Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter och funderar på vad jag ska leta rätt på för vettigt, fungerande, någorlunda prisvärt sikte till min Sako A1 i 222r. Tänker att det kunde vara skoj med lite högre förstoring men det behövs inte egentligen mer än "nödvändigt".

Tänker också att bössan är rätt smidig, och att jag gärna vill hålla den ganska smidig. Därmed bör väl diametern inte vara större än 50, kanske helst typ 40-ish? Men samtidigt gärna ha rätt bra ljusinsläpp då användningen av bössan lär ske en del som smyg/vakjakt på rådjur tex. Kanske även ska testa toppfågel med den vid tillfälle, om jag inte gör det med 308an.. Nåväl. Oavsett blir det ju inte en bössa jag lär ha för snabba skott i trånga pass, liksom.

Ge gärna tips på vad jag kan leta efter!

Posted

Hade ungefär exakt samma tankar som dig och det slutade med ett Leupold 3-9x40 på min Sako A1. Passar riktigt bra och bössan behålls lätt och smidigt utan sketfula 30mm-tuber etc.

8F42634A-4BCC-4117-8388-B3A4AFD2F84B.thumb.jpeg.66a0767fe2be684283c119dc1e806701.jpeg

• Like 2
Posted
Just now, exabit said:

Hade ungefär exakt samma tankar som dig och det slutade med ett Leupold 3-9x40 på min Sako A1. Passar riktigt bra och bössan behålls lätt och smidigt utan sketfula 30mm-tuber etc.

Hm har ju ett Leupold Rifleman 3-9x40 som jag tänkt sätta på om jag inte hade annat. Det är väl billigvarianten antar jag? Köpte det för "inte mycket". Vet ärligt talat inte hur bra eller dåligt det var, bara testat det lite förr på ena 308an innan jag satte på det jag tänkte använda.

• Like 1
Posted

He he i min mening en 2.5 ggr med rejält ljusgenomsläpp och belyst riktmedel för att krama dom sista minuterna 

Iofs jag har ju tröttnat på att skjuta på 100+ meter på pyschen men mest att jag e van med feta folkvana små r*vh*l till rådjur så vill komma riktigt nära   

Hmm ska nog vända på kikaren för pyschen 

Posted

Helia 3 4-12x44 eller deras 3-10x50

• Like 1
Posted
2 hours ago killer_mouse sa:

He he i min mening en 2.5 ggr med rejält ljusgenomsläpp och belyst riktmedel för att krama dom sista minuterna 

Iofs jag har ju tröttnat på att skjuta på 100+ meter på pyschen men mest att jag e van med feta folkvana små r*vh*l till rådjur så vill komma riktigt nära   

Hmm ska nog vända på kikaren för pyschen 

Har funderat på hagelpyrsch på räv och rådjur för att det ska bli spännande. 

Posted

jadu, rådjuren mitt ute i skogen är inte så sjukt jäkla folkvana iaf och de hör en på håll.. De som står nere varje kväll vid en lada intill åkern är förstås nått annat.

Hagelpyrsch..sure :D

@hs_merkel jag ska kika på dom! Låter passande iaf.

Posted

Föreslår swarovski z3 3-10x42. 1" tub gör den väldigt nätt.

• Like 1
Posted

Ngt med belyst riktmedel eller tja sån här fin lite röd punkt i centrum av riktmedlet. Och med den kalibern så kan det bli aktuellt med skott på lite håll, säg att du vill skjuta mot en orre på 200 m.. det förutsätter en del förstoring. Där uppstår en balans, hög förstoring ger sämre ljusgenomsläpp men jag ansluter mej till hs delvis.. ngt lite bättre kvalitativt med bra ljusgenomsläpp och absolut belyst riktmedel. Det ska även vara tunt, du vill kunna skjuta in mot en klisterlapp.. dvs inget grovt som täcker hela målet. Kika på Zeiss budget serie.. Conquest   eller fan vet, de kanske inte är budget men skit samma, något sådant. 

Posted
1 hour ago sexfemåtta sa:

jadu, rådjuren mitt ute i skogen är inte så sjukt jäkla folkvana iaf och de hör en på håll.. De som står nere varje kväll vid en lada intill åkern är förstås nått annat.

Hagelpyrsch..sure

@hs_merkel jag ska kika på dom! Låter passande iaf.

Har en Helia 3 4-12x44 på min A1 och den är helt fantastiskt! Riktmedel  vikt och ljusinsläpp,det enda är att de är viktigt vart man har ögat. Annars kanon kikare

• Like 2
Posted
51 minutes ago sidelock sa:

Föreslår swarovski z3 3-10x42. 1" tub gör den väldigt nätt.

Börjar bli svåra att hitta, även i USA. Annars kanon kikare!