Jump to content

Hunden drar iväg under apportering.

Recommended Posts

Posted (edited)

Skrev i fel tråd!

sorry….

Edited by JOBEno1
Posted

Ingen fara! Egentligen bara bra att du skriver något för då får jag tummarna loss. Har tänkt ge en uppdatering ett tag nu. 

Träningen har gått vidare och just nu går vi ”lydnadskurs”, i princip jobba med hunden lös i grupp. Går väl under någon form av Jeppe Stridh-koncepte. Så tydlig kravställning på hunden och att jag som förare är ansvarig för att motivera, gasa och inte minst bromsa hunden. 

Har varit försiktig med apporteringsträningen. Hunden har gått ur hand några gånger men inte i närheten av tidigare. De gånger det har hänt har jag hittills kopplat till osäkerhet/stress i uppgiften. Han blir osäker och springer för att hitta apport, hittar han inte så tar han upp vilt. 

Annars så har han lyckats dra på hare och kanin, men endast under lös rastning. Har vid något tillfälle lyckats få stopp på honom med bara röst. I övrigt så har han utvecklat tydliga känslor för katt, enligt sambon så har han i det närmaste haft ståndskall på grannkatten som retsamt satt i trygghet på andra sidan staketet. 

Vad gäller jakt så har vi suttit av några ankjakter och småviltsjakter. Han har fått titta på när andra apporterar, när det smäller och trillar 50+ fåglar.
Mycket gnäll och stort i början, men när allt lugnat sig fick han prova efterapportera. Lite övertaggad till en början men sen funkade det att arbeta (söka) i ett område med två tikar. Lite lättare röstkorrigering när tikarna blev mer intressanta räckte.
Hade även någon form av positiv olydnad där han drog iväg 100-150m, antagligen på en tidig markering som låg kvar i skallen på honom. Försökte blåsa av honom, hängde efter för att jag trodde han drog på harlöpa. Blev helt paff när han kom över en backe med en skammad anka i munnen så avlämningen blev katastrof. En annan hundförare som kopplat och var på väg mot bilen hade sett hur han kommit farande och berömde för hans målmedvetna sök, han hade tydligen ringat ankan snyggt och sen gått rakt in, utan tvekan och nypt den. 

Erbjöd även att släppa honom vid en klövviltsjakt, med bjällra för att se om vi kunde stöta något. En av de mer rutinerade drevjakts-killarna avrådde med kommentaren att du riskerar att få ett monster. Så han fick stanna i bilen, vi får vänta något år till innan det blir klövviltssläpp  

Ibland blir jag nästan överväldig över vilken kapacitet han besitter, ska bara få styr på honom 😁. I apporteringen måste dirigeringen och vattenarbetet stärkas. Det borde lösa sig denna sommar. Kommer även introducera hinder i apporteringen nu, hoppa över staket mm

• Like 1
Posted

Kan nog hålla med lite riskabelt att släppa på klöv tills med andra hundar. Risken är att han lär sig springa på skall och skott i värsta fall.. Bättre då att försöka köra honom själv och knuffa i mindre skala. Många labbar kan bli rätt bra faktiskt, har en kompis som kör massa eftersök han är effektiv helt klart.