Hoppa till innehåll

Vad använder ni för hink till saltning?


TekDr

Recommended Posts

Som rubriken säger vad använder folket i stugorna när ni saltar kött i framförallt lake?

Har själv använt lite olika typer av hinkar men är inte helt nöjd med vad jag har och kan hitta så ös på med tips, årets julskinka ska snart ner i lake och jag vill va old school med skinka saltad i lake som morsan alltid gjort.

Har på andra sidan pölen hittat en variant som bara enkelt kallas ”The Briner” som förefaller rätt smart med ett galler man kan låsa på olika höjd för att säkerställa att allt man har i hamnar under ytan på laken. Den verkar dock svår att få fatt på i sverige. Finns det alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Som rubriken säger vad använder folket i stugorna när ni saltar kött i framförallt lake?

Har själv använt lite olika typer av hinkar men är inte helt nöjd med vad jag har och kan hitta så ös på med tips, årets julskinka ska snart ner i lake och jag vill va old school med skinka saltad i lake som morsan alltid gjort.

Har på andra sidan pölen hittat en variant som bara enkelt kallas ”The Briner” som förefaller rätt smart med ett galler man kan låsa på olika höjd för att säkerställa att allt man har i hamnar under ytan på laken. Den verkar dock svår att få fatt på i sverige. Finns det alternativ?

Jag använde mig av slaktback när jag torkade in kött förut. Lätt atty hantera och vända köttet i när det låg i saltlag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En klassisk 10l hink med lock köpt i dagligvaruhandeln för julskinka, har det varit större prylar så en back med lock typ SmartStore eller så.. 

För att garantera att den är under yta så används vad som passa för tillfället, skål, tallrik, burk etc…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså inga förslag på nåt annat än det jag redan testat och är mindre nöjd med 🤷‍♂️
 

Får la leta lite mer och se om jag hittar nån ny hink/back som uppfyller mina önskemål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago TekDr sa:

Alltså inga förslag på nåt annat än det jag redan testat och är mindre nöjd med 🤷‍♂️
 

Får la leta lite mer och se om jag hittar nån ny hink/back som uppfyller mina önskemål.

Köp dig en 10 l rostfri gryta då om den uppfyller dina önskemål. Jag hade våran 10 l till att koka saltlagen i och sedan slog jag upp den i 2 slaktbackar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago lsjonsson sa:

Köp dig en 10 l rostfri gryta då om den uppfyller dina önskemål. Jag hade våran 10 l till att koka saltlagen i och sedan slog jag upp den i 2 slaktbackar

Har provat det med och är inte nöjd 😺

Uppenbart att det som de flesta använder inte faller mig i smaken 🤷‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago karelsk blandning sa:

Vad är du missnöjd med?

Mest att det inte finns nåt bra sätt att hålla köttet under ytan. Allehanda vikter, talrikar, skålar etc. man  lägger på blir mest en nödlösning.

skulle vilja ha nåt liknande denna fast på vår sida pölen..

http://www.thebriner.com

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inte så mycket till hemligare i detta land, mest industristorlekar, men kolla med Lundgrens skafferi om de känner för och förtäta sin arsenal så kanske de kan ta hem ”briner-buckets”. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago TekDr sa:

Har provat det med och är inte nöjd 😺

Uppenbart att det som de flesta använder inte faller mig i smaken 🤷‍♂️

Först började med fruns rostfria bunkrar innan jag gick över till slaktbackarna och det har fungerat utmärkt. Man får ju vända köttet 3-4 ggr/dag. och det har blivt hur bra som helst när jag har torkat det. Du kan ju läsa igenom min tråd om kött i saltlag så får du se hur många som är missnöjda. Exabit var en som ryggade för doften och sedan var det visst en till vad jag minns. Bilden på slaktbackarna finns en bit ner på sidan 22 i länken.

 

Allt kött som jag har torkat har blivit jämnt mörkt runt om och har smakat perfekt. :wub:

https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/3202-saltlag-för-torkning-av-älgkött-med-bilder-nu-också/

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nere hos Holmgrens slakterifabrik så har de perforerade insatser i rostfritt stål till sina olika charkbackar för mindre satser av insaltat. Annars har de stora runda kärl med en perforerad platta som sitter i en gängad stång som trycker ner köttet under ytan. Men de är nog i största laget.

Så skaffa en vettig charkback och gå sen till närmsta plåtslagare och be dem bocka till en tjockare rostfri perforerad plåt så den får kanter som gör att den inte kantrar i kärlet så borde saken vara löst. Annars är det nog bara att pynta upp för frakt och tull från andra sidan pölen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...