Jump to content

Hur ska jag förpacka gevär som ska postas?

klompdomp

Recommended Posts

Jag har sålt ett gevär och nu ska jag posta det till den nya ägaren. Jag har inte gjort sådant innan och går och grubblar över hur jag ska förpacka paketet på bästa sätt. Hos Postnord hade de önskemålet att förpackningen skulle ha så få skarvar som möjligt.. För fem år sen köpte jag ett gevär och fick det postat till mig, den personen löste det genom att få en Tikka T3-kartong av sin lokala vapenhandlare. Själv har jag tyvärr ingen vapenhandlare i närheten, annars hade ju det varit en mycket smidig lösning.

I nuläget funderar jag på om jag ska vira in geväret i så mycket bubbelplast som möjligt och sen trycka ner det i ett gammalt vapenfodral jag har liggandes? Jag tar tacksamt emot tips på hur jag förpackar geväret på bästa sätt!

9 minutes ago klompdomp sa:

Jag har sålt ett gevär och nu ska jag posta det till den nya ägaren. Jag har inte gjort sådant innan och går och grubblar över hur jag ska förpacka paketet på bästa sätt. Hos Postnord hade de önskemålet att förpackningen skulle ha så få skarvar som möjligt.. För fem år sen köpte jag ett gevär och fick det postat till mig, den personen löste det genom att få en Tikka T3-kartong av sin lokala vapenhandlare. Själv har jag tyvärr ingen vapenhandlare i närheten, annars hade ju det varit en mycket smidig lösning.

I nuläget funderar jag på om jag ska vira in geväret i så mycket bubbelplast som möjligt och sen trycka ner det i ett gammalt vapenfodral jag har liggandes? Jag tar tacksamt emot tips på hur jag förpackar geväret på bästa sätt!

Papprör för gjutning hos bygghandeln? 

Jag brukar skaffa en kartong som räcker till på längden med rejäl "sömnsmån" när jag ska frakta udda saker sedan viker och formar jag den förpackning jag behöver. Bubbelplast inuti och rejält med tejp kring svaga punkter har hittills fungerat bra på allt från monterade cyklar till fiskerullar och vapen.

För sakens skull har jag numera en vapenkartong liggande hemma, antingen behöver någon bekant eller jag själv den nästa gång.

Rulle med wellpapp, silvertape, rulla in bössan och dubbelvik wellpap i ändarna.en drilling jag sålde gjorde jag en låda i trä efter överskommelse med köparen. Som jag fyllde med wellpapp.

Annars ett frigolitblock och skära ut för bössan. Sen wellpapp och tape runt. Dem går ändå på vikt så på alla dessa lösningar har jag hamnat runt 1000kr i frakt