Hoppa till innehåll

Vapenlicenserna


qvarnhill

Recommended Posts

Man ska ju ha med sig originallicensen när man har sitt vapen med sig, MEN, skulle man kunna komma undan med att ha den digitalt i telefonen, en hemknåpad PDF där det syns klart och tydligt vad det står? Har ju redan det statliga jaktkortet digitalt i luren! Bär inte alltid med mig licenserna och det har väl hänt att man glömt licensen hemma eller ja, har så lite som möjligt med på sjön vid säljakten, räcker gott att förlora vapnet och telefonen om man plurrar... Tycker att en PDF borde vara likvärdigt med ett intygande av Herr A och Fru B!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kopia utan originalunderskrifter, dvs kopior på redan signerade papper, är inte ok och ett foto är ännu sämre.

Ska du ha ett godkänt elektroniskt dokument måste det vara elektroniskt signerat (med en metod polisen accepterar) och vidimerat.

/Markus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baksidan av pappret där jaktkortet sitter skriver man in allt sen gå in på polisstationen och be dem signera eller stämpla, eller två jaktkpmpisar som intygar, så har du ett A5 när det är ihopvikt. Detta är ok.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var just det fysiska pappret jag ville komma ifrån, det känns lite Hedenhös och just det statliga jaktkortet duger ju fint digitalt. Dessutom, för att få påskrivet på ett fysiskt papper en gång om året... Näe, det blir en sjumilsresa till plishuset där det för det första inte finns några parkeringsplatser just, finns det någon är den dyr och i vänthallen sitter det en hel flock människor med allehanda ärenden så det blir lätt en halvdagsutflykt till människobyn.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago qvarnhill sa:

Det var just det fysiska pappret jag ville komma ifrån, det känns lite Hedenhös och just det statliga jaktkortet duger ju fint digitalt. Dessutom, för att få påskrivet på ett fysiskt papper en gång om året... Näe, det blir en sjumilsresa till plishuset där det för det första inte finns några parkeringsplatser just, finns det någon är den dyr och i vänthallen sitter det en hel flock människor med allehanda ärenden så det blir lätt en halvdagsutflykt till människobyn.

 

Instämmer att de borde vara digitala. Har för mig att @MagnusN forskade i det där men minns inte vad som gällde? Wehunt har någon flik där man kan lägga in licenser, men om ordningsmakten godkänner det vet i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom inte fram till om det finnas någon ny tolkning som säger art en scannad/fotad licens duger. Lagtexten är forf densamma dvs originallicenser eller undertecknat jaktkort av polisen eller nvvs papper av polisen eller två trovärdiga personer.
Kompisen glömde licenserna hemma och försökte köpa ammo med en fotad licens. Det gick inte för sig.

https://www.jagarexamen.se/pdf/vapenlicens.pdf

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago MagnusN sa:

Kom inte fram till om det finnas någon ny tolkning som säger art en scannad/fotad licens duger. Lagtexten är forf densamma dvs originallicenser eller undertecknat jaktkort av polisen eller nvvs papper av polisen eller två trovärdiga personer.
Kompisen glömde licenserna hemma och försökte köpa ammo med en fotad licens. Det gick inte för sig.

https://www.jagarexamen.se/pdf/vapenlicens.pdf

 

Ok!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-08-27 at 13:19 Hipshot sa:

Jag har aldrig licenser med.. jag VET hur enkelt det är för konstapeln att konstatera att vapnet jag har i min hand är mitt legala. Om hen då önskar bötfälla så hopp och lek..

Då är vi två, i bästa fall är dom med i bilen om jag inte har den andra som det byts mellan.

Har fotat licens,statliga,jaktkort och blir man kontrollerad så borde det inte vara någon större grej kolla upp det om inte bilden är trovärdig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...