörja med tunt smörjmedel typ wd40, det borde ge svar på är det är skit som gör att något kärvar och ställer till det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Dr Krall sa:

Hur får man ut låspliggen till utstötarpinnen? Den är ju inte genomgående, så den går inte att knacka ut med dorn.

Jo, den är genomgående.

Men utdragaren sitter i vägen för ena sidan  just nu, den måste bort först.

Om du gör det i den ordning jag skrev ovan kommer det nog att ordna upp sig.  ;)  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu så. Det var en del gelad gammal olja/fett nere i fjäderbrunnarna. Få se om rengöring hjälper 😅 (the original Leatherman Tool for the win…lite diamantfil på eggen på minsta mejseln på den så… 👌)

CC65DFD8-65B4-4622-A842-BA89ED70904C.thumb.jpeg.a94e6221a21696f008eeff6ce296a12a.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där ja.   :)

Fjädrarna ser ju friska ut, är det inga grader eller synligt slitage på utstötare och utdragare så var det säkert bara att det kärvade pga skit eller tjockt smörjmedel.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aaa. Jag har också en CG1900 (9,3) som inte strular. Men man blir lite sugen att plocka isär... Eller ska man inte tuckla med det som fungerar?... 🤔😀

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago BigJim sa:

Aaa. Jag har också en CG1900 (9,3) som inte strular. Men man blir lite sugen att plocka isär... Eller ska man inte tuckla med det som fungerar?... 🤔😀

Jag skulle nog nöja mej med att glöta främre delen i något som rengör/löser upp och sedan smörja om den fungerar problemfritt och inte är väldigt skitigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering…”Much ado about nothing”…som han skaldade n’Shakespeare 🤪

Hylsan slog i sidojustertornet…häpp…så enkelt var det 😅

Ett par Rusan med 10mm bygghöjd jämfört med de 6mm som de låga Warne som satt byggde, löste problemet (btw jädrar vilka fina ringar de där Rusan!). Den extra höjden gör inget, eftersom jag ramlade över en beggad Bifrost.

Slutet gott allting gott. Och nu har jag ju som bonus lärt mig plocka ner slutstycket i molekyler 👍😎

286D017A-0062-482A-8F73-CAD904D2E592.thumb.jpeg.427ac464c70863bf36b76e067ea8eed4.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...