Hoppa till innehåll

Jaga i hägn?


Luger6

Recommended Posts

Jag säger inte att det är lättare att jaga i hägn... 
Men jag har juh bara gått esök i hägn...
Flockarna rör sig juh i just flockar, så det svåraste med hägn är nog att hålla etiken och skyttet på topp samtidigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste vara svårt med eftersök i hägn med stora grupper med olika djur. Vad jag har förstått så får man avliva en del skammade djur dagar efter jakten när dom kommer till foderplatserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror inte detta väldigt mkt på hur stort hägnet är och hur mkt vilt som finns? Varit i två-tre hägn och jagat och framför allt det stora, runt 400 ha.. det var inte skitenkelt någonstans. Men ändå rätt trevligt.. när vi körde själva så hystades det in en tax i ena ändan som sedan motionerade dovhjort. Vi var väl en 8-10 pers och trots rätt bra med vild så sköts det inga mängder alls. 

Sen när vi körde hägnet på klubbjakterna så vart det mer helt klart men då var vi väldigt många som stökade igenom såterna.. I de sammanhangen släpptes aldrig ngr skarpa hundar där inne. 

Jag hade nog hängt på om jag var dej.. nu vet du inte hur bra eller obra detta hanterades.. 

Men ett för litet hägn fullt av vilt kan vara en rätt trist hantering.. om man inte väljer att se det mer som köttproduktion, spelar roll om det blir långtradare till Farmek eller om djuret tas av daga i sin "hemmiljö"? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte jagat i hägn, men har avlivat mängder med djur i hjorthäng. I ett stort hägn kan man säkert ha bra jakt, och vissa fördelar av att jaga i hägn! Jagas flitigt på detta vis i t.ex Spanien. Till viss del lättare att klara av eftersök på skadade djur. Samtidigt är det säkert inte lättare att jaga i hägn, där djuren kan röra sig i större flockar med de nackdelar detta innebär. 

Jag är förskonad värre skadskjutningar, men vet att det kan vara riktigt marigt att få tag på rätt djur i en flock i ett hägn om något gått snett. Att urskilja skadat djur är inte lätt alls. Men på det stora hela lättare eftersom djuren finns på en begränsad yta. Jag hade deltagit i jakten, man lär sig alltid något! 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta ger mig blandade känslor.

Jag har aldrig jagat i hägn men som Hippen skriver är hägnet stort som 400h. Då är det större en min jaktmark och då skulle jag aldrig tveka att jaga där o även anse att det är jakt.

I ett litet häng känns det klart sämre. Då blir det mer som en dålig selekterad slakt om man skickar in en hund eller två.

Sen har jag jagat utsatta änder och det är ju inte så långt ifrån hägn jakt.
Fåglarna är fria att flyga vart dom vill men dom är halvtama och maten finns ju där dom är uppfödda så dom är kvar fast dom blir beskjutna varannan vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago lindgren sa:

I slutändan kan vi ju bara var och en känna vart våra egna gränser går. För egen del är jag tveksam till drevjakt i hägn men har inta problem med att andra gör en annan bedömning. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett stort välarronderat hägn skulle jag inte se någon skillnad mot "verkligheten" mer än att det är onormalt vilttätt. Gissar att en avgörande faktor är hur djuren matas och om de är vana vid människor. Beror nog också på om det är vettig skog och hur kuperad terrängen är.

Bredvid ena marken kommer de att bygga 350ha hägn mitt i skogen. Jag är bekant med marken och bedömer att det inte skulle vara någon skillnad att jaga där om djuren i hägnet får leva som vilda. Blir sk annorlunda att jaga med hund för det kan aldrig spika - blir som på en ö, men djuren kan inte gå i vattnet. Mina hundar rör sig nog normalt sett inte över mer än 100ha när de jagar. Ibland går det runt i 30ha.

@qvarnhill har mycket erfarenhet av hägn och kan nog ge en del erfarenheter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju jagat i hägnade farmer i Afrika, den minsta var 2000ha och den största 12000ha. Där gör man skillnad på farmer med höga eller låga staket. Med låga staket kan vilt som Kudu växla över och vårtsvin gräver sig ju konstant under där även Oryx och mindre antiloper kan smita igenom även om dom har ganska långa spiror. Första gången blev man rätt förvånad när man såg hur mycket vilt det fanns på remsan där vägen gick mellan farmerna. Antar att gräset alltid är grönare på andra sidan.

Dov skjuten i hägn, huvudskott 375HH.

 

image.thumb.jpeg.4a574a6ad22a61a5e238a92c29032999.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...