Jump to content

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

lsjonsson

Recommended Posts

10 minutes ago KJE81 sa:

24 g känns mer rätt utifrån Greeners gamla formel, sen får man väl hursomhelst bara jaga klass 4 vilt med den. Synd att vi inte har samma regler som britterna 🤔

Japp, så sett är en nätt liten 12/50 ett bra substitut här i landet.

• Like 1

22 hours ago KJE81 sa:

24 g känns mer rätt utifrån Greeners gamla formel, sen får man väl hursomhelst bara jaga klass 4 vilt med den. Synd att vi inte har samma regler som britterna 🤔

Får är dumma djur på Gotland brukar en god vän hävda. 
jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte ska vara tillåtet på samma Vilt som 12 

om det kommer 26-28 gram :4 @380ms ifrån en 20 elr 28 så lär knappast rådjuret fatta nån skillnad. 

• Like 1

1 hour ago culot sa:

jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte ska vara tillåtet på samma Vilt som 12 

om det kommer 26-28 gram :4 @380ms ifrån en 20 elr 28 så lär knappast rådjuret fatta nån skillnad. 

Precis, PMT brukar ju skriva att haglen inte vet ur vilken pipa de skjuts👍

Om man som vår skjutbana har ”våtmark” 70m jämte harbanan för Jägarexamen, undra har vi ska kunna utföra markmåls provet efter den 15/2…  Går ju inte gärna skjuta stål på ett plåtmål.. :ph34r:

19 hours ago culot sa:

Fårskalle! Finns inge får på öin! Bara lamm, Däremot Öland!😊

På 2023-01-13 at 18:14 MarkusR sa:

Jag är helt inne på samma linje. En kartong med 250 filtförladdade  Hull Pidgeon Extreme kaliber 16 kastar man inte, det GÖR man bara inte.... 

Bara som exempel på vad som hypotetiskt skulle kunna ligga hemma i ett skåp 🙄

Finns mycket hypotetiska saker i skåpen...

• Like 1

23 hours ago Galne sa:

Om man som vår skjutbana har ”våtmark” 70m jämte harbanan för Jägarexamen, undra har vi ska kunna utföra markmåls provet efter den 15/2…  Går ju inte gärna skjuta stål på ett plåtmål.. :ph34r:

Det är nog billigare med trä/pappershare än att grusa över våtmarken…

På 2023-01-16 at 22:23 Galne sa:

fick en blänkare från min jaktskytteklubb att medföra och skjuta blyhagelpatroner är bannat , harbanan och skjutplåten stängs , och den heliga jaktstigen slopas. 

men som svar till TS: Det blir nog inga sådana prov med bly nej , sen går det utmärkt att skjuta stål på harmål , för det görs det i parti  och minut på min hemmabanan , och varför jag vet det ?  Bara att kolla på den mängd stålförladdningar det ligger på harbanan …. Dock emot klubbens regler 

Lite synd att denna blir i stort sett obrukbar efter förbudet.

En fin gammal Husqvarna.

10.thumb.jpg.d5033f0dfcfb071031dfb81a1bbc67cf.jpg

• Like 1

3 hours ago Islänningen sa:

Lite synd att denna blir i stort sett obrukbar efter förbudet.

En fin gammal Husqvarna.

10.thumb.jpg.d5033f0dfcfb071031dfb81a1bbc67cf.jpg

Skjut bio-shot eller öppna chokerna så är det bara att köra på.😊

50 minutes ago sidelock sa:

Skjut bio-shot eller öppna chokerna så är det bara att köra på.😊

Den är ju inte min.  En släkting till ägaren ska ta över den.  Troligtvis mest för att försöka tjäna pengar på den.

Läste just på svenskjakt att det kommit en dom i eu-dumstolen som öppnar för en liberalare tolkning av begreppet våtmark. Slutsatsen är ungefär: syftet är att skydda änder och då bör inte områden som inte är ett habitat för änder vara våtmark. 

Vi får väl se vad NVV lyckas tota ihop? Har en känsla av att de inte kommer vara så djärva...

• Like 1

Just now MagnusN sa:

Läste just på svenskjakt att det kommit en dom i eu-dumstolen som öppnar för en liberalare tolkning av begreppet våtmark. Slutsatsen är ungefär: syftet är att skydda änder och då bör inte områden som inte är ett habitat för änder vara våtmark. 

Vi får väl se vad NVV lyckas tota ihop? Har en känsla av att de inte kommer vara så djärva...

Läste också det. Vore ju bra om man kunde vara lite pragmatiska kring detta och just skydda fåglarna istället för förbud rakt över linjen. Är nog rätt ovanligt att änder uppehåller sig vid en temporär vattenpöl ute i skogen och börjar picka blyhagel ur den...

1 hour ago exabit sa:

Läste också det. Vore ju bra om man kunde vara lite pragmatiska kring detta och just skydda fåglarna istället för förbud rakt över linjen. Är nog rätt ovanligt att änder uppehåller sig vid en temporär vattenpöl ute i skogen och börjar picka blyhagel ur den...

Kunde inte läsa artikeln, då den var "Premium"  Men låste också att "Enklast att välja hagelammunition utan bly"

Om det bara vore så lätt.  Finns ju knappt att få tag på.  Och inte lär tillverkarna ösa ut dom, när dom inte ens kan fortsätta tillverkningen av vanlig stål-ammo.

https://www.jaktjournalen.se/norma-tvingas-backa-ur-norma-cup-pa-grund-av-kriget-i-ukraina/

19 minutes ago Islänningen sa:

Kunde inte läsa artikeln, då den var "Premium"  Men låste också att "Enklast att välja hagelammunition utan bly"

Om det bara vore så lätt.  Finns ju knappt att få tag på.  Och inte lär tillverkarna ösa ut dom, när dom inte ens kan fortsätta tillverkningen av vanlig stål-ammo.

https://www.jaktjournalen.se/norma-tvingas-backa-ur-norma-cup-pa-grund-av-kriget-i-ukraina/

Vilket Norma skitprat !   culoten Görs fan inte i mässing utan plåt som förmässingats,  och mig veterligen är det en Cheddite Hylsa  och vill svårligen tro att Italienare skulle ta den delen ifrån Ukraina. 

Norma gör inte egna hylsor  utan köper färdiga  från italien  och i viss mån Spanien / MAXAM

23 minutes ago Islänningen sa:

Kunde inte läsa artikeln, då den var "Premium"

Premium? Du är väl medlem för helvetet??? :geek:

38 minutes ago exabit sa:

Kanske det, men har inte fixat inloggning 

• Like 1

1 hour ago exabit sa:

Nu kan du somna om.  Har fixat det.

• Like 1
  • Haha 1

1 hour ago exabit sa:

Så klart att man är medlem!:thumbsup:

• Like 1

4 minutes ago Islänningen sa:

Nu kan du somna om.  Har fixat det.

BRA!:thumbsup:

12 minutes ago lsjonsson sa:

BRA!:thumbsup:

Tydligen fanns ett alternativ av medlemskap, utan Svensk Jakt.  Tror jag vid något tillfälle valde bort papperstidningen, då den bara blev liggandes.