dptrapper Posted October 6, 2022 Share Posted October 6, 2022 Blidde så Både frun och jag har varsin 17 hmr å då hon inte använder sin så får jag ha de så mycket jag vill. Tanken med bössan är räv-vak, ripjakt och nån skogfågel. Bössan är i nära nyskick. Synpunkter på bysse å kaliber? (blir att handladda) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted October 6, 2022 Share Posted October 6, 2022 Jävla söt lite tingest! Sköt ngr rävar med den jag hade och ngr rådjur faktiskt legalt på skyddsjakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted October 6, 2022 Author Share Posted October 6, 2022 Se där! Jo söt som tusan och verkar välgjord. Dock knepigt få till lågt montage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted October 6, 2022 Share Posted October 6, 2022 Hade man bara jagat åtel och åtel med begränsat avstånd så hade nog 22 Hornet varit en helt kandidat.. Nu har jag rätt stora avstånd tidvis och då går den dessvärre bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted October 6, 2022 Author Share Posted October 6, 2022 Så är det ju Men i räv-kojan vet jag exakta avståndet och sen är klass 3 max när man jagar ripa på fjället. Vid räv-lock å annat långhållsbus kommer 6,5:an fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KJE81 Posted October 6, 2022 Share Posted October 6, 2022 Den optimala småviltskalibern tycker jag, i alla fall om man vill ha randpatron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted October 7, 2022 Share Posted October 7, 2022 Har själv länge funderat på en lite potentare småviltkaliber än .22lr. Har velat hit och dit mellan .22Wmr och .22 Hornet. Då jag är Sakofrälst föll till slut valet på .22Wmr. Men .22 Hornet är ju ett par strå vassare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted October 7, 2022 Author Share Posted October 7, 2022 22 magnum har jag haft flera, mysig kaliber verkligen. Men nu när jag laddar själv så har jag märkt att Hornet hamnar i samma pris per patron som 22 mag. Sen är det ju ganska mysigt att dricka Bourbon och smörja in hylsor och sen pressa lite 🥰 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted October 7, 2022 Author Share Posted October 7, 2022 Ställde frågan på grann-forat men testar även här. Någon som vet hur jag ska gå till väga för att frilägga pipan på den Jag får inte en chans i hellivetti in ett papper mellan pipa och för-stocken. Hur långt bak ska jag frilägga? Ska jag frilägga även runt ringen vid bakre siktet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted October 7, 2022 Share Posted October 7, 2022 23 minutes ago dptrapper sa: Ställde frågan på grann-forat men testar även här. Någon som vet hur jag ska gå till väga för att frilägga pipan på den Jag får inte en chans i hellivetti in ett papper mellan pipa och för-stocken. Hur långt bak ska jag frilägga? Ska jag frilägga även runt ringen vid bakre siktet? Jag hade allra först provskjutit utan att röra något. Duger inte resultatet så brukar det vara bra med en rundstav och grovt sandpapper. Du får frilägga allt i så fall, men jag är inte rätt person för att snida runt siktesringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted October 7, 2022 Author Share Posted October 7, 2022 Jo ska testa före. Det var just runt siktesringen jag var mest förbryllad. Kanske räcker fram till den? Eller så måste man kanske ända fram till lådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted October 7, 2022 Share Posted October 7, 2022 3 hours ago dptrapper sa: 22 magnum har jag haft flera, mysig kaliber verkligen. Men nu när jag laddar själv så har jag märkt att Hornet hamnar i samma pris per patron som 22 mag. Sen är det ju ganska mysigt att dricka Bourbon och smörja in hylsor och sen pressa lite 🥰 Absolut kan det vara trevligt.👌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts