Jump to content

Klass 2 bössa till sonen

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Hej!

Äntigen har ett av barnen visat lite intresse för skytte! Än så länge skjuter han med 22:an och han är rätt duktig må jag säga! Därför tänkte jag nu byta en av mina klass 1:or till en klass 2, har tittat på kaliber 222, 223 och 243. Störst utbud verkar det vara av 222-bössor. Har tittat på Sako Vixen, Brno Fox, Tikka T3 Hunter och Winchester m70. Samtliga känns helt ok. Tanken är att grabben ska ha det att öva med men jag tänkte också testa den till bockjakten och till räv/grävling. Tanken är att köra oryx och ev v-max som jaktammo och så jaktmatch då. Som jag fattat det är det ibland problem med tyngre kulor som oryx i 222 pga räffelstegringen (heter det så?) men att det kan skilja sig från bössa till bössa.

Prismässigt tänker jag mig att det får kosta max 9000 kronor med dämpare och sikte (begagnat så klart). Vad har ni att säga om de olika bössorna, är det någon som står ut i sällskapet? Hur är det med reservdelar osv?

ge mig fördelar och nackdelar!

Instämmer med exabit.

Har haft några vixen. Och har idag en A1 i 223 

Har du råd? Köp en 223. Bulk ammunition på xl. Och finns mycket ammunition. Och har brantare stigning som klarar tyngre kulor och även  kopparkulor om de är något av intresse.

Annars 222rem. Och de finns kopparkulor som funkar om man vill ladda även om den har 1:14. Annars en blyspets. Orux funkar hel ok i kalibern 

Jag tycker dessa kalibrar ska ha kort låda som vixen och sako 85 Smal.

Win 70 /rem 700 har stor låda. Däremot har du en väldigt bra grund för ett bygge i 223rem eller 223wylde. Denna låda sväljer lätt 77gr om du väljer 1:8 i pipan. Och mängder med tillbehör 

Tikka t3 samma här. Lång låda som sväljer tyngre kulor om man pipar om. Alt om du hittar en 223 i 1:8 mängder med tillbehör 

Sen tycker jag du ska titta på Tikka M55. Löst magasin i plåt, börjar bli problem med magasin men finns. Lång låda även här, Men skjuter ofta riktigt bra! Har haft en lyx själv i 222rem . Mycket bössa för pengen.

Men ska grabben skjuta mycket? Så 223!

Blackhills 223 på xxl är prisvärd,även GGG 55grains. Sako gamehead har jag aldrig fått att funka i någon bössa! Även v-max laddas av blackhills

222rem och jaktmatch. Har jag inte fått någon vixen att skjuta med. S&b funkar men inte mer....

S

• Like 1

4 hours ago exabit sa:

De flesta 222or har 1-14" stigning som vad jag vet ska fixa Oryx (har inte provat själv). Ska du inte skjuta löjligt tunga .224"-kulor som A-Max 75 eller nåt sånt så duger 222:an utmärkt. Finns en uppsjö 50 och 55 grains blyspetsar du kan skjuta rådjur med. Och V-Max 40 eller 50 grains till räv och fågel. V-Max 50 funkar även utmärkt till lungskott på rådjur om man så önskar.

En fördel med Sako Vixen och liknande (såsom min Sako A1) är att de är små och nätta och mer anpassade för den lilla 222:an. Går du upp på T3 får du genast en fullvuxen bössa med vikten på köpet. Samma sak gäller Winchester 70 - jag har haft en sådan och den var så att säga fulltung.

För egen del tycker jag nog att vikten och ergonomin är det som styr. Jag har som sagt haft en Win 70 som var rätt bastant, och hade jag hängt på en dämpare på den så hade den blivit ett litet as. Men tycker man vikten är ok så kan det vara rätt väg att gå. I annat fall kan man nog titta på Vixen och liknande som är lättare och nättare bössor, mer anpassade till den minimala rekylen en 222 presterar.

Det är en trevlig kaliber med nära nog oändligt pipliv och en otroligt god krutekonomi då de drar runt 19-22 grains krut normalt sett.

Tack för bra info? Ja smidigt och lätt känns ledord som både passar till smygjakten och för sonens skytte? Lutar att jag går vidare på Sako om det blir 222! Har du nå. Erfarenhet av Brno fox som också finns en hel del av för billiga pengar! 

2 hours ago hs_merkel sa:

Instämmer med exabit.

Har haft några vixen. Och har idag en A1 i 223 

Har du råd? Köp en 223. Bulk ammunition på xl. Och finns mycket ammunition. Och har brantare stigning som klarar tyngre kulor och även  kopparkulor om de är något av intresse.

Annars 222rem. Och de finns kopparkulor som funkar om man vill ladda även om den har 1:14. Annars en blyspets. Orux funkar hel ok i kalibern 

Jag tycker dessa kalibrar ska ha kort låda som vixen och sako 85 Smal.

Win 70 /rem 700 har stor låda. Däremot har du en väldigt bra grund för ett bygge i 223rem eller 223wylde. Denna låda sväljer lätt 77gr om du väljer 1:8 i pipan. Och mängder med tillbehör 

Tikka t3 samma här. Lång låda som sväljer tyngre kulor om man pipar om. Alt om du hittar en 223 i 1:8 mängder med tillbehör 

Sen tycker jag du ska titta på Tikka M55. Löst magasin i plåt, börjar bli problem med magasin men finns. Lång låda även här, Men skjuter ofta riktigt bra! Har haft en lyx själv i 222rem . Mycket bössa för pengen.

Men ska grabben skjuta mycket? Så 223!

Blackhills 223 på xxl är prisvärd,även GGG 55grains. Sako gamehead har jag aldrig fått att funka i någon bössa! Även v-max laddas av blackhills

222rem och jaktmatch. Har jag inte fått någon vixen att skjuta med. S&b funkar men inte mer....

S

Tack!! Ok så 223 är det man ska satsa på om man på sikt vill ha eftermarknadsdelar och billigare ammunition? Vid en snabb sökning hittar jag nån gammal Sako, tikka t3 och remmington 700 samt nya howa 1500 i kalibern. Annars verkar det klent. Har du någon erfarenhet av dessa bössor?

fördelen med 222 verkar främst vara att det kryllar av billiga begagnade pangar i kalibern.

Är bra bössor allihopa, men med fullvuxen låda. Sakon där kan va riktigt fina beroende på modell? 75 är tunga as

Howa kan du fråga hippen om😉 Men deras Mini action är trevlig  med kort låda, sen att kvaliteten verkar vara lite si och så med får man nog svälja.

223 kan du köpa en ask GGG med 55gr kulor för 4.59kr st vid 1000st. 

Eller deras 69grains med sierra match King för 225kr asken. Kräver 1:10

Såg att Howa hade 1:9 så sväljer typ allt upp till 75gr

7 hours ago aasenheim sa:

Hej!

Äntigen har ett av barnen visat lite intresse för skytte! Än så länge skjuter han med 22:an och han är rätt duktig må jag säga! Därför tänkte jag nu byta en av mina klass 1:or till en klass 2, har tittat på kaliber 222, 223 och 243. Störst utbud verkar det vara av 222-bössor. Har tittat på Sako Vixen, Brno Fox, Tikka T3 Hunter och Winchester m70. Samtliga känns helt ok. Tanken är att grabben ska ha det att öva med men jag tänkte också testa den till bockjakten och till räv/grävling. Tanken är att köra oryx och ev v-max som jaktammo och så jaktmatch då. Som jag fattat det är det ibland problem med tyngre kulor som oryx i 222 pga räffelstegringen (heter det så?) men att det kan skilja sig från bössa till bössa.

Prismässigt tänker jag mig att det får kosta max 9000 kronor med dämpare och sikte (begagnat så klart). Vad har ni att säga om de olika bössorna, är det någon som står ut i sällskapet? Hur är det med reservdelar osv?

ge mig fördelar och nackdelar!

Kul att grabben visat intresse. 

Jag har en Lakelander i 22-250 som du kan få köpa för 1000kr patronen hakar upp sig i patronläget, jag har inte rotat mer med det än att konstatera att problemet kvarstår antingen det är med eller utan utdragare på plats. Lägg på licensavgiften och ni har kvar drygt 7500kr att fixa till den för. Bössan är i övrigt nära nog oskjuten. Finare bössa för pengen är helt omöjligt att finna 😉 Skicka ett PM om det är intressant. 20220912_100723.thumb.jpg.6c83ba8c2ae770658a86c1882dec2102.jpg

Mvh Joacim 

• Like 1

1 hour ago Joacim sa:

Jag har en Lakelander i 22-250 som du kan få köpa för 1000kr patronen hakar upp sig i patronläget, jag har inte rotat mer med det än att konstatera att problemet kvarstår antingen det är med eller utan utdragare på plats. Lägg på licensavgiften och ni har kvar drygt 7500kr att fixa till den för. Bössan är i övrigt nära nog oskjuten. Finare bössa för pengen är helt omöjligt att finna 😉 Skicka ett PM om det är intressant. 20220912_100723.thumb.jpg.6c83ba8c2ae770658a86c1882dec2102.jpg

Mvh Joacim 

Går inte att nå dig på pm eller Messenger :( 

7 hours ago exabit sa:

Går inte att nå dig på pm eller Messenger :( 

Mitt messenger har lagt ner. Pm ska väll gå? Ska rensa lite, prova igen. 

Howa är ju trevliga med dedicerad låda osv men då är Jockes Lakelander här ovan så otroligt mkt mer intressant och prisvärd. 

Howa skjuter mediokert och har en massa rapplinga plastdetaljer som går sönder. Deras magasin är förjävla bra dock!

• Like 1

Sen.. Vixen i all ära men glöm inte bort gamla HDF och Anschutz.. Jävligt nätta trevliga skapelser och mer själ än vixen oftast. (japp rejält sujektivt :biggrin: )

• Like 1

14 hours ago aasenheim sa:

Tack för bra info? Ja smidigt och lätt känns ledord som både passar till smygjakten och för sonens skytte? Lutar att jag går vidare på Sako om det blir 222! Har du nå. Erfarenhet av Brno fox som också finns en hel del av för billiga pengar! 

Jag har ingen erfarenhet av Brno Fox men absolut tittat åt det hållet ibland.

Som Hipshot nämner finns det fler märken, och även Krico bör nämnas.

• Like 1

54 minutes ago exabit sa:

Jag har ingen erfarenhet av Brno Fox men absolut tittat åt det hållet ibland.

Som Hipshot nämner finns det fler märken, och även Krico bör nämnas.

Någonstans.. hajjar inte hur, har jag fått för mej att HDF och Krico är snarlika alt närbesläktade. Båda riktigt trevliga! 

• Like 1

Hade en T3 Lite i .223 1:8 och den sköt som laser, fantastisk bössa och väldigt lätt (så länge du inte hänger en SL5:a på den - totalt balansskifte).

Den har dock inte en kort låda om det spelar någon roll.

Mängder med billig (isch) am och stor variation på kulor jämfört med 222. Men som sagt, det finns avsevärt fler 222 på begmarknaden vilket trycker ned priserna.

• Like 1

14 hours ago Joacim sa:

Mvh Joacim 

Jättefin bössa! har dock bestämt mig för 222 eller 223!

• Like 1

11 minutes ago aasenheim sa:

Jättefin bössa! har dock bestämt mig för 222 eller 223!

Ok, det är kanske det vettigaste 👍🏻

• Like 1

8 hours ago Hipshot sa:

Någonstans.. hajjar inte hur, har jag fått för mej att HDF och Krico är snarlika alt närbesläktade. Båda riktigt trevliga! 

Va inte krico lådan egentligen för 308? Men med det sagt en så va det en väldigt trevlig bössa.. sköt mycket med min farbrors sån i 222rem.. bra men inte optimal 

• Like 1

14 hours ago klompdomp sa:

Du försökte väl instinktivt efterlikna en hagelsvärm 😉

De va väl faen till å va rolig 🤣🤣🤣

• Like 2

På 2022-10-21 at 09:40 Hipshot sa:

Sen.. Vixen i all ära men glöm inte bort gamla HDF och Anschutz.. Jävligt nätta trevliga skapelser och mer själ än vixen oftast. (japp rejält sujektivt :biggrin: )

HDF finns det ju en del av till rätt pris. Som jag fattat det tillverkades de i både Tyskland och Österike och att de tysktillverkade är bra med att de från alplandet är skiftande i kvalitén. Är jag rätt ute?

• Like 1

Har tittat runt ytterligare lite. En bössa som ser ganska smidig ut är Brno zkk i kal 222. Vet nån vad den har för låda och hur kvalite precision i dem brukar vara?

11 minutes ago aasenheim sa:

Har tittat runt ytterligare lite. En bössa som ser ganska smidig ut är Brno zkk i kal 222. Vet nån vad den har för låda och hur kvalite precision i dem brukar vara?

De är Tjeck smide så du bör hålla dig inom en bataljon😉

• Like 1