Jump to content

Flytta träffbilden med fästet?!

josc72
 Share

Recommended Posts

Har en Sako L579 som skjuter lite snett. Ca 4 cm till höger på 300 meter. Det sägs att det går att justera med hjälp av laxspåren i lådan. Om jag skall försöka flytta träffbilden lite till vänster genom att justera främre fästet, skall jag då flytta det framåt eller bakåt?

Vi förutsätter att skruvarna sitter på montagets höger sida- då flyttar du träffläget åt höger om du flyttar den främre ringen framåt- och åt vänster om du flyttar den bakåt.

Notera att detta funkar bäst med optilock  tack vare den sfäriska insatsring som tar upp det sneda som blir när du flyttar 1 ring i sidled som annars skulle skada ( böja ) centralröret på kikarsiktet.

Om vi föreställer oss att vi har ~100mm mellan kikar ringarna och flyttar DEN ENA 0,1 mm (en tiondedel mm) i sidled flyttar du träffpunkten 1 decimeter @ 100 meter.

Det betyder alltså att du ska flytta främre ringen 0,04 mm i sidled för att kompensera snedheten om jag har räknat rätt 😉

4 hundradelar mm. Jävla pedimeter 🙂

• Haha 1

Ursäkta min okunnighet eller bristfälliga läsförståelse, men hur flyttar man träffläget i sidled genom att flytta ringarna framåt eller bakåt ?

Är inte laxen på lådan parallel med pipan ?

36 minutes ago Järven sa:

Ursäkta min okunnighet eller bristfälliga läsförståelse, men hur flyttar man träffläget i sidled genom att flytta ringarna framåt eller bakåt ?

Är inte laxen på lådan parallel med pipan ?

Nej, inte Sakos koniska lösning...

3 hours ago Dansken sa:

Vi förutsätter att skruvarna sitter på montagets höger sida- då flyttar du träffläget åt höger om du flyttar den främre ringen framåt- och åt vänster om du flyttar den bakåt.

Notera att detta funkar bäst med optilock  tack vare den sfäriska insatsring som tar upp det sneda som blir när du flyttar 1 ring i sidled som annars skulle skada ( böja ) centralröret på kikarsiktet.

20200519_120748.jpg

17 hours ago Dansken sa:

Om vi föreställer oss att vi har ~100mm mellan kikar ringarna och flyttar DEN ENA 0,1 mm (en tiondedel mm) i sidled flyttar du träffpunkten 1 decimeter @ 100 meter.

Det betyder alltså att du ska flytta främre ringen 0,04 mm i sidled för att kompensera snedheten om jag har räknat rätt 😉

4 hundradelar mm. Jävla pedimeter 🙂

Antar att det samma gäller baserna?! Jag skall alltså flytta den främre basen 0,013 mm bakåt för att skjuta plocka tjädrarna på 300 och sedan 600 och 1000 meter? 

Nej- den är konisk. 1 mm bakåt ger inte 1 mm i sidled. Det var ett exempel Helge 😉
Du får pröva dig fram- men detta är principipen

6 minutes ago Dansken sa:

Nej- den är konisk. 1 mm bakåt ger inte 1 mm i sidled. Det var ett exempel Helge 😉
Du får pröva dig fram- men detta är principipen

Jo, han ska flytta främre basen 0,013 mm bakåt för att skjuta tjädrarna på 1000 meter :lol:

• Haha 2

NEJ- 0,013 mm bakåt ger inte 0,013 mm i sidled. Det krävs mera.

Det går att räkna ut med Pythaguras om man vet vinkeln på laxen i förhållande till vapnet centerlinje.....

Eller får man pröva sig fram.

12 minutes ago Dansken sa:

NEJ- 0,013 mm bakåt ger inte 0,013 mm i sidled. Det krävs mera.

Det går att räkna ut med Pythaguras om man vet vinkeln på laxen i förhållande till vapnet centerlinje.....

Eller får man pröva sig fram.

Jag skämtade kanske? :D

Tror jag kan fixa detta men håller mig medvetet utanför diskussionen av olika skäl såsom sinnesro.

• Haha 1

Ja, ja, men det är bakåt som gäller?! Det svåra med baser och ringar är ju att ringen fixeras underifrån. Att på ett bra sätt få ringen i rätt vinkel mot basen mot de sneda spåren är ju en omöjlighet. Kan inte se annat än att de måste bli märken i kikarsiktet med den här uppsättningen. Sakos stålringar för 34 mm tub är astunga och skitfula. De enda som då återstår är en reglerbar picatinnyskena med ringar.

23 minutes ago Raggarö sa:

Ursäkta en yngling: Varför skall man flytta träffpunkten m.h.a. baserna ö.h.t. ? Nära ändläget på kikarsiktet?

Raggarö

Why does a dog lick his own balls?

Because he can 🤭

• Haha 1

38 minutes ago Raggarö sa:

Ursäkta en yngling: Varför skall man flytta träffpunkten m.h.a. baserna ö.h.t. ? Nära ändläget på kikarsiktet?

Raggarö

Ja, nära ändläge. Man vill ju vara så mitt i som möjligt helst.

Sakos lösning med kilformade baser orsakar detta. Det både orsakar och "löser" problemet.

Bättre då med Tikka som har parallella spår istället för detta.

För att jag skjuter mitt i på hundra meter men tre till fyra centimeter till höger på 300 meter. Skall jag skruva mig "rätt" på 300 träffar jag 1-2 cm vänster på 100 meter. Min slutsats är att grejorna inte är linjerade och att jag är onödigt noggran. Men när det blåser lite åt fel håll och och spindriften adderas till mitt lite off center träffläge så bommar jag kanske den där orren eller tjädern som jag inte kan komma närmare. Har inte riktigt förstått att man nöjer sig med nästan perfekt om man kan göra något åt det.

3 minutes ago josc72 sa:

För att jag skjuter mitt i på hundra meter men tre till fyra centimeter till höger på 300 meter. Skall jag skruva mig "rätt" på 300 träffar jag 1-2 cm vänster på 100 meter. Min slutsats är att grejorna inte är linjerade och att jag är onödigt noggran. Men när det blåser lite åt fel håll och och spindriften adderas till mitt lite off center träffläge så bommar jag kanske den där orren eller tjädern som jag inte kan komma närmare. Har inte riktigt förstått att man nöjer sig med nästan perfekt om man kan göra något åt det.

Ska det vara så illa så krävs rätt stor skillnad i sidled mellan sikte och pipa.

Om det är någon tröst så har jag skjutit rätt mycket på 300 med en hel drös olika bössor, och jag har i princip alltid högerläge på 300 med mitt i på 100. Torde vara en del spin drift åtminstone. Och/eller att man lutar bössan lite åt höger.

Är det uteslutet att det inte är vind som påverkat träffläget på 300meter? Tänker eftersom du skriver att det vandrar 3-4centimeter? Jag tänker att det motsvarar 1klick på sidojusteringen och ser inget konstigt i detta på 300meter även om nollan är noll på 100meter. Jag kanske inte lagt tillräckligt med hjärna i mina kulbanetabeller, men när jag klickat och korrigerat för avstånd och vind så har jag träffat ut till 1.1km med ett gevär som är nollat på 100meter. Förstår bättre om det är så att man är nära max korrigering i sidled, och att man därav vill korrigera montage. Men är inte något annat i konfigurationen krokigt om man är så nära max i sidokorringering!?

Frågar för att förstå bättre!

/M

Jo, det var något jävulskt vindstilla häromdagen. Banan ligger i gammal, hög skog, det var -10 och solsken i högtryck. Jag sköt med sandsäckar både från skjutstol, liggande med sandsäckar och med bestod och med sandsäck som bakstöd. Jag är rätt säker på att alla de 40 skotten jag sköt från 300-metersvallen sitter där de sitter.

• 1 month later...

Jag har flyttat baserna både framåt och bakåt. Längst fram och längst bak. Det har gått en jäkla massa ammunition utan att jag lyckats ändra någon ting. Bössan går fortfande några centimeter (3-5) åt höger på 300 meter. Skall det vara spindrift?! Jag får bara försöka räkna med det i så fall. Självklart måste jag ju det, annars är det ju klart skillnaden mellan bom och träff på en tjäderhals på det avståndet 🤔

Jag förstår fortfarande inte riktigt problemet!? Är det viktigast att bössan "nollar" mitt i prick på 300meter? Om så, varför inte korrigera 0,1mil på sidokorrigeringen och acceptera att du får högerträffläge i markeringslapparna när skottställning (nollning) kontrolleras. Är träffläget konsekvent efter sådan åtgärd, dvs. träffläge stämmer på 300meter oaktat vind, om det stämmer på 600m etc. då fungerar utrustningen för ändamålet.

Jag har bara en bössa i mitt vapenskåp där jag med absolut säkerhet kan säga att nollat träffläge på 100meter träffar i centrum på en markeringslapp. Detta jaktvapen är kontrollerat i skjuttunnel, och samma jaktvapen sprider träffar inom markeringslappen när jag skjuter på skjutbana utomhus. Vind, än om att den känns obefintlig påverkar. Mest påverkar alltid förmågan att hålla konsekvent träffläge/ skjutställning vid avfyrning.

Jag förstår bättre OM sidokorrigeringen är utnyttjad till max i kikarsiktet. Men då måste något vara tokigt i montage eller låda. Kahles har rätt god mängd sidojustering och jag har aldrig behövt nyttja mer än enstaka klick för att skottställa min K624.

För att utveckla - Mitt dyraste jaktvapen. Samma som jag nämner ovan, som genomgått flera "renoveringar", när jag skulle skottställa som nybliven glad licensinnehavare och åkte till skjutbanan med min Remington 700 SPS, med en ask Oryx, och en ask jaktmatch. Jag träffade ett A4-papper först när hälften av ammunitionen var förbrukad. Då hade jag bottnat sidojustering och höjdjustering i kikarsiktet och trodde att jag var helt värdelös på att skjuta :lol: Baserna satt skevt och en vapentekniker fick schimsa dessa för att få kikarsiktet att linjera med pipan... Därefter lyckades jag nolla bössan på 100meter. Att träffläget sen vandrade över ett A4 när jag monterade benstöd, är en helt annan historia :huh:

Endast låda och slutstycke kvarstår av denna Remington 700. Dessa delar blev basen i en "civil" M40A1

/M