Hoppa till innehåll

Klass 2 bössa till sonen


aasenheim

Recommended Posts

20 minutes ago hs_merkel sa:

De är Tjeck smide så du bör hålla dig inom en bataljon😉

He he, har en Brno Model 2. Se skjuter snortätt med allt trots tjeckiskt smide! Har också haft ett par senare Cz som skjutit lika bra så hade hoppats att dessa skulle vara kända för att skjuta bra de med….

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago aasenheim sa:

He he, har en Brno Model 2. Se skjuter snortätt med allt trots tjeckiskt smide! Har också haft ett par senare Cz som skjutit lika bra så hade hoppats att dessa skulle vara kända för att skjuta bra de med….

Har också haft några Brno och dem har skjutit riktigt tätt. 

Den du frågar om har jag inte provskjutit, men klämt på som alla Brno är den lite rå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Interjakt Östersund har en M55 för 3500:- ser fin ut. Fanns några vixen med.

Min första vixen hade 45cm pipa och en liten A-tec CMM. Och en Leupold VX3 3-9x40.

Mysigare bössa får man leta efter! Sköt 40gr V-max 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago aasenheim sa:

HDF finns det ju en del av till rätt pris. Som jag fattat det tillverkades de i både Tyskland och Österike och att de tysktillverkade är bra med att de från alplandet är skiftande i kvalitén. Är jag rätt ute?

 

Jag vet ärligt talat inte men en släkting hade en HDF och den var galet mysig! De här klena kalibrarna brukar oftast skjuta ok.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan har en HDF (voere) sporterhistoria i 222. Har skjutit mycket med den på älgbanan och den är helt ok. Dock har den låsklackarna bak och sträcker hylsor en del… så man för gilla att längdtrimma om man laddar själv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago hs_merkel sa:

Du har även Manlicher som gör fina bössor

Ja de har väl en modell som heter SL men verkar vara vanligast i helstock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån som har koll på skillnaden mellan Brno fox mod 1 och 2 samt modellen zkk 601. Är den sistnämnda av senare datum? Kvalitetsskillnader?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago aasenheim sa:

Nån som har koll på skillnaden mellan Brno fox mod 1 och 2 samt modellen zkk 601. Är den sistnämnda av senare datum? Kvalitetsskillnader?

Brno fox 1 och 2 skiljer lite i utförandet på lådan, den ena är nästan stängd upptill medans den andra är mer öppen även uppåt vid slutstycket. ZKK 601 är en annan mekanism som är större och har fast, ledat dubbelradigt magasin. Den har 19 mm kilspår för kikarsikte också, precis som andra ”stora” studsare från Brno/CZ. 

Jag har en Cz/Brno 527 i 222r som är i princip samma sak som fox. Den jag har skjuter riktigt fint, det är ett smidigt vapen och den är inte särskilt rå i mekanismen. Det som skiljer mot en fox är att de allra flesta fox jag sett har snelltrycke som ibland lämnar en del att önska om man inte gillar det. Cz 527 har ett vanligt trycke. Det jag hört av andra som har fox är att de har skjutit bra. Jag skulle kika på en Brno eller Sako vixen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Givdul sa:

Brno fox 1 och 2 skiljer lite i utförandet på lådan, den ena är nästan stängd upptill medans den andra är mer öppen även uppåt vid slutstycket. ZKK 601 är en annan mekanism som är större och har fast, ledat dubbelradigt magasin. Den har 19 mm kilspår för kikarsikte också, precis som andra ”stora” studsare från Brno/CZ. 

Jag har en Cz/Brno 527 i 222r som är i princip samma sak som fox. Den jag har skjuter riktigt fint, det är ett smidigt vapen och den är inte särskilt rå i mekanismen. Det som skiljer mot en fox är att de allra flesta fox jag sett har snelltrycke som ibland lämnar en del att önska om man inte gillar det. Cz 527 har ett vanligt trycke. Det jag hört av andra som har fox är att de har skjutit bra. Jag skulle kika på en Brno eller Sako vixen!

Tack för bra info! Är alltså fox att föredra framför en zkk?

527 är väl dyrare antar jag…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago aasenheim sa:

Tack för bra info! Är alltså fox att föredra framför en zkk?

527 är väl dyrare antar jag…

Om man föredrar fox över zkk är nog en smakfråga. Jag har känt på båda och skulle inte ha något emot någon av dom, det beror nog mest på vilket trycke man vill ha och om man vill ha fast magasin eller löstagbart.  Fox/527 är som sagt lite slankare om man ser till bredden. Båda har kilspår och slutstycken med lång utdragare, men zkk är lite större dimension då den även gjordes i 243win och 308 win.

527 är kanske lite dyrare men framförallt tror jag de flesta är i 7,62x39 på begagnatmarknaden. Den jag har är något äldre. Men jag har sett ett par likadana som den jag har i 222r, låg en ute för någon vecka sen på blocket. Men de ligger väl mellan 3500-7000 beroende på kaliber och skick. Men de är klart att föredra eftersom det är ett vanligt trycke som dessutom är ganska enkelt att justera själv om man vet vad man gör så det blir väldigt trevligt. Bara mina tankar och åsikter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Givdul sa:

Om man föredrar fox över zkk är nog en smakfråga. Jag har känt på båda och skulle inte ha något emot någon av dom, det beror nog mest på vilket trycke man vill ha och om man vill ha fast magasin eller löstagbart.  Fox/527 är som sagt lite slankare om man ser till bredden. Båda har kilspår och slutstycken med lång utdragare, men zkk är lite större dimension då den även gjordes i 243win och 308 win.

527 är kanske lite dyrare men framförallt tror jag de flesta är i 7,62x39 på begagnatmarknaden. Den jag har är något äldre. Men jag har sett ett par likadana som den jag har i 222r, låg en ute för någon vecka sen på blocket. Men de ligger väl mellan 3500-7000 beroende på kaliber och skick. Men de är klart att föredra eftersom det är ett vanligt trycke som dessutom är ganska enkelt att justera själv om man vet vad man gör så det blir väldigt trevligt. Bara mina tankar och åsikter.

Ok! Lutar nog åt att jag letar efter en 527, Fox eller zkk. Pris och tillgänglighet får avgöra. Hur är det med eftermarknadsprylar till dessa? Tänker främst på bra trycken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago aasenheim sa:

Ok! Lutar nog åt att jag letar efter en 527, Fox eller zkk. Pris och tillgänglighet får avgöra. Hur är det med eftermarknadsprylar till dessa? Tänker främst på bra trycken?

Det finns väl inte vansinnigt med eftermarknads, men lite grejer finns väl. Det är väl i huvudsak kolvar. NECG har t.ex diopter som är trevlig om man gillar sånt. Eftermarknadstrycke kanske finns till 527, men jag tycker inte det behövs. Jag har sett att någon har lyckats montera trycken för m98 i en fox eller om det var en zkw456(snarlik). Men det är nog en fråga för vapensmed.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...