Jump to content

Är pipan i mitt gevär slut?

klompdomp
 Share

Recommended Posts

Jag har ett problem med min CG 1900. Förra gången på skjutbanan så började den efter drygt 20 skott börja sprida rejält. Tidigare har jag hållt träffbilder på max 4 cm på 100 m. Nu träffade jag inte under 15 cm. Slumpmässig spridning skulle jag säga, inte så att skotten vandrar i någon riktning. 

Min teori var att pipan var skitig eller att kikarsiktet var trasigt. Så jag åkte hem och rengjorde pipan (följde guiden som finns klistrad på robsoft). Åkte idag tillbaka till skjutbanan för att kontrollera. Provade två olika sikten, och två olika ammunitionssorter (fiocchi övningsammunition och hornady gmx fabriksladdad, kaliber 308win). I början går det bra och bössan skjuter som den ska. Skönt! Tänkte jag.. men efter återigen ca 20 skott börjar den sprida så in i bängen. Jag har varit noggrann med att låta bössan svalna mellan varven, pipan känns som mest ljummen innan jag skjuter igen. 

Vad kan detta bero på? 

4 minutes ago Droggot sa:

Har du kollat så att inte pipan ligger an mot kolven?

Lite spekulation men, man skulle kunna tänka sig att värme, även om du låter den svalna, får pipa/kolv att "slå sig" en smula så att det blir kontakt? Är skruvarna dragna med rätt moment?

• Like 1

2 hours ago MagnusN sa:

Lite spekulation men, man skulle kunna tänka sig att värme, även om du låter den svalna, får pipa/kolv att "slå sig" en smula så att det blir kontakt? Är skruvarna dragna med rätt moment?

Det var en intressant teori! Pipan är friliggande nu på kvällen när bössan stått i skåpet några timmar. 

Bössan plastbäddades för 4-5 år sedan av en vapensmed. Det är minst 3 år sen jag hade systemet ur kolven, och jag skulle tro att jag då drog åt skruvarna ”lagom”… 🫣

Jag ska ta loss kolven senare ikväll och se om jag kan se några sprickor eller annat misstänkt på insidan.

• Like 1

Öm det är så länge sedan du drog åt skruvarna (?) behövs dom kanske

spännas till igen då träet rör sig?

• Like 2

Plockade isär allt igår. Det såg bra ut på insidan, inga konstigheter i plastbäddningen eller liknande. Drog åt lådskruvarna ”lagom hårt” för att inte riskera att ha sönder något genom att vrida för mycket. 

Nästa steg blir att besöka skjutbanan ännu en gång! Skulle problemet uppstå igen så kom jag på att jag har en annan kolv liggandes som jag kan prova, för att se om det är något med kolven som felar.

Märkligt att det går bra i början och sen börjar fladdra? 

Utan att ha svart bälte i ämnet så skulle jag säga att om pipan börjar bli sliten så är den det från skott nr 1.

Du nämner inte fästena tror jag eller så läste jag slarvigt.. de sitter som de ska?

Jag vet om åtminstone en M65 Continental i 6,5x55 som sköt bra första tre skotten men sen började sprida mer och mer. Den dömdes ut som "slutskjuten" typ.

En på klubben hade en gammal CG som började värme sprida, efter lite tolkar i loppet så fanns det bara bommar kvar sista decimetrarna… :whistling:

• Sad 1

8 hours ago exabit sa:

Jag vet om åtminstone en M65 Continental i 6,5x55 som sköt bra första tre skotten men sen började sprida mer och mer. Den dömdes ut som "slutskjuten" typ.

De är en tikka! Den är slut när den lämnade fabriken😉 

• Haha 1

På 2022-10-28 at 19:37 Galne sa:

En på klubben hade en gammal CG som började värme sprida, efter lite tolkar i loppet så fanns det bara bommar kvar sista decimetrarna… :whistling:

Är verkligen ingen metallurg men på en basnivå så: de flesta materialen expanderar i värme och vice versa. Vet att ett rätt normalstort plåttak kan variera ett par cm mellan sommar och vinter. Tågspår läggs med glipa osv.

Det finns säkerligen en kofficient för stål så att det får att räkna på en pipa.

Har man då riktigt slitna bommar och får upp värmen lite så minskar itaget?