Hipshot Posted November 27, 2022 Posted November 27, 2022 3 hours ago lsjonsson sa: Ja, det är en jäkla rekyl i 12/89:an! Du måste sortera begreppen här Jonsson.. en 12/89 sparkar lika mycket som en 12/65. Allt handlar om vad du matar den med. En 24 gr ståltrap i en 12/89 är lika harmlös som en 24 gr ståltrap ur en 12/65. Peta i en Hypersteel så börjar det skorpa till sig skyttemässigt! Quote
Fläskfia Posted November 27, 2022 Posted November 27, 2022 Förbud mot blyhagel i våtmark/grunda vatten som är permanenta kan jag mkt väl förstå men totalförbud är inget vidare. Var ute i skärgården och jagade både sjöfågel och markvilt. På sina ställen var det klippterräng och att använda stål där finns inte på min karta med tanke på rikoschetter. Finns ju speciella metalldetektorer som ger utslag på stål men inte på bly. Kustbevakningen mfl använder sådana. Fast det är klart, jakt i klippterräng kan ju också förbjudas... Quote
hs_merkel Posted November 27, 2022 Posted November 27, 2022 Rabbisjakt! då lär man få ta på ett extra par långkalsonger annars lär de svida!😉 har redan hagel I benet. 1 Quote
Fläskfia Posted November 27, 2022 Posted November 27, 2022 18 minutes ago hs_merkel sa: Rabbisjakt! då lär man få ta på ett extra par långkalsonger annars lär de svida!😉 har redan hagel I benet. Eller motorsågsbyxor Quote
Raggarö Posted November 28, 2022 Posted November 28, 2022 9 hours ago Fläskfia sa: Eller motorsågsbyxor Det får bli två par för säkerhets skull - ett par med gylfen fram, det andra paret med gylfen bak. Sågskyddsbyxor är tunna på skydd i aktern.... Raggarö 1 Quote
Galne Posted November 28, 2022 Posted November 28, 2022 4 hours ago Raggarö sa: Det får bli två par för säkerhets skull - ett par med gylfen fram, det andra paret med gylfen bak. Sågskyddsbyxor är tunna på skydd i aktern.... Raggarö Beror helt på vilken design på skydd det är på byxorna.. Välj typ C på skyddet så är det bara skinkorna som är bara.. https://skogma.se/blog/detail/sCategory/723003670/blogArticle/1372 Quote
Popular Post TekDr Posted November 28, 2022 Popular Post Posted November 28, 2022 Rabbisjägare anno 2023 🤷♂️ 4 Quote
fubar Posted November 30, 2022 Posted November 30, 2022 https://svenskjakt.se/start/nyhet/regeringen-duckar-i-avgorande-blyfraga/ Quote
fubar Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Oväntat. https://www.jaktjournalen.se/regeringen-begar-inte-undantag-fran-eus-nya-harda-blyhagelregler/ Quote
exabit Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 33 minutes ago fubar sa: Oväntat. https://www.jaktjournalen.se/regeringen-begar-inte-undantag-fran-eus-nya-harda-blyhagelregler/ Men va f-n har hänt med den jaktvänliga högern??? Ska fan rösta V nästa gång. Quote
culot Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 På 2022-11-26 at 19:25 lsjonsson sa: Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. Mycket mer kraft BAKÅT ja , haglen går dock ungefär lika fort, men oftast mer hagel i polletterna . Quote
culot Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 På 2022-11-26 at 20:52 lsjonsson sa: Dom 2 som har 12/89 hos oss skjuter sjöfågel på typ 35-40 m. Jag vet inte vilka patroner som dom anv. Det gör man även med 12/70 i 28g . Dock kan man mata i en rag bag med stålplugg i en 12/89 utan överdriven risk. Quote
culot Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 På 2022-11-27 at 08:28 hs_merkel sa: Har skjutit lite 12/89 med 64gram. I en 686 Och skjuta fågel på vattnet på 50m+ är inga problem. Samma att avliva gäss som ligger på vatten. Dock framstår 375HH som en snäll efter detta. Då pratar vi BLY inte stål , inte ens kaliber 10/89 kommer upp i 64gram stål oftats är det 6 elr 4 or ( sk turkey ammo ) i 64 grammarna mina gjorde 1100 fps ish dvs inte speciellt snabba. Quote
culot Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 På 2022-11-27 at 08:31 Skånepåg sa: Nu går det ju helt ok att jaga med stålhagel, I danmark har blyhagel varit olagligt sen 90- talet och där blir skjutit knappt 2 millioner vilt varje år... så visst går det att jaga med stål också. En bra stålhagelpatron fungerar väl på avstånd som normala svenska jägare inte borde skjuta på och växlar du upp till hypersteel el liknande så når du riktigt långt ut.. Men visst blir det lite irriterande, jag blir nog tvungen att göra nåt vid drillingen, fullt trångborrad i kal 16, den får jag nog öppna upp till halv. 0,40/ 0,50 mm i 16 funkar fint m stål Quote
culot Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 På 2022-11-27 at 09:18 Järven sa: Oavsett. Om man skjuter med stål som är ett lättare material än bly så lär man väl antingen ladda hårdare för att kunna få samma effekt i viltet, eller leva med sämre effekt. Ladda hårdare är rimligtvis av ondo för många äldre bössor som inte är konstruerade för detta. Till detta kommer förstört timmer i skogen. Mer nackdelar än fördelar med förslaget som jag ser det. Ja CIP standarden ställer ju till det, och jag vet inte hur mkt svinn på sabbade bössor Danskarna har haft, inget som basuneras ut i jaktpressen i alla fall Quote
lsjonsson Posted December 7, 2022 Author Posted December 7, 2022 6 minutes ago culot sa: Mycket mer kraft BAKÅT ja , haglen går dock ungefär lika fort, men oftast mer hagel i polletterna . Ja, verkligen o bägge dom som jag känner o jagar med jagar med mag.patroner. Quote
hs_merkel Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 48 minutes ago culot sa: Då pratar vi BLY inte stål , inte ens kaliber 10/89 kommer upp i 64gram stål oftats är det 6 elr 4 or ( sk turkey ammo ) i 64 grammarna mina gjorde 1100 fps ish dvs inte speciellt snabba. Har aldrig pratat om stål. Och dem tar inte in stål till Sverige i 12/89 inte då mig veterligen. Quote
MagnusN Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Tycker hela resonemanget bakom blyhagelförbud är absurt: Det kan inte vara många hagelskott som avlossas i skogen varje år, tänker jag. Hageljakten efter småvilt i skogen är inte ett särskilt stort nummer. Hur många skott kan det i genomsnitt bli per jägare under ett år? Få, tror jag. Sannolikheten att dessa hagel skulle hamna i ett vatten där fåglar söker föda är otroligt liten. Att fåglarna sedan skulle få i sig tillräckligt med hagel för att bli blyförgiftade är ännu mindre. Jag kan förstå resonmenaget med att inte skjuta bly rakt ut i sjöar och hav. Även om det också är ytterst osannolikt att fåglar skulle få i sig några mängder bly, för sjöfågeljakten är inte heller särskilt omfattande. Dagens regel med att man inte får skjuta på grunt vatten räddar potentiellt dessutom bara simänder. Dykänder simmar betydligt djupare. Konsekvensen av stålhagelförbud är långt mycket större än problemet. Vi kanske inte får jaga alls med hagel i skogen för skogsägarna? Och av säkerhetsskäl inte lämpligt på hårda underlag. Att skjuta stål går väl an, även om jag föredrar bly. Quote
Luger6 Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Man kanske ska påminna vad Rominas chef Kristersson sa om blyförbudet innan valet: "Det måste stoppas". Quote
Mad Mike Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Vad gäller...är det bara förbud mot användning eller kommer blotta innehavet hemma även vara ett lagbrott? Quote
fubar Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Så fort du har en patron eller två i fickan och kliver ut i en vattenpöl så är det ett brott så vitt jag kan förstå. Quote
Vildand Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Om man tänker jaga väldigt mycket och känner att man kommer nog behöva en pall ammo innan förbudet börjar vart vänder man sig då?🙄 Quote
Mad Mike Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 5 minutes ago fubar sa: Så fort du har en patron eller två i fickan och kliver ut i en vattenpöl så är det ett brott så vitt jag kan förstå. Hur är det om jag har några blypatroner i bilen under jakt men inte på mig? Kan det kallas uppsåt? Känns ruskigt rättsosäkert detta... 1 Quote
Luger6 Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Inom 100 meter från en vattenpöl var det väl? Quote
Recommended Posts