Hoppa till innehåll

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.


lsjonsson

Recommended Posts

Där vi sågar, kollar vi först stockarna manuellt med skanner. Och sen sitter det en på bordet. Skulle den ge utslag tippas stocken undan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Dansken sa:

Ja och dom litade på västanvind och eldade kol i många år och försurade våra skogar och sjöar här...

Och eldade farligt avfall på fartyg utanför territorialgränsen. Då var det inte "England" som släppte ut skiten och förorenade

Så kan man naturligtvis också göra om man vill vara obstinat och fortfarande agera som man ägde världen

"Solen gick aldrig ned över imperiet"

Glömde att tillägga att det fanns vissa spår av "iron"i i min tråd.  Räknade dock inte med så "bly"tung respons 😁

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Fläskfia sa:

Lämnat litet stockar till lokala sågen, inte har dom någon metalldetektor. Blev korsförhörd varifrån träden kom, om dom var "påskjutna" eller spikade i etc... 

Se där ja. Lite variationer här och var då kanske. Metalldetektor låter inte jättebilligt om den ska klara en hel stock. Men det är väl å andra sidan inte driftstopp heller.

Jag gräver vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Frågan om våtmarker tas upp i riksdgagen av en Sverigedemokrat.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/fragan-om-vatmarker-tas-upp-i-riksdagen/

Skulle förvåna mig om det kom ur jägarnas perspektiv ett gynnande beslut innan nästa istid täcker jorden, valet är ju över och då väger vallöftena lätt...Ta t ex Jimmie Åkesson som gick på val med sänkta bränslepriser; "Rösta för sänkta bränslepriser i morgon" (eller något sådant). Nu säger han att han har inte angett något datum för när något sådant skulle implementeras, men hur gemene man tolkar "rösta för sänkta bränslepriser i morgon" torde inte vara svårt att räkna ut. Men, i ärlighetens namn står det att man skall RÖSTA för sänkta bränslepriser, inte när det skall genomföras...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Islänningen sa:

Glömde att tillägga att det fanns vissa spår av "iron"i i min tråd.  Räknade dock inte med så "bly"tung respons 😁

😄Är det så här tunga ämnen finns inte utrymme för ironi utan innehållsdeklaration. "Kan innehålla spår av ironi". 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Skulle förvåna mig om det kom ur jägarnas perspektiv ett gynnande beslut innan nästa istid täcker jorden, valet är ju över och då väger vallöftena lätt...Ta t ex Jimmie Åkesson som gick på val med sänkta bränslepriser; "Rösta för sänkta bränslepriser i morgon" (eller något sådant). Nu säger han att han har inte angett något datum för när något sådant skulle implementeras, men hur gemene man tolkar "rösta för sänkta bränslepriser i morgon" torde inte vara svårt att räkna ut. Men, i ärlighetens namn står det att man skall RÖSTA för sänkta bränslepriser, inte när det skall genomföras...

Det finns en på grannforat som har skrivit till regeringen+Åkesson och frågat om detta.

405 WCF » Idag, 07:03

Jag har skrivit mejl till partiledarna i sittande regering och hänvisat till vad dom ”ljög” om i utfrågningarna före valet.
Personligt mejl till samtliga, även Åkesson.
Ännu har ingen av dessa behagat svara..
Om vi alla hjälps åt att fylla deras inkorgar med frågan om varför man ljög om detta kanske åtminstone nån får svar."
Här har du tråden i sin helhet.
 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago MrT. sa:

 Men, i ärlighetens namn står det att man skall RÖSTA för sänkta bränslepriser, inte när det skall genomföras...

Man får nog vara lite realist och inse att skatten på drivmedel har och har haft skapligt stor påfyllnad i statens skattkista.

Om man tar bort stora delar av dom skatteintäkterna så är det mycket annat som måste justeras och reformeras, kanske måste folk inse att det är inget som man får ordning på på någon månad efter valet.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-11-24 at 07:31 fubar sa:

Ja nu ska vi se om den nya regeringen har någon handlingskraft, har ju inte precis börjat bra med andra delar.

Har redan kollat igenom mina lager och både min gamla ärvda klenod till hagelbössa tillsammans med ett par påsar med hagelpatroner kommer hamna hos polisen om ingen agerar vilket jag är minst sagt tveksam till att det kommer hända.

Skicka dom till mig 😎

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men den ” omvända bevisbördan ”  ? Jag menar att kan dom inte fälla nån med offrets blod på sig samt massa andra  DNA tekniska spår, så  hur fan ska dom kunna få dit nån för lite blyskott i fickan ?  Iofs så fick väl Liam Norberg sitta inne för rån efter lite DNA i rånarluva ? Tror dock att han är Blond med rötter i Sverige vilket kanske missgynnade honom 🙄 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

I Danmark är straffet för INNEHAV av blyhagel patroner 2000 Danska kronor i böter PR PATRON

Inte konstigt vi har Danska ekonomiska flyktingar i Sverige 🤣🤣 

skämt åsido så är sådant jäääävligt obehagligt och hoppas sådana övergrepp stannar i Danmark  😳😳

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är jag just nu med krig , elpris, bränslepris, klimatknulleri, jävligt opepp på att ens jaga 😕 skippade traditionsenliga knipjakten på knipa nu i december av den anledningen.  fan vet om jag ens kommer vara pepp till dito januarijakten. 
Men jag ville festa loss lite idag när elpriset är uppe i 5kr + för att känna mig gladare, drog igång 2000W elfläkt i oisolerade garaget  för ett par timmar sedan för att gå ut och skruva veteranmoppe ✌️😎✌️ Så nu känner man sig som en kung för en dag i vart fall… 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Järven sa:

Man får nog vara lite realist och inse att skatten på drivmedel har och har haft skapligt stor påfyllnad i statens skattkista.

Absolut är det så !

3 hours ago Järven sa:

Om man tar bort stora delar av dom skatteintäkterna så är det mycket annat som måste justeras och reformeras, kanske måste folk inse att det är inget som man får ordning på på någon månad efter valet.

Jag hart förslag på andra områden man skulle kunna spara inte oansenliga summor pengar på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago lsjonsson sa:

Det finns en på grannforat som har skrivit till regeringen+Åkesson och frågat om detta.

405 WCF » Idag, 07:03

Jag har skrivit mejl till partiledarna i sittande regering och hänvisat till vad dom ”ljög” om i utfrågningarna före valet.
Personligt mejl till samtliga, även Åkesson.
Ännu har ingen av dessa behagat svara..
Om vi alla hjälps åt att fylla deras inkorgar med frågan om varför man ljög om detta kanske åtminstone nån får svar."
Här har du tråden i sin helhet.
 

Såg det, tack för tipset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago culot sa:

Sen är jag just nu med krig , elpris, bränslepris, klimatknulleri, jävligt opepp på att ens jaga 😕 skippade traditionsenliga knipjakten på knipa nu i december av den anledningen.  fan vet om jag ens kommer vara pepp till dito januarijakten. 
Men jag ville festa loss lite idag när elpriset är uppe i 5kr + för att känna mig gladare, drog igång 2000W elfläkt i oisolerade garaget  för ett par timmar sedan för att gå ut och skruva veteranmoppe ✌️😎✌️ Så nu känner man sig som en kung för en dag i vart fall… 

Och jag köpte 250st Eley Impax (papphylsa, filtförladdning) idag, lagom pubertalt obstinat med tanke på hur vindarna blåser men dom går klart bra i mina bompåkar. Vore bättre att förbjuda plastförladdningar istället för att helt förbjuda blyhagel (egentligen utöka begreppet våtmark). Fortsatt trevlig helg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MrT. sa:

Absolut är det så !

Jag hart förslag på andra områden man skulle kunna spara inte oansenliga summor pengar på...

Ja, jag med.

Det måsta bli ett slut på globalt tillgänglig socialbyrå-upplägget.

Varför ska jag som har betalat skatt sedan jag slutat skolan betala typ 1000- 1200:- för en tandläkarundersökning samtidigt som någon som inte betalt en krona i skatt i Sverige får det nästan  gratis ?

Gäller även läkarbesök där jag betalar ca 10gånger mer.

Något har gått väldigt snett någonstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Järven sa:

Ja, jag med.

Det måsta bli ett slut på globalt tillgänglig socialbyrå-upplägget.

Varför ska jag som har betalat skatt sedan jag slutat skolan betala typ 1000- 1200:- för en tandläkarundersökning samtidigt som någon som inte betalt en krona i skatt i Sverige får det nästan  gratis ?

Gäller även läkarbesök där jag betalar ca 10gånger mer.

Något har gått väldigt snett någonstans.

Det skriver jag under på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bioammo Blue verkar vara framtiden utifrån det jag har läst, lika bra (dvs lika dödligt för viltet) som bismuth/tungsten men mycket billigare om än förstås dyrare än stål. Undrar var man kan köpa det? Fondprodukter ska tydligen importera det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago KJE81 sa:

Bioammo Blue verkar vara framtiden utifrån det jag har läst, lika bra (dvs lika dödligt för viltet) som bismuth/tungsten men mycket billigare om än förstås dyrare än stål. Undrar var man kan köpa det? Fondprodukter ska tydligen importera det.

Den lät klart intressant. Har du någon länk el dyl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Fläskfia sa:

Fast jag kan ju googla, kom jag på...

Jag hittade några brittiska tester som såg väldigt lovande ut:

https://www.vintageguns.co.uk/magazine/blue-is-the-colour

https://www.shootinguk.co.uk/reviews/ammunition/non-toxic-ammunition

https://www.gunmart.net/ammunition/shotgun-cartridges/bio-ammo-blue

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...