Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Har en östlaika på 4 år.

Han jagar precis som jag vill och hittar alltid vilt. MEN när han väl släpper nån km bort och ska ta bakslagen,  då kommer problemet. Han kan spåra sig tillbaka 300-600m men sen tappar Han bort sig och stannar och ylar och skäller tills jag hämtar honom eller kommer tillräckligt nära så han hör mig ropa.

Hur får jag honom till att ta bakslaget hela vägen?

Posted

Jag vet inte om detta är till någon hjälp. Har du någon annan som kan gå med hunden medan du går en bra sträcka och snitslar så att den som går med hunden ser vars du har gått så får hunden spåra dig. 

Detta var bara en tanke som slog mig.

Posted

Nja det handlar mer om att han inte reder ut sina egna bakslag. Men till 70% så fixar han inte det.

Posted

Är det vilt tätt? Får han jobba för att hitta vilt eller springer han på ngt ganska snart? Om han tappar när det blir lite svårjobbat så kanske han har ngt boende i nosen.. Men han var väl ung? Ta det lugnt och avvakta ett tag.

Posted
2 hours ago Östlaika21 sa:

Nja det handlar mer om att han inte reder ut sina egna bakslag. Men till 70% så fixar han inte det.

Ok! Då vet jag!

Posted
2 hours ago Hipshot sa:

Är det vilt tätt? Får han jobba för att hitta vilt eller springer han på ngt ganska snart? Om han tappar när det blir lite svårjobbat så kanske han har ngt boende i nosen.. Men han var väl ung? Ta det lugnt och avvakta ett tag.

Ung? 4 år står det.

Längre förföljande och skällande tills man hämtar dem så är problemet löst.

Posted
4 hours ago Östlaika21 sa:

Hej! Har en östlaika på 4 år.

Han jagar precis som jag vill och hittar alltid vilt. MEN när han väl släpper nån km bort och ska ta bakslagen,  då kommer problemet. Han kan spåra sig tillbaka 300-600m men sen tappar Han bort sig och stannar och ylar och skäller tills jag hämtar honom eller kommer tillräckligt nära så han hör mig ropa.

Hur får jag honom till att ta bakslaget hela vägen?

Alltid varit så, har du alltid hämtat, hur mycket har hunden vart i skogen?

Låter konstigt att hunden inte hittar med så kort förföljande som nån km.

Posted
2 hours ago Hipshot sa:

Nej det är inte så vilttätt. Han få jobba för att hitta djuren.

Posted
1 minute ago karelsk blandning sa:

Alltid varit så, har du alltid hämtat, hur mycket har hunden vart i skogen?

Låter konstigt att hunden inte hittar med så kort förföljande som nån km.

Nej det har inte alltid varit så, började förra och denna säsongen. Han har varit extremt mycket I skogen. Jag har inte alltid hämtat honom. 

Posted

Då kanske man ska kolla nosen i alla fall.. om det bor ngr kvalster där? 

Posted
3 hours ago Hipshot sa:

Då kanske man ska kolla nosen i alla fall.. om det bor ngr kvalster där? 

Nja varit såhär 2 säsonger nu

Posted

Prova om hunden kan spåra (vanligt spår med en klöv) bara för att utesluta om det är fel på näsan?

Posted
41 minutes ago MagnusN sa:

Prova om hunden kan spåra (vanligt spår med en klöv) bara för att utesluta om det är fel på näsan?

Och spåret måste få ligga ett tag så det inte är för lätt, för påtaglig doft..

• Like 1
  • 2 months later...
Posted

Har du pejl?

Om du har det gå så exakt du kan i Laikans spår och möt  hunden.