Hoppa till innehåll

Laddat vapen.


karelsk blandning

Recommended Posts

Efter att läst den artikeln om björjägaren.

https://www.jaktjournalen.se/bjornjagare-ertappad-med-laddad-bossa-i-bilen/

Vad räknas som laddat vapen vid transport?

Jag har för mig att bara det finns skott i ett löstagbart magasin fast det inte sitter i vapnet så räknas det som laddat, konstigt nog.

För några år sen delades det ut böter vid en sån grej men vad händer idag? 

Tappade licenser och böter eller vad händer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago karelsk blandning sa:

Efter att läst den artikeln om björjägaren.

https://www.jaktjournalen.se/bjornjagare-ertappad-med-laddad-bossa-i-bilen/

Vad räknas som laddat vapen vid transport?

Jag har för mig att bara det finns skott i ett löstagbart magasin fast det inte sitter i vapnet så räknas det som laddat, konstigt nog.

För några år sen delades det ut böter vid en sån grej men vad händer idag? 

Tappade licenser och böter eller vad händer.

Jag vet en som fick böter för patroner i magasinet (som var i vapnet) när bössan låg i bilen, tror det var 2020.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago KJE81 sa:

Jag vet en som fick böter för patroner i magasinet (som var i vapnet) när bössan låg i bilen, tror det var 2020.

Vet du vad det kostade?

Inget mer än böter?

Tänker som i artikeln där det står att han fick jaga vidare men att det var upp till licenshandläggarna vsd som händer sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Jag har för mig att bara det finns skott i ett löstagbart magasin fast det inte sitter i vapnet så räknas det som laddat, konstigt nog.

Detta har jag också fått påtalat för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant och ta ur slutstycket och låta magasinet vara i med patroner!Då är det juridik på allvar!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Vet du vad det kostade?

Inget mer än böter?

Tänker som i artikeln där det står att han fick jaga vidare men att det var upp till licenshandläggarna vsd som händer sen.

Jag vet att det blev dagsböter, men minns tyvärr inte hur många. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

 

Jag har för mig att bara det finns skott i ett löstagbart magasin fast det inte sitter i vapnet så räknas det som laddat, konstigt nog.

 

Har svårt att tro det stämmer, för i så fall skulle man kunna bli dömd om geväret är hemma men magasinet är i ficka med patroner i. Men det är ju svensk lagstiftning vi diskuterar,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-08-26 at 19:13 Edsvalla sa:

Har svårt att tro det stämmer, för i så fall skulle man kunna bli dömd om geväret är hemma men magasinet är i ficka med patroner i. Men det är ju svensk lagstiftning vi diskuterar,

Ja så var det tydligen för han som fick böter för några år sen men då var både bössan och det laddade magasinet i bilen. Magasinet var taget ur bössan.

Ska fråga kompisen mer om den händelsen när han var gäst jaga i det laget då det inträffade. Men ägaren fick ca 8000kr i böter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig visat magasinet om jag haft det laddat. Skulle sagt att jag glömt det hemma och var på väg ut för att jaga med min "enskottare".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gått lite till överdrift efter att jaktkamraten fick dagsböter för sitt laddade magasin, så nu ser jag till att inte ens lämna patroner i patronhållaren i vapenremmen längre, man vet ju aldrig vad dom kan göra av något sådant...kanske mitt vad det är räknas som ett magasin?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago josc72 sa:

Jag hade aldrig visat magasinet om jag haft det laddat. Skulle sagt att jag glömt det hemma och var på väg ut för att jaga med min "enskottare".

Den händelsen jag skrev om där kompisen var med så hade bössan legat med stängt slutstycke och tom bössa men med magasinet liggande på sidan om bössan på baksitsen.

Det resulterade i att det blev böter för att bössan räknades som laddad fast magasinet med skott i var ute ur bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-08-26 at 13:49 karelsk blandning sa:

Efter att läst den artikeln om björjägaren.

https://www.jaktjournalen.se/bjornjagare-ertappad-med-laddad-bossa-i-bilen/

Vad räknas som laddat vapen vid transport?

Jag har för mig att bara det finns skott i ett löstagbart magasin fast det inte sitter i vapnet så räknas det som laddat, konstigt nog.

För några år sen delades det ut böter vid en sån grej men vad händer idag? 

Tappade licenser och böter eller vad händer.

Minns artikeln i Svensk jakt för några år sedan. Det vara ganska många i Norrbotten som stoppats med laddade vapen i bil. Minns dock inte om det var skott magasin eller skott i loppet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Den händelsen jag skrev om där kompisen var med så hade bössan legat med stängt slutstycke och tom bössa men med magasinet liggande på sidan om bössan på baksitsen.

Det resulterade i att det blev böter för att bössan räknades som laddad fast magasinet med skott i var ute ur bössan.

Då är bössan laddad om slutstycket är stängt, stående i vapenskåpet, med ammunition en hylla upp!?

En bössa är laddad när befinner sig patron I loppet, ett ren helvete att få det att smälla om patronen befinner sig i magasinet.

Och om man har en R8 och tar ur magasinet lägger det i framsätet. Och bössan ligger i skuffen i en kombi utan hundgaller är den med andra ord laddad?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hs_merkel sa:

Då är bössan laddad om slutstycket är stängt, stående i vapenskåpet, med ammunition en hylla upp!?

En bössa är laddad när befinner sig patron I loppet, ett ren helvete att få det att smälla om patronen befinner sig i magasinet.

Och om man har en R8 och tar ur magasinet lägger det i framsätet. Och bössan ligger i skuffen i en kombi utan hundgaller är den med andra ord laddad?

 

Det är ju precis det jag menar, men så slutade det den gången och typ 8tusen i böter.

Jag anser att bössan var oladdad men inte dom poliserna som stoppade den bilen. Dom ansåg att vapnet var laddat fast bössan var tom och magasinet urtaget men hade kvar skotten i sig.

Sen om dom var på kontroll av nånting annat eller just skulle kolla dem jägarna vet jag inte men lite lustigt var det. Kompisen som var med hade tom bössa så han klarade sig och har troligen inte vart dit jaga efter det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En uppgift jag saknar här ovan.. Låg bössan i fodral? Min gissning är att den inte låg i fodral. Inte för att det spelar ngn roll kan jag tycka. 

Tror Christian hade kunnat bråka lite om detta.. måste ju vara hårklyverier delux. Fredde surrade om ngn kollega uppe i lapphelvetet som rapporterade folk för just detta, påfyllt magasin i ficka typ och vapen i bilen. En mer kurant tolkning är väl påfyllt magasin i vapnet...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ju lite insyltad i jägarexamensutbildningar och examinationer, det lärs i alla fall här nu ut att man inte ska ha patroner i lösa magasin. Anledningen ska vara att lagen är skriven med tanke på fasta magasin och gör ingen skillnad, är det patroner i magasinet är vapnet laddat. Nitiska lagens män kan följaktligen bötfälla för att jävlas även om även de själva borde inse det orimliga. Man kan ju fundera på hur det resoneras på polisutbildningen och polisens skytteträningar, är tjänstevapnet laddat när magasinet sitter i bältet och inte i vapnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara så sjukt oavsett. En bössa är inte laddad pga att det finns patroner isatta i ett löst magasin nånstans. Den är bara inte det, rent faktamässigt, konkret, verklighetsförankrat.. Vi pratar nu alltså om vanföreställningar och hittepå. Man vill straffa för ett "laddat vapen" som de facto, 100%, INTE är laddat.

Bara så vi vet vad vi pratar om. Det är inte lite oj, vips, fel och det är inte missförstånd. Det är att använda lögner för att sätta dit någon för nått man har hittat på. Det är att totalt ändra en definition, genom att ljuga, så att den passar in så man kan straffa någon man vill straffa av någon annan anledning.

Ursäkta rant men jag gillar liksom inte när man hamnar in i att diskutera utifrån en premiss som är en uppenbar falskhet.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man vara säker på att slippa tramsa med en kling eller klang på viktigt uppdrag med att jävlas med "law abiding citizen"

Så har man vapnet tomt på ammunition och i sitt fodral samt patronerna i fickan.

Aldrig någonsin patroner i vapnet under transport.

Men jag skulle då ta strid i ovanstående exempel då det som jag tolkar saken finns ytterst godtyckliga bestämmelser.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago fubar sa:

Men jag skulle då ta strid i ovanstående exempel då det som jag tolkar saken finns ytterst godtyckliga bestämmelser.

Och vara utan vapen under det att den juridiska processen pågår !? Får jag föreslå (som avskräckande exempel) ta fallet Hedin !? Nä, då är det lättare att ta det säkra före det osäkra; Plundra vapnet, ta ur magasin och tömma magasin och ha patronerna i fickan och bössan i sitt fodral, under transport i fordon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sexfemåtta sa:

En bössa är inte laddad pga att det finns patroner isatta i ett löst magasin nånstans. Den är bara inte det, rent faktamässigt, konkret, verklighetsförankrat.. Vi pratar nu alltså om vanföreställningar och hittepå. Man vill straffa för ett "laddat vapen" som de facto, 100%, INTE är laddat.

Det sunda förnuftet resonerar precis så som du gör här, men det är en liten detalj du glömmer bort i sammanhanget; Vi talar här om juridik och inte om det sunda förnuftet. Juridik är lite som att; "Om Karta och landskap inte stämmer överens, då är det fel på landskapet" 😉.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Om alla körde i trafiken som dom lär ut på körkortsutbildningen skulle ingen köra för fort heller....

Kan bara instämma i påståendet, jag är yrkeskriminell (Bussförare).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MarkusR sa:

Man kan ju fundera på hur det resoneras på polisutbildningen och polisens skytteträningar, är tjänstevapnet laddat när magasinet sitter i bältet och inte i vapnet?

Tror det är egalt i det här sammanhanget, det är ju polisen du tar upp som exempel här. I min tankevärld särskiljer man nog privat vapenägande med vapen i tjänsteutövande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog rätt rökt, har alltid plugg i magasinet i princip aldrig fodral.. Vid två tillfällen nu sista veckan har konstaplarna svängt förbi när jag klivit ur bilen, greppat pangen från baksätet och gått in. Detta har inte renderat annat än glatt vinkande. Dock aldrig magasin med plugg i bilen under färd..om man inte är ute på kommunjobb.. men som sagt, är nog rätt rökt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...