Hoppa till innehåll

Duv, räv, gås, grävling, fällfångst, klappjakt, kråkjakt, äh all jäkla jakt


dptrapper

Recommended Posts

Kul med en tråd! Jag är jäkla sugen att prova, har i princip rekryterat @detstorabla att komma tillsammans med sin hund. Letar dock tips i hur man vet var man ska stå? Aldrig jagat duva förut. Har köpt bara 12st enkla skal-bulvaner. Camo finns/fixas.

Vilket gömsle kör du?

Hur man får in bilder väldigt enkelt... öppna mappen där du har bilderna och dra helt enkelt över dem till samma ruta du skriver meddelandet i :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längst ned i rutan du skriver i.. bifoga filer..

Inte jagat ngr duvor ännu, har en hel del ärtor ute på Norrby kommer förmodligen åka ut där och veva lite senare. 

sexfemåtta.. Ut och spana! Ut en fm och se vart de flyger, vart de äter.. reka. De följer ofta samma stråk mellan mat - vatten - nattkvist. Antingen hittar du vart de äter alt omedelbar anslutning till maten under inflygning och riggar bulvaner där eller så ställer du dej på ngn sträckled och skjuter på sträck. 

Poängen är att rekandet är mer än halva jobbet. Avseende camo så är det ganska enkelt, ngt camonät och sen lämpligt sly.. Skär du av tex björn eller asp med yxa eller vass kniv så den blir spetsig.. När du funnit din plats så trycker du ned den spetsiga delen i backen och "planterar" dina slybuskar framför dej som en skärm. 

Du kan oftast smacka upp ett sånt skydd mitt på en åker, de verkar inte bry sig så värst. Jag kör elstängselstolp och såna här förlängningsskaft till roller.. sen camonät och slybusk brukar fungera utmärkt.

Men reka reka reka.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Hipshot said:

Längst ned i rutan du skriver i.. bifoga filer..

Inte jagat ngr duvor ännu, har en hel del ärtor ute på Norrby kommer förmodligen åka ut där och veva lite senare. 

sexfemåtta.. Ut och spana! Ut en fm och se vart de flyger, vart de äter.. reka. De följer ofta samma stråk mellan mat - vatten - nattkvist. Antingen hittar du vart de äter alt omedelbar anslutning till maten under inflygning och riggar bulvaner där eller så ställer du dej på ngn sträckled och skjuter på sträck. 

Poängen är att rekandet är mer än halva jobbet. Avseende camo så är det ganska enkelt, ngt camonät och sen lämpligt sly.. Skär du av tex björn eller asp med yxa eller vass kniv så den blir spetsig.. När du funnit din plats så trycker du ned den spetsiga delen i backen och "planterar" dina slybuskar framför dej som en skärm. 

Du kan oftast smacka upp ett sånt skydd mitt på en åker, de verkar inte bry sig så värst. Jag kör elstängselstolp och såna här förlängningsskaft till roller.. sen camonät och slybusk brukar fungera utmärkt.

Men reka reka reka.. 

Allright. Då vet jag mer hur jag gör. Är det förmiddagen de förflyttar sig mot maten menar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta gömsle är det

https://fritidvildmark.se/product.html/alces-gomsle-flexibel

Flexibelt så man kan göra en bur, raksträcka osv. Mycket enkelt sätta upp och ner och man slipper tjorva på med cammo-nät.

Som Hippen skriver, ut å reka. Förmiddagar och eftermiddagar gärna efter klockan 1 (mitt på dan är de inte så aktiva)

Ser du sen ett stråk eller fält de verkar gilla så är chansen god att lyckas.

Sen som Hippen skriver att skära i en Björn, nja gör inte det utan beväpnad backup 😁

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antingen gryning eller em.. mitt på dagen sitter de o vilar och smälter/fördelar käket i krävan. 

Gryning innebär inte i svinottan, de brukar vänta ett tag innan de börjar flyga men har du rekat så är det bra att vara ute i tid.. Sikta på soluppgången typ. Em passet verkar variera endel.. när jag jagade som mest så tyckte jag att det var som hetast 14-16 men de verkar kunna flyga betydligt längre. När du rekar så ser du hur och när de flyger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now dptrapper sa:

 

Sen som Hippen skriver att skära i en Björn, nja gör inte det utan beväpnad backup 😁

:D:D

Externa tangetbordet och jag är djupt osams...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago sexfemåtta sa:

Kul med en tråd! Jag är jäkla sugen att prova, har i princip rekryterat @detstorabla att komma tillsammans med sin hund. Letar dock tips i hur man vet var man ska stå? Aldrig jagat duva förut. Har köpt bara 12st enkla skal-bulvaner. Camo finns/fixas.

Vilket gömsle kör du?

Hur man får in bilder väldigt enkelt... öppna mappen där du har bilderna och dra helt enkelt över dem till samma ruta du skriver meddelandet i :)

Tips, köp gärna på dig fler duv-skal. Tycker mig märkt stor skillnad på attraktions-kraften mellan 12 och 20-30 skal.

 

OBS: en annan sak jag hört av en som läst 🙃 (vet ej om det stämmer) men man ska tydligen aldrig skuta dem där de har sitt vatten-hål av någon anledning. Tror det handlar om att de då blir otrygga och kan helt byta område.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går säkert lura ner dem om man är i deras sträck, de blir såklart nyfikna om polarna sitter där. 😀

Men har du sett att de går ner på ett visst ställe så är det hetare såklart. Kan bli galet mycke fågel om du hittat en gärda med ärtor och alla andra gärdor bara har gräs/korn. Då ska alla till ärtorna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, dptrapper said:

Går säkert lura ner dem om man är i deras sträck, de blir såklart nyfikna om polarna sitter där. 😀

Men har du sett att de går ner på ett visst ställe så är det hetare såklart. Kan bli galet mycke fågel om du hittat en gärda med ärtor och alla andra gärdor bara har gräs/korn. Då ska alla till ärtorna.

Ok så ärtor är favvon? :) Då ska jag ta och höra runt över vart det är vilka grödor... Det torde ju bonden vara lika glad för, de äter upp dem annars ju? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen super-expert men här i Norrbotten finns det mest korn eller gräs/klöver på gärdorna. Så kommer det ut ärtor  på nåon åker och de börjar spricka upp ärtskidorna då blir det en jäkla cirkus. Finns det inga ärtor så går de gärna ner på korn-åkrar efter det att de tröskat.

Vad mer de är galna i kanske någon annan har bättre koll på. 🙄

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago sexfemåtta sa:

Okej!

Men bulvanerna.. de ska man alltså rigga där man sett att de landar för att äta? Inte nånstans på "mellansträckan" de flyger?
 

Oftast så går det inte att sitta där duvorna vill slå för det är ofta mitt ute på ett fält.
Jag brukar sätta mig vid någon holme där dom flyger över för att komma till favorit stället.
Du skall sitta så nära flyg sträcket du kan. Ju närmare ju bättre.
När dom ser bulvanerna går dom ner för att undersöka dom och då får man bra skotthåll.
Tyvärr får man rätt ofta skjuta några skott för att få skrämma upp dom fåglar som har landat på favorit stället för när det sitter ett gäng där o käkar så kommer dom inkommande skita i dina bulvaner.

Det du bör satsa på att skaffa är någon typ av bulvan som rör sig,
Floter / Bouncer , Flapper, duvkarusell eller liknande.
Lite rörelse i bulvanbilden gör en jäkla skillnad.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag såg en del duvor som flaxade runt i träden sent på kvällen när jag var ute och kollade efter bock. Är det där kanske man borde kika på morgonen för att se vartåt de flyger?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du åkrar inom ditt område så spana av dem.

Kika efter spannmål, vete, ärtor, korn. Gärna där de slagit (harvat, tröskat)

Försök inte störa dem på sin nattkvist.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago dptrapper sa:

Har du åkrar inom ditt område så spana av dem.

Kika efter spannmål, vete, ärtor, korn. Gärna där de slagit (harvat, tröskat)

Försök inte störa dem på sin nattkvist.

Alternativt jaga dem där på kvällen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • dptrapper changed the title to Duv, räv, gås, grävling, fällfångst, klappjakt, kråkjakt, äh all jäkla jakt

Testat med sako hammerhead, lapua vad sjutton den nu heter, hornady sp. Tyvärr inga bra erfarenheter med 222. Dom har alla gått långt med massor med blodutsprängning i hinnorna runt bog/revben. Kan hända de finns bättre kulor? Jagade med 222 bara 2 säsonger så ja kanske bara hade otur och för litet underlag iof

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nerladdade 50gr V-max I lungan har funkat väldigt bra, dem andra susar bara rakt igenom, förutom Norma 4grams kula om den stabiliserar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...