Hoppa till innehåll

Någon som kör in-ear hörselskydd med blåtand till en Icom radio?


Droggot

Recommended Posts

Jag har blivit sugen på att skaffa ett bra in-ear hörselskydd med blåtand.
Mina gamla kåpor börjar göra sitt och det vore jäkligt skönt att slippa dessa kåpor när man går med hunden i snår och jävulskap.
Det har börjat dyka upp lite fler märken nu än bara dom svindyra peltor men går dom att koppla till min radio?

Jag har Icom ProHunt Advanced Bluetooth men kan inte hitta vilken blåtands version den har.
Dom hörselskydd jag har hittat kör Blåtand 5.0 är den kompatibel med min Icom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blåtand är inte kinkigt...
Jag har haft något billigt kinajunk... eftersom jag visste att den skulle bli bortappad i första bästa vass..

Men, dom gick att para med min bud's åxå.. även peltor xpi
dom jag hade från kinesien kostade förr 133kr... men nu har juh allt blivit dyrare..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju icom och soundscope. Jag kör med sån halsslinga som sätts i 3,5 mm till radion. Funkar kanon. Testade köra med blåtand och nån extern knapp man tryckte på när man snackade men det vart ingen höjdare 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om fler än jag noterat att alla typ av kåpor oavsett kabel eller blåtand tar bort stora delar av hörbarheten för oss andra?

Hundföraren i vårt lag har kåpor och hörbarheten är klart sämre än vi andra, men det gäller även för dom andra som har headset med mickar och kåpor.

Jag själv har bara en blåtands snäcka och den verkar inte begränsa något varken hörbarhet eller att jag hörs dåligt.

Tvärtom verkar jag oftast höras bättre än andra trots samma märke på radio.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent krasst har det nog att göra med upptagningsområdet för microfonen...
Mina xpi är sjukt bra ljud i, men dom har bommick.
Om jag tar bort den och kör med inbyggda, så... är det precis att 60% filtreas bort.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mhmmm, ja jag vet inte vad dom har för utrustning i detalj annat än hundföraren som har Peltor.

Men är klart sämre hörbarhet från dom med kåpor/mickar.

Och inte är det kul heller när man drar upp ljudet och vi som hörs bra spräcker trummorna på varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago pfrep sa:

Jag kör ju icom och soundscope. Jag kör med sån halsslinga som sätts i 3,5 mm till radion. Funkar kanon. Testade köra med blåtand och nån extern knapp man tryckte på när man snackade men det vart ingen höjdare 

Jo dessa soundscope verkar jäkligt fina men då kostar dom där efter.
Jag har för mig att jag snackade med dom på mässan och då var det 6k dom skulle ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago BigJim sa:

@qvarnhill PTT:n. Är det telefonknappen på sidan? Eller sitter den på bakkant av "öronkroken"?

Stora knappen mitt på och en sekundär längst ner på bommen vid micken, man kan alltså ha två separata samtal samtidigt. Inget jag utnyttjar men möjligheten finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade dessa på Hylte ISOtunes Sport Caliber Hörselskydd för under 2 papp och dom verkar jäkligt intressanta.
Lite orolig på hur dom är när det blåser dom flesta in ear proppar brukar inte vara någon höjdare när det blåser..
Någon här som har sådana eller provat dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MagnusN sa:

Grizzly är på min kanskelista. Hindras egentligen av att jag inte orkar hålla ordning på en sak till.

Kollade på dom oxå men det som jag tycker är lite dåligt är medhörning upp till 6 timmar.
Då måste man ju ha någon slags backup för 6 timmar räcker ju inte alla jaktdagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Icom D52 med bluetooth till en ProEquip Nighthawk med en halsslinga som för över ljudet till Soundscope. 

När jag klarar mig med de "gamla" jaktkanalerna har jag en Icom F34 med halsslinga. Den fungerar lika bra som Bluetooth-uppsättningen. Uppriktigt sagt så strular den uppsättningen mindre...

Har du Soundscope finns det ur mitt perspektiv inget större behov av Bluetooth. Koppla in halsslingan direkt i hörlursuttaget på radion istället. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag fortsätter sökandet.
Jag har väll mer eller mindre bestämt mig att dom kommande in-ear hörselskydden skall ha blåtand utan halsslinga.

Kollade upp ISOtunes Sport Caliber Hörselskydden men enligt andra kunder som hade dom så var dom totalt värdelösa i blåst.
Dom slog tydligen på hörselskydds funktionen så fort det började blåsa så man tappade medhörningen.


Hittade dessa i stället dom verkar tyvärr inte ha någon ljud förstärkning som i och för sig är rätt trevligt men Festtool verkar vara bra prylar annars. Någon som har dessa i jobbet och kan säga om dom är bra?
GHS 25 I Festool Hörselskydd | Köp online på Proffsmagasinet.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...