Hoppa till innehåll

Tidsbegränsat tillstånd för ljuddämpare?


Hipshot

Recommended Posts

1 hour ago Maichel sa:

@HipshotSkrev ni gåvobrev, eller kvitto på försäljningen/ överlåtelse som kostade 1:kr SEK?

Finner det lite lustigt att man som person kan äga ett jaktvapen som en annan person har licens på - Vet egentligen inte hur detta förhåller sig Juridiskt eftersom polismyndigheten kan beslagta jaktvapen/licenser när dessa två, jaktvapen och licens är två helt olika saker ur ett ägarperspektiv. Jag kanske tänker helt fel!? @Christian Nkanske kan förtydliga. Jag kan har missförstått allt kring detta, men har nog aldrig läst mig till att Licensinnehavare måste vara ägare till jaktvapnet kopplat till licens. 

/M

Min killgissning: Det relevanta verbet i vapenlagen är ju "inneha", och för att inneha ett vapen krävs tillstånd (licens). Om du nu ger bort en bössa till exempelvis sonen innan han har blivit så gammal att han kan söka egen licens på bössan, så är ju bössan på pappret visserligen hans, men han har inte tillstånd att inneha den. Det är fortfarande du som är innehavare, i vapenlagens mening. Om din licens ryker så har ju varken du eller grabben rätt att inneha bössan, så då får ni antingen sälja den eller låta någon annan söka licens på den, fortfarande med grabben som ägare på pappret. Men bössan ska i så fall stå hemma hos den som har tillståndet (och som därmed är "innehavare"), för grabben har ju inte tillstånd att inneha bössan. Så vem som äger en bössa på pappret är ju ointressant ur vapenlagens synpunkt. Eller? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago älg sa:

Min killgissning: Det relevanta verbet i vapenlagen är ju "inneha", och för att inneha ett vapen krävs tillstånd (licens). Om du nu ger bort en bössa till exempelvis sonen innan han har blivit så gammal att han kan söka egen licens på bössan, så är ju bössan på pappret visserligen hans, men han har inte tillstånd att inneha den. Det är fortfarande du som är innehavare, i vapenlagens mening. Om din licens ryker så har ju varken du eller grabben rätt att inneha bössan, så då får ni antingen sälja den eller låta någon annan söka licens på den, fortfarande med grabben som ägare på pappret. Men bössan ska i så fall stå hemma hos den som har tillståndet (och som därmed är "innehavare"), för grabben har ju inte tillstånd att inneha bössan. Så vem som äger en bössa på pappret är ju ointressant ur vapenlagens synpunkt. Eller? 

"Free guns for all" och minska byråkratin?  @Mad Mike skulle säkert uppskatta det 🤣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Mad Mike sa:

Kanske mer "The right for all to have as many guns as they want"

Av någon för mig outgrundlig anledning så är jag betrodd av staten att inneha 6 gevär som jägare, inte 7 eller 8 eller 20.

Som sportskytt är man däremot betrodd att inneha 10 pistoler/revolvrar eller 20 gevär eller en kombo av dessa för där räknar man poäng och inte antal...

Staten gör tydligen skillnad på folk och jag inte kan tolka detta på annat sätt än att jägare tydligen är mindre pålitliga än andra.

Vad staten borde styra enbart och inget annat är hur dessa förvaras-inte någon subjektiv antalsbegränsning.

Usch....nu blev jag sur igen eftersom jag blev påmind om att jag inte kan bjuda på walter borgs auktion😁

Onekligen frapperande. En handfull Glockar och AR-15 är ok, men inte att äga 7 st. Hva med sprucken stock...

När jag var som mest aktiv för tiotalet år sen fick jag utan en enda fråga inneha:

- S&W 41
- Glock 17
- Sig Sauer X-Five
- S&W 28 Highway Patrolman
- S&W 629

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Mad Mike sa:

Usch....nu blev jag sur igen eftersom jag blev påmind om att jag inte kan bjuda på walter borgs auktion

Bubben då❤️, kom hit ska du få en kram 🤗

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hjälp mej förstå detta nu..

Skickade in överlåtelse, gåvobrev samt orginallicensen.

Fick nu brev fr rättsavdelningen..

Återkallelse av tillstånd. PM har återkallat tillståndet.. med angivet diarienr.

Bakgrund

Du har på gen begäran bergärt återkallelse av tillstånd.

Upplysningar

Din ljuddämpare kan komma att lösas in av staten om du inte har angett att du överlåtit eller skrotat den.

Är det ngt slentrianhot som man skriver bara för att? 

Ovan är alltså budskapet. I samma cirkulationskuvert fanns ett handskrivet brev där jag överlåter dämpen till min fru. Vad är det som man inte fattar??

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En undran? Ska sälja en dämpare. Cal 30 14x1  köparen har 5,56 ,(223rem) 14x1 som han vill använda den på. Är det ok att sälja???

Han kan skjuta med den  kulan kan passera. Men är det ok? 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-11-16 at 17:44 Hipshot sa:

Hjälp mej förstå detta nu..

Skickade in överlåtelse, gåvobrev samt orginallicensen.

Fick nu brev fr rättsavdelningen..

Återkallelse av tillstånd. PM har återkallat tillståndet.. med angivet diarienr.

Bakgrund

Du har på gen begäran bergärt återkallelse av tillstånd.

Upplysningar

Din ljuddämpare kan komma att lösas in av staten om du inte har angett att du överlåtit eller skrotat den.

Är det ngt slentrianhot som man skriver bara för att? 

Ovan är alltså budskapet. I samma cirkulationskuvert fanns ett handskrivet brev där jag överlåter dämpen till min fru. Vad är det som man inte fattar??

Du tror inte att rättshaveristerna söker fall med ljus och lykta att dra till rätten för att kunna säga att lagen missbrukas?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Finskavapen sa:

Du tror inte att rättshaveristerna söker fall med ljus och lykta att dra till rätten för att kunna säga att lagen missbrukas?

Det tror jag definitivt.. Fast jag måste vända på det hela med och detta gäller inte mej.. men jag snackade helt kort med ngn haverist här om dagen som hade en bättre beef med tillstånd.

De ÄR stundtals dumma i hela huvudet precis så äckligt jävla aktivistiska som man rimligen inte borde få vara.. samtidigt finns det en och annan djuping där ute som testar allt och lite till gentemot dem. Men det är väl som med allt annat, kasst beteende från maktposition föder en hel del "engagemang"..

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...