Jump to content

vad är detta för sako?

Cooldenberg
 Share

Recommended Posts

har fått en sako modell okänd av en polare.

ingen aning vad det kan vara för något hoppas nån har en aning och fall det kan finnas något värde i den :)

IMG_20220905_192225_8.jpg

IMG_20220905_192230_1.jpg

IMG_20220905_192238_8.jpg

IMG_20220905_192244_5.jpg

• Like 1

Det är la en så kallad Sako Mauser, alltså en m98 ekiperad av Sako. Brukar väl anses av många som en av de bättre M98:or man kan få tag på.

Vad är det för kaliber?

• Like 1

Håller med Broder TekDr, en Sakomauser som kan vara väl värd att ta vara på. Den är ju inte borrad för kikare och har originalflaggan så det är lite av en vågdelare vad man bör göra med den. Den spruckna stocken kanske går att rädda med bäddning och skruv + lim. Annars finns bra nya alternativ. Den stora frågan är om du ska behålla den i original som nostalgiker och vårdare av kulturarv brukar hävda är det bästa, eller om du ska öka användbarheten genom att borra för kikare och byta säkring. Ska man bygga något custom på en M98 så är detta en mycket bra start, men det kostar oändligt mycket mer än vad den är värd som den står idag. Det är nog dessvärre inget större värde räknat i kronor även om det är en mycket fin M98 med bra blånering i vettigt skick. 

Men jag kanske misstar mig, just Sako98orna växer inte på träd. Någon annan som vågar sig på en åsikt/gissning?  @Dansken kanske?

• Like 1

Det är en FN 98 låda på den, jag tror att FN och Sako hade lite samarbete. Samma låda använde HVA på sina sista 98 modeller.

Om man söker på eGun finns mycket med tryck, säkringar, kolvar och reservdelar, både nytt och begangnat till humana priser.

Mvh Jan-Erik 

11 hours ago MarkusR sa:

Någon annan som vågar sig på en åsikt/gissning?  @Dansken kanske?

Det är samma låda som på sena Husqvarna 640. Kommer från samma ställe. Sakon är mycket bättre polerat och har bättre finish än Husqvarnan. Sakon har också bättre trycke än Husky'n (justerbart) och en rätt så tråkig kolv.

Jag vill minnas att Sako höll på med "micro räffling" och något med Bofors pipor dyker upp i bakhuvudet.

Hur fantastisk denna konstruktion så än måtte vara är den inte värd några större pengar i Sverige. Tyvärr blir snacket att "det är en såndäringa gammal Mauser" bara. Och den kommer förmodligen inte att öka i värde inom överskådlig tid.

Men ett bättre ämne att bygga på finns inte.