Hoppa till innehåll

Hjälp med val av borrmaskin/ skruvdragare


Dansken

Recommended Posts

Enkel fråga: vilken maskin köper en yrkesman i dag?

Då jag köpte min senaste maskin var Dewalt "the shit" men hur mycket skruva som helst hemma och nåt 40- 50 tal jakttorn och vakkojor börjar ta ut sin rätt:

Batterierna laddar ur sig fortare än dom gjorde förr, och köpa nya batterier tror jag inte lönar sig...

Så ni som jobbar med sånt: vad ska jag köpa som är BRA?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Dansken sa:

Enkel fråga: vilken maskin köper en yrkesman i dag?

Då jag köpte min senaste maskin var Dewalt "the shit" men hur mycket skruva som helst hemma och nåt 40- 50 tal jakttorn och vakkojor börjar ta ut sin rätt:

Batterierna laddar ur sig fortare än dom gjorde förr, och köpa nya batterier tror jag inte lönar sig...

Så ni som jobbar med sånt: vad ska jag köpa som är BRA?

Är själv inne på 3e omgången dewalt.  Köpte en förra året med 4st 4Ah batterier 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en borstlös maskin så kan det löna sig att kolla efter nytt batteri. På jobbet försöker vi ta död på Dewalt men det är sannerligen inte lätt. Visserligen har vi batteri i laddare hela tiden (mekanisk verkstad) så hur de står sig vet jag inte. Gillar chuck i metall. Blå Bosch är bra grejer också, speciellt om man vill ha vridmoment utan knack.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det sägs finnas en massa bättre grejer än Dewalt, men jag kör Dewalt i jobbet och jag skulle nog testa ett nytt batteri till maskinen du har, möjligen inte om du har nimh batteri men då är den rejält gammal. Mina grejer är typ 10 år, en skruvdragare blev lite märklig när chefen la den i hängrännan under ett regnväder annars tuffar dom och går. Jag har vinkelslip, stora mutterpurran, cirkel-, stick- och tigersåg, två dragare, slagdragare, nån lampa, högtalare och inget har hittills strulat mer än den som dränktes, den funkar men gasar lite själv efter man släppt knappen.

Har jobbat ute i meter djupsnö och minus 20 likväl som 35+ grader direkt solsteka och batteri och maskiner i övrigt har levererat minst lika bra som kollegornas andra märken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är när du köpte din DeWalt. Är den äldre än 12 år så ska du köpa nytt och är den nyare kan du nog kolla upp om du kan hitta nya batterier. Dock kan man ofta hitta erbjudanden på maskin, laddare och batteri för samma peng som bara några batterier.

DeWalt, Milwaukee eller Bosch proffs har i stort sett samma batteriteknik och delar. Annars Panasonic, Hikoki eller Makita.

Jag köper numera oftast från Proffsmagasinet när de ha bra priser, och det har de oftast, och jag kör endast med Bosch proffsmaskiner. Min äldsta batterier är från 2009 och har på sista tiden börjat tröttna lite. 

Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hitachi har vi på jobbet och många av dom är hårt använda och varit med länge.

Annars är det Makita som gäller hos oss på firman.

Jag själv på hemma plan har en gammal Hitachi DS 14DSL som levt och lever ett hårt liv sedan 2011 utan tandagnissel eller tårar i några större mängder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Milwauke är väl det finns mest där ute för de har en bra säljorganisation, personligen tycker jag de är tunga jämfört med många andra. Själv har jag Hitachi eller Hikoki som de heter idag, men Makita är alltid ett starkt kort. Vill man köpa kinamaskiner som komplement så verkar de plagiera Makita systemet hårdast.

Annars för hemmabruk har ju många Ryobi One+ nu för tiden, finns ju massa prylar och välja mellan och justa starpaket på Jula mfl emellanåt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min maskin heter DeWalt DC727 och på batterierna står det "Lithium Ion 18V 1,1A 18Wh" och dom heter DE9181...
Jag undrar hur gammal maskinen kan vara? 15 år? Eller mera?
Maskin går bra, men batterierna håller inte ström så länge som dom har gjort tidigare....
Skulle kanske satsa på nya batterier och se hur länge den kan hålla....

Jag var faktiskt på en stor lokal bygghandel i går för att kolla. Tänkte att om det är en säljare som är lite framåt, och som säger med övertygelse: DEN HÄR MASKIN ÄR VÄRLDSKLASS, den säljer vi mycket till hantverkare, den kan jag rekommendera- då hade jag "spontanköpt" en sån....
Jag stod länge och tittade på maskiner. Det var bara en "kund" mera förutom jag i butiken: En kvinna med 2 små barn som stod och småpratade med en annan kvinna (personal) vid kontors- ön
Resten av personalen stod och pratade sinsemellan eller var upptagna med annat.. tydligen
Ingen noterade närvaron av min simpla person i butiken

Då ingen hade frågat om dom kunde hjälpa mig på en bra stund smög jag ur affären och åkte hem.
Och då undrar lokala butiken varför folk hellre köper sina saker på nätet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dåliga eller döda batterier brukar bli ett ny köp eller chansa på Tradera eller någon annan auktions sajt.

Batterierna är hutlöst dyra som reservdel har jag upptäckt.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara Makitaverktyg, är helnöjd. Batterierna vet jag inte om jag tycker är så fantastiskt dyra, verktygsvaruhuset.se har ofta bra erbjudande på batterier, (och hela maskiner också för den delen). Mina äldsta 3Ah, (den storleken funkar kanon till skruvdragare och muttermskin), är över 10 år och håller bra än och vill jag ha fler brukar dom kosta dryga femhundringen, (i dag 695), till slipmaskin och vinkelslip har jag 5Ah men ska nog skaffa 6Ah snart, (i dag 995kr).

Far min köpte för något år sen ett kit med Dewalt 18V inkl två batterier och laddare för att använda som isborr. Tycker den maskinen känns plastig och trist jämfört med Makitorna jag har.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör också bara med Makitaverktyg, mest för att vi fick ett helt set med 18 volts-verktyg som inflyttningspresent från svärfar när vi hade köpt gården, sedan har jag kompletterat med en större borrmaskin och en motorsåg. Det enda som inte varit helt hundra är skruvdragaren som gick sönder, reparerades på garanti och sedan gick sönder igen efter att garantin gått ut. Har dock köpt två stycken likadana till så att det alltid ska finnas en som fungerar ifall det händer igen. Skaffade också ett extra batteri så att jag har fyra stycken, mest för att motorsågen behöver två stycken åt gången. Laddaren är ju himla snabb, men bra att ha så man kan byta direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen yrkesman men började med Dewalt så jag kör med Dewalt. Har man väl 2-3 rejäla batterier så blir ju maskinerna inte så fasligt dyra sen ändå. 4Ah-batterier så räcker de en stund (förutom med borrhammaren, då bara till några hål men det är inte ofta jag ska borra så jäkla mkt betong).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Min maskin heter DeWalt DC727 och på batterierna står det "Lithium Ion 18V 1,1A 18Wh" och dom heter DE9181...
Jag undrar hur gammal maskinen kan vara? 15 år? Eller mera?
Maskin går bra, men batterierna håller inte ström så länge som dom har gjort tidigare....
Skulle kanske satsa på nya batterier och se hur länge den kan hålla....

 

Det verkar som om du har en av deras gamla maskiner där de hade både NiMH och LiIon batterier till maskinerna. Som jag ser det så ska du byta upp dig till en ny maskin då batterierna till just denna inte är så bra.

Om du vill fortsätta med DeWalt så finns denna hos Proffsmagasinet DeWalt 18V annars har de bra pris på Bosch Bosch 18V . Du får med två 5.0Ah batterier till båda. Då bör du klara dig länge.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använt mycket olika i arbetet och just nu har vi milwauki? i jobbet och dom har fungerat bra, har flertalet olika maskiner.

Hemma har jag blå Bosch med några batterier och köpt till en tigersåg. Kommer troligen köpa en till skruvdragare och cirkel såg. Kan inte säga att dom är sämre än det jag använder på arbetet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...