Dansken Posted September 21, 2022 Share Posted September 21, 2022 Dom växer på ett begränsat område- som är starkt förorenat (rötslam) Dom börjar som vita, blir stora som fotbollar innan dom blir gråbruna och spricker. Inuti är det något poröst "klägg" som ser ut som isoleringen i en garagedörr, men är kladdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted September 21, 2022 Share Posted September 21, 2022 På isländska, "reyksprengjur" eller rökbomber, röksvampar, dinosaurieägg. Engelska namnet är "Puffball" Lycoperdon Perlatum på latin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted September 21, 2022 Share Posted September 21, 2022 Lär ska vara goda vad jag hört! Detta lär då vara Langermannia gigantea - Giant Puffball, eller jätteröksvamp! http://svampguiden.com/art/visa/Calvatia_gigantea Fast kanske inte just äta dem om de växer där... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted September 26, 2022 Share Posted September 26, 2022 Plockade för ett par år sedan. De växte på en gammal soptipp. Jag tog även en mindre (handbollsstorlek) som var fast och vit i köttet och skar den i limpskivor som jag stekte med smör och vitlök. Smakade bra, men man ska nog inte äta några mängder av soptippssvamp, men kul att provsmaka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts