Jump to content

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

lsjonsson

Recommended Posts

1 hour ago Islänningen sa:

Tydligen fanns ett alternativ av medlemskap, utan Svensk Jakt.  Tror jag vid något tillfälle valde bort papperstidningen, då den bara blev liggandes.

Nja, här blir då inte papperstidningen liggandes. Läser den från första till sista. Sedan får jag nyhetsflasch i Svensk jakts app fortlöpande i mob.:thumbsup:

4 hours ago exabit sa:

Som skrivbordsjägare har man antagligen en massa tid till att sitta hemma och läsa om jakt :D 

Ja, det kan jag inte förneka!

Kollar på filmen "Erin Brokovich", hon som kom en stor giftskandal med sexvärdigt krom i dricksvatten på spåren. Googlade på sexvärdigt krom och det är knappast hälsokost, starkt cancerframkallande Förbjöds 2017 men 2019 blev det åter tillåtet att använda kromet i EU under en femårsperiod. Så undrar hur de tänker vad gäller bly i våra jakthagelpatroner?

https://www.altinget.se/eu/artikel/stark-kritik-mot-att-cancerframkallande-amne-faar-gront-ljus

11 hours ago, Fläskfia said:

Kollar på filmen "Erin Brokovich", hon som kom en stor giftskandal med sexvärdigt krom i dricksvatten på spåren. Googlade på sexvärdigt krom och det är knappast hälsokost, starkt cancerframkallande Förbjöds 2017 men 2019 blev det åter tillåtet att använda kromet i EU under en femårsperiod. Så undrar hur de tänker vad gäller bly i våra jakthagelpatroner?

https://www.altinget.se/eu/artikel/stark-kritik-mot-att-cancerframkallande-amne-faar-gront-ljus

Lustigt. Satt på flyget hem i lördags och såg just den filmen eftersom tjejen i stolen snett framför mig tittade på den på en padda. Jag kunde tjuvkika mellan stolarna men fick klara mig utan ljud. 😀

• Like 1

• 3 weeks later...

Min gamla svärfarsa prenumererar plikttroget på svensk jakt trots att han inte jagat på 20 år och jag läste de i elfte timmen reportagen om EU-skiten som träffat fläkten, och de sista raderna i det avsnittet av svensk jakts vapenexpert Filip Örnekans om plasten i förladdningarna, då mådde jag illa på riktigt .. 

om alla i sin jävla enfald tror att Motståndarlaget kommer nöja sig med ett sketet blyförbud så tror dom jävligt fel …   Kanske dags för ett Europeiskt NRA ? 

• Like 2

• 1 month later...
2 hours ago culot sa:

Det låter onekligen lovande, Baschieri&Pellagri gör väl mer eller mindre den bästa hagelammunitionen och en tungstens- eller bismuthprodukt från dom som också tas in i Sverige vore verkligen inte fel :)

På 2023-03-23 at 13:15 KJE81 sa:

Det låter onekligen lovande, Baschieri&Pellagri gör väl mer eller mindre den bästa hagelammunitionen och en tungstens- eller bismuthprodukt från dom som också tas in i Sverige vore verkligen inte fel :)

Dom är dock uppköpta av Fiocchi. 

På 2023-03-24 at 06:20 Fläskfia sa:

Om inte jänkarna som haft blyförbud för änder och gäss  sedan 80 talet har fått fram ett storskaligt mjukt tungt och BILLIGT matrial för hagel   Så hur fan tror Förbundet att Vi ska trolla fram ett sådan.  Vi är troligen inte långt ifrån att INNEHAV av blyhagel är straffbart om det ska fortsätta så här. 

På 2023-03-23 at 10:58 Islänningen sa:

Om inget annat, häftig grafik.

Designen av förladdningen är gammal, ” magin” måste sitta i materialet. 

1 hour ago culot sa:

Designen av förladdningen är gammal, ” magin” måste sitta i materialet. 

Sant.  Säkert inte det lättaste att få till biologiskt nedbrytbart material, som har samma elasticitet som plasten, åldras inte och är tåligt för temperaturvarianter utan att spricka.