Jump to content

Staten ska förvalta jakt och fiske i fjällen, anser Kristensson (M)

Recommended Posts

• 4 months later...
Posted

Ska bli intressant och se utvecklingen i fjälljakts frågan och fiske. Samabyarna vill ju själva förvalta jakt o fiske. Men vad kommer det att betyda i längden. 

Posted
9 hours ago Foffe sa:

Ska bli intressant och se utvecklingen i fjälljakts frågan och fiske. Samabyarna vill ju själva förvalta jakt o fiske. Men vad kommer det att betyda i längden. 

Ja det är ju inte svårt att lista ut... Betydlig mycket dyrare,svårare att få tillträde till vissa sjöar och jaktområden. Förmodligen vissa exlusiva områden endast öppna om din plånbok är stor nog.  Sedan kan vi ortsbor som har ett upplåtelse område för älg börja se oss om efter nya marker att jaga älg på.

Nä jakten ska förvaltas av staten/LST och inte av några andra.

• 8 months later...
Posted

Då vart första delen av utredningen klar och man anser föga förvånande i dessa tider av politisk korrekthet att samebyar har rätt till jakt och fiske i fjällen. Då är det bara att hoppas att den sittande regeringen förpassa förslaget till det runda arkivet. Tyvärr kännetecknas ju dom nuvarande regeringspartierna av att lova runt och hålla tunnt. Kanske SD skjuter förslaget i sank med sin nationalistiska inställning "Sverige åt svenskarna".

• 2 weeks later...
Posted

Detta handlar om makt och pengar! Makten över ensamrätt till 1.500.000 hektar av fjäll och fjällnära skog ger otroliga rikedomar. Att ca 4000 renägare ensamma ska kunna bestämma om tillträde, jakt- och fiskekort, gruvor, vindkraft, avverkningar och vattenkraft är helt absurt och ett jävla skämt. Ingen kan sägas äga rätten till den marken. Ingen kan bevisa att samerna var först och har någon urminneshävd. Samerna kom till Jämtland och Härjedalen för 300-2000 år sedan. Här finner man också fornlämningar som är 7000-8300 år gamla. Vem äger urminneshävden då? Vilka var här före Sca och alla andra skogsbolag? Vem äger rätten till jakt och fiske?

Detta är skitsnack men politiskt korrekt skitsnack för att ingen skall trampa på en "urinvånare". Det vinner man nämligen inga röster på...

Posted

Det där med urminnes hävd råder det delade meningar om, men det är mest en sida som kommer till tals. Jagade i Borgafjäll under några år. Då avlystes vissa områden p.g.a renskötsel. Om det stämde vet jag inte men inget som störde nämnvärt vad jag kom ihåg. Small litet i de avlysta områden, det kanske var en ren eller två som fick nödslaktas på plats🙄.

Posted
13 hours ago Fläskfia sa:

Det där med urminnes hävd råder det delade meningar om, men det är mest en sida som kommer till tals. Jagade i Borgafjäll under några år. Då avlystes vissa områden p.g.a renskötsel. Om det stämde vet jag inte men inget som störde nämnvärt vad jag kom ihåg. Small litet i de avlysta områden, det kanske var en ren eller två som fick nödslaktas på plats🙄.

Ja, eller så sköt man rovdjur. Det går nämligen inte göra på det sättet samerna vill när fjället är fullt av småviltsjägare och skidåkare. Bättre då att avlysa. Det har jag dock full förståelse för i dagens Sverige där du är värre brottsling än en mördare om du skjuter rovdjur. Är heller ingen fan av rovdjur men hatar att vi skall bli utestängda från mina hemmamarker och fjäll för att de inte kan säga just det rakt ut. Jag är uppvuxen i Dorotea och Borgafjäll. Min familj härstammar från södra Västerbotten och Ångermanland sedan 1500-talet. Det är minst lika mycket mitt som deras. Men nu tänker en fjant i Stockholm ta det ifrån oss. Runesson och den här kaxiga regeringen kan dra åt helvete om de låter Renmarksutredningen gå igenom.

• Like 1
Posted

Jag har den principiella åsikten att man ska passa sig noga för att i detta fall titta för långt tillbaka på urminneshävd eftersom det snabbt blir rasbiologi kopplat till rättigheter. Det är orimligt att samebyarna ska äga stor rätt till 1/3 av Sveriges yta. Särskilt i ljuset av att det finns ca 250k renar (200k efter slakt), 4600 renägare och 1000 aktiva renskötare enligt Samtinget. Det är stort nog för alla att dela respektfullt på.

What's next, tänker jag?

• Like 1
Posted

Tyvärr tror jag att vi kommer att gå miste om mycket. Det är rätt i vår tid att värna ursprungsbefolkningen. I det här fallet är det inte konstaterat vilka som var först eller kom lite senare, vilka som brukat mest och lite mindre. Nu är det politik och politiken tänker till nästa val. Vilket handlande ger mest röster hemma och i utlandet. Hur skall vi göra för att att sitta kvar i maktposition. Antalet jägare som berörs av detta är så få jämfört med de som tycker att samerna skall ha fjällen och de som varken fattar eller begriper, så bortfallet av jägarnas röster i nästa val går att leva utan. Alltså, det ser bra ut, fantastiskt faktiskt, när Sverige skänker tillbaka fjällen till den stackars förtryckta urbefolkningen. Spelar ingen roll vilken regering eller vilket block som gör det, det är ändå win win. De som skänker, om det nu är Magdalena eller Ulf spelar ingen roll. De har dessutom råd att betala för svindyr, exklusiv fjälljakt om de skulle vilja. 

Får man nu makten över fjällen får man också de fantastiska ekonomiska möjligheterna. Läs de tre artiklarna i tidningen Affärsvärlden om:

-Fjällmaraton som fick genomföras om samenbyns företrädare fick 80.000 kr utan kvitto.

- De åtta årstiderna, den samiska jaktfirman som sålde exklusiv björn-, älg- och fågeljakt på statens marker för 10.000 kr per dag.

-En undersökning som visar att samebyarna utnyttjar sin vetorätt för att pressa verksamheter och företag i Norrland på pengar för att de skall kunna fortsätta med sina verksamheter och sin utveckling.

För mig är detta helt sanslöst galet i ett land som Sverige! Så, varför vänta och se?! Varför inte skrika högt innan Norrland skänkts bort?!

Posted
2 hours ago josc72 sa:

Tyvärr tror jag att vi kommer att gå miste om mycket. Det är rätt i vår tid att värna ursprungsbefolkningen. I det här fallet är det inte konstaterat vilka som var först eller kom lite senare, vilka som brukat mest och lite mindre. Nu är det politik och politiken tänker till nästa val. Vilket handlande ger mest röster hemma och i utlandet. Hur skall vi göra för att att sitta kvar i maktposition. Antalet jägare som berörs av detta är så få jämfört med de som tycker att samerna skall ha fjällen och de som varken fattar eller begriper, så bortfallet av jägarnas röster i nästa val går att leva utan. Alltså, det ser bra ut, fantastiskt faktiskt, när Sverige skänker tillbaka fjällen till den stackars förtryckta urbefolkningen. Spelar ingen roll vilken regering eller vilket block som gör det, det är ändå win win. De som skänker, om det nu är Magdalena eller Ulf spelar ingen roll. De har dessutom råd att betala för svindyr, exklusiv fjälljakt om de skulle vilja. 

Får man nu makten över fjällen får man också de fantastiska ekonomiska möjligheterna. Läs de tre artiklarna i tidningen Affärsvärlden om:

-Fjällmaraton som fick genomföras om samenbyns företrädare fick 80.000 kr utan kvitto.

- De åtta årstiderna, den samiska jaktfirman som sålde exklusiv björn-, älg- och fågeljakt på statens marker för 10.000 kr per dag.

-En undersökning som visar att samebyarna utnyttjar sin vetorätt för att pressa verksamheter och företag i Norrland på pengar för att de skall kunna fortsätta med sina verksamheter och sin utveckling.

För mig är detta helt sanslöst galet i ett land som Sverige! Så, varför vänta och se?! Varför inte skrika högt innan Norrland skänkts bort?!

I Norge blåser det åt samernas riktining. Trots att det har gått över 600 dagar sedan Norges Högsta domstol gav samerna rätt i Forsenfallet, så har inte nedmonteringen av vindkraftverken påbörjats ännu. Det var norska staten som gav vindkraftsföretaget rätt att anlägga vindkraftverk där så är dom inte överens om när nedmonteringen ska påbörjas.

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/600-dagar-sedan-fosendomen-foll

Posted

Och varför skall vindkraftverken monteras ner? Renarna ligger ju gärna på de kalla och myggfria betongfundamenten sommartid...

Posted
19 minutes ago josc72 sa:

Och varför skall vindkraftverken monteras ner? Renarna ligger ju gärna på de kalla och myggfria betongfundamenten sommartid...

Betesmark o vandringsleder.

Gabna sameby ogillar LKAB:s nya gruvplaner mitt i marken o drar det inför domstol.

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/reowk2xl/nk-2m2kr_s_22

Jag kan skicka texten till dig om du vill läsa den.

Posted
4 hours ago josc72 sa:

Det är väl han D P_rsson ?

Sannolikt var det nog med guidning, boende och gissningsvis även mat.

Så var det när jag gjorde en priskoll på Ripa för tiotalet år sedan i alla fall, men jag tyckte även prislappen var horribel då och det verkar ju inte gått mot det bättre.

Posted
59 minutes ago lsjonsson sa:

Betesmark o vandringsleder.

Gabna sameby ogillar LKAB:s nya gruvplaner mitt i marken o drar det inför domstol.

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/reowk2xl/nk-2m2kr_s_22

Jag kan skicka texten till dig om du vill läsa den.

Nä, det behövs inte. Hela idéen med rennäringen, som är en näring mycket mer än en samisk kulturyttring, är en ganska stor förlustaffär för samhället. Hela rennäringen, med de 4000 renägarna omsätter/genererar inte ens 100 milj kr. Det är lika mycket som en medelstor icabutik. Skulle man se på vad rengärdar, utfodring, skotrar, crossmotorcyklar, sexhjulingar, rendrivning med helikopter och transporter med långtradare egentligen kostar så är det bra mycket mer än den där Icabutiken drar in. Så, kultur vet jag inte, mer en stor förlustaffär finansierad med skattepengar. Skulle vara lätt att säga att när man får det mesta till skänks i bidrag behövs inga kraftverk eller gruvor. 

Det här är ingen lätt fråga. Jag tycker också att det är fult och gör stora sår i vår natur som vi inte får något tillbaka för. Allt, vinster och resurser går söderut när man utarmas vårt Norrland. Men, skall våra barn ha en jord att leva på måste vi gå någon sorts balansgång. Det är inte att riva allt här uppe och neka all utbyggnad. 

Sticker ut hakan,  jag vet, men det här är allas Norrland, inte bara några samers.

Posted
31 minutes ago Järven sa:

Det är väl han D P_rsson ?

Sannolikt var det nog med guidning, boende och gissningsvis även mat.

Så var det när jag gjorde en priskoll på Ripa för tiotalet år sedan i alla fall, men jag tyckte även prislappen var horribel då och det verkar ju inte gått mot det bättre.

Ja, priset är perverst. Det är dessutom olagligt då de enligt lag inte får sälja och göra vinst på det som statens mark ger till husbehov. Så, tänk vika sanslösa ekonomiska möjligheter de får om de erhåller kontrollen och rätten till all förvaltning av jakt och fiske utan någon insyn. Jag fattar inte hur man tänker nere i Stockholm!!

Posted

Förutom att 50% av landets yta står till deras förfogande för renbete så betalar staten dryga 500 miljoner i stöd varav 300 mille går direkt till rennäringen. Det är inte så konstigt att det blir konflikter när en mycket liten grupp får privilegier som ingen annan har, oavsett hur länge dom och deras släkt har bott i norr. Ca 100 personer är renskötare på heltid, ytterligare 2500 är delvis beroende av sin inkomst genom renskötsel och 4600 av totalt kanske 25000 samer i Sverige är renägare. Det är ganska mycket skattepengar som hamnar hos en befolkning som i söder skulle motsvarar en medelstor by.

Posted
23 hours ago josc72 sa:

Ja, priset är perverst. Det är dessutom olagligt då de enligt lag inte får sälja och göra vinst på det som statens mark ger till husbehov. Så, tänk vika sanslösa ekonomiska möjligheter de får om de erhåller kontrollen och rätten till all förvaltning av jakt och fiske utan någon insyn. Jag fattar inte hur man tänker nere i Stockholm!!

Upplägget i dagsläget är förmodligen så att man får betala den stora slanten för helpension och jaktkortet går separat för vad Staten tar för det ?

Posted
8 hours ago Fläskfia sa:

Ja, tyvärr så ser jag inte dagens samer som något uråldrigt naturfolk. Sorry, de sista av dem, fantastiska människor jag kände och respekterade högt, dog på 90-talet. De hade gråtit om de sett hur man nu skiter i miljö, känslig natur och sina traditioner. När de inte på något sätt kan klara sig själva, varken ekonomiskt och utan 100 % motorisering, så faller min empati till botten.  När de försöker driva sin hopplöst bidragskrävande näring och hävda tradition skapar det mer funderingar kring en nedmontering av egen identitet än något hållbart som skall överleva. För mig är det bara tragiskt. Dock inget sörlännignarna med Runesson i spetsen fattar eller bryr sig om. De skapar ett farligt vi och dem istället för ett gemensamt vi. De kommer till att provocera fram farliga motsättningar.

Posted
På 2023-09-14 at 03:40 Luger6 sa:

Förutom att 50% av landets yta står till deras förfogande för renbete så betalar staten dryga 500 miljoner i stöd varav 300 mille går direkt till rennäringen. Det är inte så konstigt att det blir konflikter när en mycket liten grupp får privilegier som ingen annan har, oavsett hur länge dom och deras släkt har bott i norr. Ca 100 personer är renskötare på heltid, ytterligare 2500 är delvis beroende av sin inkomst genom renskötsel och 4600 av totalt kanske 25000 samer i Sverige är renägare. Det är ganska mycket skattepengar som hamnar hos en befolkning som i söder skulle motsvarar en medelstor by.

Bara för att förtydliga så är renen nyckeln här, samer utan ren ser inte till någon ersättning alls utan är att jämställa med vanliga svenskar. Arvet finns men man får många gånger nästan kämpa för det för man anses inte riktig. 

Posted
På 2023-09-17 at 01:10 Silver sa:

Bara för att förtydliga så är renen nyckeln här, samer utan ren ser inte till någon ersättning alls utan är att jämställa med vanliga svenskar. Arvet finns men man får många gånger nästan kämpa för det för man anses inte riktig. 

Ja, och detta handlar också om makt. Vem som helst kan och får vara same. Du skall ha vuxit upp som same, tala samiska och känna dig som same, enligt definitionen sametinget har på sin hemsida. Det är inga problem. Men, att därifrån få sig ett renmärke och skaffa sig några renar är långt mycket svårare. Då är det makten och de gamla i samebyarna som styr och bestämmer. Ser man då lite vidare på saken är renen nyckeln till bidragen, helt rätt, men den är också nyckeln till makten, jakträtten, fiskerätten, tillträde till fjällen, avlysningar, och alla pengar man drar in via mutor, förhandlingar, nekanden av tex vindkraft och avverkningar. Det handlar om makt och pengar. De som redan har mycket vill inte dela med fler.

• Like 1
  • 1 month later...
  • 1 month later...