Hoppa till innehåll

Fri kalvjakt på grund av varg


Risarn

Recommended Posts

Det har passerat en o annan varg här de sista 3 åren och ett nybildat revir ligger ca 2-3 mil österut

styrelsen i älgskötselområdet har därför gett förslag på att införa fri jakt på kalv under 2 år med motivering att vargen därmed skulle

få ont om byten och att den skulle ha svårare att döda vuxna älgar

såklart kommer vissa kalvar överleva då det är praktiskt omöjligt att skjuta varenda kalv som finns

men själva iden låter för mej vansinnig,hur har det gått för andra lag som testat fri kalvjakt det vore intressant att få veta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inget bra svar. Vet bara att jag pratat med vissa jägare på vissa ställen som medvetet kanske inte skjuter alla kalvar de får chansen på, även om det är fritt på dem..

Men ja, spontant låter det för mig som att man ser ett problem (vargen) och hittar på en konstig lösning som kan skapa rejäla problem, istället för att ta det beslutet som vore absolut uppenbart och logiskt.

För mig låter det lite som om man har problem med rånare i en stad som stjäl folks pengar. Och därmed tar beslutet att man ska ta pengarna från invånarna i staden så rånarna inte har nått att stjäla och istället flyttar iväg nån annanstans där det finns folk med pengar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska det jagas vuxna djur som vanligt eller bara kalv?

Sen att skjuta kalvarna och hoppas att vargarna får mindre mat och flyttar låter allt lite konstigt, den tar bara nånting annat äta. Finns det inte kalv så kommer den troligen gå på en fjoling istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är det verkligen det som är skälet till att man släpper kalven fri? Jag tycker att det låter som någon form av missuppfattning, för det är ju ett huvudlöst resonemang. Det finns ju andra bra skäl till fri kalvjakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Ska det jagas vuxna djur som vanligt eller bara kalv?

Sen att skjuta kalvarna och hoppas att vargarna får mindre mat och flyttar låter allt lite konstigt, den tar bara nånting annat äta. Finns det inte kalv så kommer den troligen gå på en fjoling istället.

endast kalv tillåten,ej vuxna,det hela är ett förslag från diverse gubbar i äso styrelsen,de har frikostigt tilldelat sina hemlag en god avskjutning och gett lagen i periferin runtomkring mindre tilldelningar även om periferilagen haft mer älg på synobs och bättre älgbiotoper,nu tar man chansen att rätta till sina misstag genom att dra ner tilldelningen för alla och bara tillåta kalvjakt med vargen som förkläde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago älg sa:

Men är det verkligen det som är skälet till att man släpper kalven fri? Jag tycker att det låter som någon form av missuppfattning, för det är ju ett huvudlöst resonemang. Det finns ju andra bra skäl till fri kalvjakt. 

ja vi har fått det på papper på ett möte i april,enbart kalvjakt för då anses eventuell varg få svårare att ta vuxna älgar och förväntas då försvinna själv typ....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Risarn sa:

endast kalv tillåten,ej vuxna,det hela är ett förslag från diverse gubbar i äso styrelsen,de har frikostigt tilldelat sina hemlag en god avskjutning och gett lagen i periferin runtomkring mindre tilldelningar även om periferilagen haft mer älg på synobs och bättre älgbiotoper,nu tar man chansen att rätta till sina misstag genom att dra ner tilldelningen för alla och bara tillåta kalvjakt med vargen som förkläde

5-6 vuxna vargar dödar en vuxen älg. Det gör dom i Alaska har jag läst i någon tidning för länge sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant. Här i Skåne får vi ju bara skjuta kalv och vi har väl nu mer än ett revir etablerat…

Vi kan dock snart börja jaga stork istället, om inte vargen hinner före…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...