Hoppa till innehåll

Mest pang för pengarna?


josc72

Recommended Posts

Jag, brorsan och en kompis tänkte gå ihop och handla ammunition för att dela på frakten. Ammunition för jakt och träning. Köpa tvåtusen och dela på av jaktammuition och tvåtusen var för lerduveskytte. Vi har var sin Blaser F16 och undrar vad ger bäst valuta (pang) för pengarna? Går det säga eller måste vi provskjuta allt? Hur jämn är ammunitionen i så fall? Om man hittat en ask som går bra, måste man hålla sig till den batchen då? Jag är mycket bättre på att ladda min egen kulammunition och provskjuta den än jag är på hagel. Jag är tyvärr kass på hagel men planerar att bli bättre.

 

Ge mig gärna förslag på vad som är bra.

 

Kaliber 12:

Bly US3

Bly US5

Stål US..... för ripa

Stål lerduveskytte 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svarade ju på grannkanalen men.. jag skulle aldrig komma på tanken att provskjuta. Vet man att en puppa inte funkar, typ Norma Wetland 28 gr, så märker man det ganska fort.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla först vad som finns att få tag i. Jag hörde mig för bland ungefär fem av de största leverantörerna i Sverige och ingen hade mer än 600 plugg av samma sort i lager då, detta gällde jakthagel av bly oavsett märke. Det var en månad sedan. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Torsbo i veckan och det verkade som de hade jäkligt dåligt med jaktammunition sa de, beställde ett gäng lerduvor och övningsplugg till klubben samt lite ammunition för jägarexamen. En som jag vet hade en del hemma är samma person som @charlie pratade om innan i någon annan tråd, han kanske inte har de billigaste men de levererar bra.

Skytteservice Enkoneryd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-11-14 at 14:36 josc72 sa:

Kaliber 12:

Bly US3

Har i princip ingen någon nytta av, kör med 5or. De gör jobbet bättre.

Bly US5

Gamebore HighGame 32g numera med filtförladdning.

Rio blå 32g

Men seriöst, kör med 6or - jämnare träffbilder på lite håll.

Stål US..... för ripa

En bra sportingpatron i US6 28g. Typ Eley eller B&P

Stål lerduveskytte 

Om du inte skjuter Olympisk trap eller seriös sporting - en valfri 24g till vettigt pris. Typ NSI Viper. 

Blasers pipor brukar prestera bra med det mesta man stoppar i dem. Sedan vilken räckvidd man behöver/klarar av blir mer gränssättande. Vill man ha bra prestanda på 50m får man vara aningen petigare än ovan.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

US3 - Gamebore black gold 

US5 - ändras till US6 för bäst resultat, jag använder 6or till i princip allt utom rådjur, gryt och om det nån gång skulle bli lo. Förslagsvis gamebore Regal eller super game high bird. Funkar även på ripa.

Ripstål - Gamebore white gold 28g US6

Övningsstål - handlarens näst billigaste alternativ. Billigast brukar vara rätt kass.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med BigJim, stål till ripa kan ha sina nackdelar vad gäller rikoschetter. Stål tar ju också choke hårdare än bly så du får generellt ett snäpp trängre trångborrning, dvs 1/4 blir 1/2 osv. Dessutom massa plastförladdningar på fjället. Pröva Eley Impax US6, Rio Especial Ojeo US6, NSI English Classic US6 eller dylikt med blyhagel och med filtförladdning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-11-14 at 20:09 BigJim sa:

Varför stål till ripa? Tänker på stenig terräng och hundar som  far omkring.

Eller har jag missat nått?

Vet inte, men de flesta jägare verkar ha missat något....

Screenshot_20221125-001905.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där. Gått mig helt förbi. Intressant med omvänd bevisbörda. Vilka rättigheter ges de som ska utföra kontrollen? Vilka är det som ska utföra kontrollen, för jag hoppas polisen används till andra saker. Hur stor är risken att bli utsatt för en kontroll och vilka befogenheter ges till de som skal utföra kontrollen? Litet hypotetiska frågor. Blir litet trött på att det skall vara så svart/vitt. Det är ju idag förbjudet att använda bly över grunda vatten men totalstopp är klart overkill. Få bort plasten i förladdningarna vore klart bättre.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Fläskfia sa:

Få bort plasten i förladdningarna vore klart bättre.

Man kan ju som Jägare välja annat än plast i förladdningen, finns ju fiber och få tag på i de flesta laddningar man kan behöva!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Galne sa:

Man kan ju som Jägare välja annat än plast i förladdningen, finns ju fiber och få tag på i de flesta laddningar man kan behöva!! 

Japp, men tror de flesta stoppar i det som finns hos lokala handlaren och där är kunskap och utbud väldigt varierande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Fläskfia sa:

Japp, men tror de flesta stoppar i det som finns hos lokala handlaren och där är kunskap och utbud väldigt varierande.

Så sant, nämt det där för några jag jagar med och de har inte ens tänkt tanken. Men anser att jag kanske har lite rätt i att det är fel och kasta plast omkring sig…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...