Hoppa till innehåll

Tidsbegränsat tillstånd för ljuddämpare?


Hipshot

Recommended Posts

Har jag drabbats av polismyndighetens tidvisa hjärnblödning?

Har en ljuddämpare på tidsbegränsat tillstånd, kal 22 dämp som jag kört i klass 4 för kommunjakten tidigare. Nu är den ju tillståndsfri enl nya regler.

Ändå får jag en vänlig påminnelse från polisen att jag har en tidsbegränsad licens och att om jag inte inkommit med ny ansökan inom 4 veckor från utgångsdatumet så kan jag bli misstänkt för brott.

Ska jag 1. påtala deras misstag och därmed låta det vara eller.. 2. bara ignorera deras surr om ansvar för vapenbrott? Jag har gått igenom högen av licenser kan bara hitta denna ända som är tidsbegränsad. Datumet stämmer.. dessutom har talibanerna i myndigheten dragit en markerpenna över hur viktigt det är att söka nytt tillstånd på denna tlilståndsbefriade pryl..

Nötter..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enl tillståndet får jag montera den tidsbegränade dämpen på klass 1-4.. 

Sjysst.. då det är en kal .17 dämp.. kan man säga att dämpen är avsedd för tex 308:an?

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta den bort från licensen: Skriv att du har sålt den. ("sälj" den till mig) Då får du den tillbaka av mig till din födelsedag

Vad du sen har den har den på har dom inte med att göra: Den ska passa på gängan på befintliga vapnet (adapter får användas) och hålet ska vara så stort att projektilen kan komma ut igenom dämparen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag frågade om jag skulle skicka in licensen på min dämpare; "om du vill ja, men då måste du skicka in dämparen för destruktion oxå" .

Men jag kan sälja eller skänka den till min fru och sen skicka in licensen utan att förstöra dämparen. Det måste vara bara för att som de tolkar på detta sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju sälja den till min fru.. så blir den tillståndsbefriad..

Men seriöst, måste man rodda med tillstånd på dämparen??? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hipshot sa:

Kan ju sälja den till min fru.. så blir den tillståndsbefriad..

Men seriöst, måste man rodda med tillstånd på dämparen??? 

Ja annars blir det illa, riktigt illa. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Christian N sa:

Ja annars blir det illa, riktigt illa. /C 

C.. stämmer det? Måste jag söka licens på en tillståndsbefriad dämpare alltså?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Hipshot sa:

Ofattbart.. Snackade med C.. kommer att lösa det enl ovan. 

Ok, så man skickar in blanketten och anger att dämparen överlåtits. Och så skänker man dämparen till en vän som har aktuell gänga. Och sedan skänks dämparen tillbaka och allt är frid och fröjd?

Sitter själv med licens på min RCC M48. Inget stort problem i sig så länge jag äger den, men känns också onödigt med licens på en licensfri vara.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! För att en med mindre begåvning ska begripa. Har man licens på en ljuddämpare (oavsett tidsbegränsad eller vanlig licens) stökigare med tidsbegränsad såklart!)), så kan man skicka in en blankett att dämparen överlåtits till annan. Hur följer man upp detta i händelse av att man fått tillbaka dämparen som gåva om man får besök i hemmet av polisen? Gåvobrev? Vad är nyckeln till frihet!? En dämpare med stansad licens, eller som kan dyka upp vid slagning som licenspliktig del, som man inte har kvar licens på utan någon form av kvittens/ köpebrev - Har man inte licensen som matchar vapendelen har man ju problem -_-

Funkar kvitto/ gåvobrev som styrker att dämparen som VARIT licenspliktig har överlåtits och blivit fri från Licens? Djävligt oklart det här...

Tror jag behåller mina licensbelagda dämpare och köper ytterligare ett gäng 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Maichel sa:

Ok! För att en med mindre begåvning ska begripa. Har man licens på en ljuddämpare (oavsett tidsbegränsad eller vanlig licens) stökigare med tidsbegränsad såklart!)), så kan man skicka in en blankett att dämparen överlåtits till annan. Hur följer man upp detta i händelse av att man fått tillbaka dämparen som gåva om man får besök i hemmet av polisen? Gåvobrev? Vad är nyckeln till frihet!? En dämpare med stansad licens, eller som kan dyka upp vid slagning som licenspliktig del, som man inte har kvar licens på utan någon form av kvittens/ köpebrev - Har man inte licensen som matchar vapendelen har man ju problem -_-

Funkar kvitto/ gåvobrev som styrker att dämparen som VARIT licenspliktig har överlåtits och blivit fri från Licens? Djävligt oklart det här...

Tror jag behåller mina licensbelagda dämpare och köper ytterligare ett gäng 

/M

Men allt skulle ju bli så bra med licensfria dämpare? :D Och vi som inte riktigt trodde på det blev kallade "förståndshandikappade" och en del annat på grannforumet.

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago exabit sa:

Men allt skulle ju bli så bra med licensfria dämpare? :D Och vi som inte riktigt trodde på det blev kallade "förståndshandikappade" och en del annat på grannforumet.

Jag kanske inte är så dum trots allt :lol: 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina två icke tidsbegränsade  dämparlicenser tar inte så mycket plats i plånboken och jag litar inte på att dämpare alltid kommer va licensfria så mina stannar. Jag har som målsättning öka på mängden vapen och vapentillbehör jag har, because of reasons…

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago TekDr sa:

Mina två icke tidsbegränsade  dämparlicenser tar inte så mycket plats i plånboken och jag litar inte på att dämpare alltid kommer va licensfria så mina stannar. Jag har som målsättning öka på mängden vapen och vapentillbehör jag har, because of reasons…

 

Tänker mer spårbarhet. Det myndigheterna inte vet, vet de inte. Så jag blir helst kvitt min licens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago exabit sa:

Tänker mer spårbarhet. Det myndigheterna inte vet, vet de inte. Så jag blir helst kvitt min licens.

När fiende röd kommer står man nog på dödslistan oavsett om man har licens på en dämpare mer eller mindre… men största hotet som jag ser det är de rödgröna…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att om man har en licens på ljuddämpare så behåller man denna/ dessa och de tillhörande ljuddämparna. Sen skaffar man fler, utan licensplikt. Ändras regler och jag äger 4st licenspliktiga och ytterligare någon licensfri, och det blir krav på licens så får myndigheten antingen lösa ut mina icke licenspliktiga delar som ska bli licenspliktiga, eller får man tilldela mig en licens per del som blir licenspliktig. Rätt eller fel!? Jag gör mig inte av med licenser jag har, annat än om jaktvapen omsätts mot andra.

Behöver man sen motivera antal, då finns det olika behov olika förutsättningar...

Skåpet ska vara fullt!

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago TekDr sa:

Mina två icke tidsbegränsade  dämparlicenser tar inte så mycket plats i plånboken och jag litar inte på att dämpare alltid kommer va licensfria så mina stannar. Jag har som målsättning öka på mängden vapen och vapentillbehör jag har, because of reasons…

 

Men denna är som sagt tidsbegränsad.. Hur stor motivation tror ni jag har att betala 400 kronor för en förnyad licensansökan på en del som inte kräver licens längre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Hipshot sa:

Men denna är som sagt tidsbegränsad.. Hur stor motivation tror ni jag har att betala 400 kronor för en förnyad licensansökan på en del som inte kräver licens längre?

Det hade jag inte gjort 🤷‍♂️ mitt resonemang gäller ”evighetslicenser” 

ditt strul är väl rätt symptomatiskt för svensk byråkrati… 😏

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Hipshot sa:

Exakt..

Nu har iaf min fru fått en dämp till sin lilla Anschutz.. 

Så får vi se vad de ska tjafsa om nu då?

@HipshotSkrev ni gåvobrev, eller kvitto på försäljningen/ överlåtelse som kostade 1:kr SEK?

Finner det lite lustigt att man som person kan äga ett jaktvapen som en annan person har licens på - Vet egentligen inte hur detta förhåller sig Juridiskt eftersom polismyndigheten kan beslagta jaktvapen/licenser när dessa två, jaktvapen och licens är två helt olika saker ur ett ägarperspektiv. Jag kanske tänker helt fel!? @Christian Nkanske kan förtydliga. Jag kan har missförstått allt kring detta, men har nog aldrig läst mig till att Licensinnehavare måste vara ägare till jaktvapnet kopplat till licens. 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...