exabit Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 57 minutes ago fubar sa: Saxat från svenskjakt, bara början alltså och jag gissar att samma taktik att hänvisa till EU kommer att fortsätta. "”Inom Reach-förordningen tas det nu också fram ett förslag till att utvidga förbudet till att även omfatta bly i ammunition (både hagel och kulor) som används vid jakt utanför våtmark och vid sportskytte. Regeringen följer utvecklingen av den processen och vilka konsekvenser detta kan komma att innebära för den svenska jägarkåren och sportskyttet.” Oavsett vad man anser om blyets vara eller icke vara så håller jag med Mörner om en sak: blyförbud kommer att komma, det är mest en fråga om tid. Så man kan välja bland två alternativ/ 1. Streta mot och bunkra blyammo 2. Redan nu fasa ut sitt bly i ammo och bli bekväm med kopparkulor. Alternativ 2 är ju klart bättre för sinnesfriden men det beror på hur man är funtad förstås. För egen del väntar jag och ser ett tag till. Alternativ 3: gör inget dvs prokrastinera 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 23 minutes ago exabit sa: Oavsett vad man anser om blyets vara eller icke vara så håller jag med Mörner om en sak: blyförbud kommer att komma, det är mest en fråga om tid. Så man kan välja bland två alternativ/ 1. Streta mot och bunkra blyammo 2. Redan nu fasa ut sitt bly i ammo och bli bekväm med kopparkulor. Alternativ 2 är ju klart bättre för sinnesfriden men det beror på hur man är funtad förstås. För egen del väntar jag och ser ett tag till. Alternativ 3: gör inget dvs prokrastinera Har själv sedan länge gått övervägande till kopparkulor i mina gevär. När det gäller klass 1, så får det bli åttan, antingen med TTSX eller TSX. Största problemet är att dom är så jäkligt svara att få tag på numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 36 minutes ago exabit sa: Streta mot och bunkra blyammo Till vilken nytta, om själva användandet blir olagligt !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 16 minutes ago MrT. sa: Till vilken nytta, om själva användandet blir olagligt !? Verkar finnas en del som väljer civil olydnad. Finns säkert folk som inte löser statligt jaktkort men jagar ändå också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 1 minute ago exabit sa: Verkar finnas en del som väljer civil olydnad. Finns säkert folk som inte löser statligt jaktkort men jagar ändå också Ja, så kan det vara. Ja, jag är för gammal för att våga mig på något sådant med tanke på konsekvenserna, jag har ingen lust att bli martyr. Jag kör (allt som oftast) för fort, det är tillräckligt våghalsigt (för mig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 Antar att det innebär slutet för jaktstigarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 Nu har jag hört två olika tips vad gäller sjöfågeljakten och blyhagelförbudet: 1. Gör om vettarna till bulvaner, lägg dessa på lämplig åker 100 meter från vatten. Skjut med bly. 2. Sluta skjuta sjöfågel med hagelbössa, vänta till flygfäna landat på vattnet, ta 22:an. Skjut. Det kommer säkert att dyka upp fler merellermindre genomtänkta tips i framtiden inför det hotande totala blyförbudet gällande ammunition, jag har lite kvar att pyssla med då det gäller gevärskulor, 7,62x54R och 22WM, resten slinker det redan koppar genom..... Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 8 hours ago exabit sa: Verkar finnas en del som väljer civil olydnad. Finns säkert folk som inte löser statligt jaktkort men jagar ändå också Man kanske skulle ställa sig vid en mosse dagen före förbudet träder i kraft och tömma precis hela hagelglerådet som en GodJulhälsing till Miljömupparna i Bryssel ? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 Nya blyhagelregler oklara tills någon åker fast, enl. jurist på NVV. https://www.jaktjournalen.se/nya-blyhagelregler-oklara-tills-nagon-jagare-aker-fast/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 15 hours ago Raggarö sa: Nu har jag hört två olika tips vad gäller sjöfågeljakten och blyhagelförbudet: 1. Gör om vettarna till bulvaner, lägg dessa på lämplig åker 100 meter från vatten. Skjut med bly. 2. Sluta skjuta sjöfågel med hagelbössa, vänta till flygfäna landat på vattnet, ta 22:an. Skjut. Det kommer säkert att dyka upp fler merellermindre genomtänkta tips i framtiden inför det hotande totala blyförbudet gällande ammunition, jag har lite kvar att pyssla med då det gäller gevärskulor, 7,62x54R och 22WM, resten slinker det redan koppar genom..... Raggarö Vette är ju en gammal benämning på bulvan ? behövs inte göras om . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 22 hours ago exabit sa: Verkar finnas en del som väljer civil olydnad. Finns säkert folk som inte löser statligt jaktkort men jagar ändå också En gammal tjock-TV fungerade ju utmärkt utan TV-licens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 21 hours ago Luger6 sa: Antar att det innebär slutet för jaktstigarna? ÄNTLIGEN !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 22 hours ago MrT. sa: Till vilken nytta, om själva användandet blir olagligt !? Norge fick ju efter lång tid tillbaka sitt bly så dom är nog inte helt nöjda att behöva kliva tillbaka i tiden ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 23 hours ago exabit sa: Oavsett vad man anser om blyets vara eller icke vara så håller jag med Mörner om en sak: blyförbud kommer att komma, det är mest en fråga om tid. Så man kan välja bland två alternativ/ 1. Streta mot och bunkra blyammo 2. Redan nu fasa ut sitt bly i ammo och bli bekväm med kopparkulor. Alternativ 2 är ju klart bättre för sinnesfriden men det beror på hur man är funtad förstås. För egen del väntar jag och ser ett tag till. Alternativ 3: gör inget dvs prokrastinera Det riktigt trista är om innehav blir olagligt, då när MP kommer tillbaka som ett brunt kuvert på posten så lär vi väl får se husrannsakningar hos vapenägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 Vi får väl JAKTSTREJKA ! inga grisar, fula älgar, rådjur,gäss,duvor, skarvar osv osv och rovdjur skjuts vare sig under jakt eller eftersök under 2023 Så får dom se vilket helvete det blir, det är ju så alla Veganer och MP tycker den perfekta världen ska se ut ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 53 minutes ago culot sa: Vette är ju en gammal benämning på bulvan ? behövs inte göras om . Jag har fått lära mig: Vette till sjöss - Bulvan på land. Oavsett vilket så får man fixa vettarna/bulvanerna så de står rakt och inte lutar i sidled, jag har tittat lite på möjligheten att klämma dit en skena 90º mot befintlig skena, alternativt markbereda lite (gräva). Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 1 hour ago culot sa: Vi får väl JAKTSTREJKA ! inga grisar, fula älgar, rådjur,gäss,duvor, skarvar osv osv och rovdjur skjuts vare sig under jakt eller eftersök under 2023 Så får dom se vilket helvete det blir, det är ju så alla Veganer och MP tycker den perfekta världen ska se ut ... Det vore rätt intressant om alla lät bli några år, om än hemskt tråkigt. Inte för att jag måste ha blyskott, mer för andra grejer som talibanerna vill införa. Blir nog svårt att få med skogsbolagen på att låta bli älgarna… 100k fler älgar efter år1. Sedan börjar det snurra på med ränta på ränta-effekt. Grisarna ger ju väldigt bra ränta så redan efter några år skulle det bli rätt pestigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 54 minutes ago culot sa: Vi får väl JAKTSTREJKA ! inga grisar, fula älgar, rådjur,gäss,duvor, skarvar osv osv och rovdjur skjuts vare sig under jakt eller eftersök under 2023 Så får dom se vilket helvete det blir, det är ju så alla Veganer och MP tycker den perfekta världen ska se ut ... Skulle aldrig gå här! Släpps hund i -20 och 40-50cm snö. Och folk ska jaga oavsett väder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 12 minutes ago MagnusN sa: Det vore rätt intressant om alla lät bli några år, om än hemskt tråkigt. Inte för att jag måste ha bly skott, mer för andra grejer som talibanerna vill införa. Blir nog svårt att få med skogsbolagen på att låta bli älgarna… 100k fler älgar efter år1. Sedan börjar det snurra på med ränta på ränta-effekt. Grisarna ger ju väldigt bra ränta så redan efter några år skulle det bli rätt pestigt. Precis så tänkte jag Typ som om alla parkerade rätt i stockholm skulle dom får räkna om årsbudgeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 1 minute ago hs_merkel sa: Skulle aldrig gå här! Släpps hund i -20 och 40-50cm snö. Och folk ska jaga oavsett väder. Nej precis ! Jägarna är sina värsta fiender själva tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Hipshot Posted December 26, 2022 Popular Post Share Posted December 26, 2022 Detta har ju MP gjort bra.. bly i fast form på land är okomplicerat.. slaktrester undantaget. I vattnet fattar jag.. Sannolikheten att en anka ska pilla i sig blyhagel ur ett vattenfyllt skotarspår i skogen tror jag är obefintlig. Men det är en given taktik för MP.. skygglappar på och total idioti ungefär som kärnkraftsdebatten. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted December 26, 2022 Share Posted December 26, 2022 1 hour ago Hipshot sa: Detta har ju MP gjort bra.. bly i fast form på land är okomplicerat.. slaktrester undantaget. I vattnet fattar jag.. Sannolikheten att en anka ska pilla i sig blyhagel ur ett vattenfyllt skotarspår i skogen tror jag är obefintlig. Men det är en given taktik för MP.. skygglappar på och total idioti ungefär som kärnkraftsdebatten. Jag dristar mig att byta ut ordet MP mot jaktmotståndarna (till vilka MP tillhör) Det hade funnits en chans att stoppa vansinnet i EU om jägare/skyttars talesmän hade varit lika smarta som jaktmotståndare och ekopolitruker, tyvärr har de förstnämnda inte i tid fattat att begreppet våtmark kan bli flytande. "In your FACE" liksom. Raggarö 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 26, 2022 Share Posted December 26, 2022 4 hours ago Hipshot sa: Detta har ju MP gjort bra.. bly i fast form på land är okomplicerat.. slaktrester undantaget. I vattnet fattar jag.. Sannolikheten att en anka ska pilla i sig blyhagel ur ett vattenfyllt skotarspår i skogen tror jag är obefintlig. Men det är en given taktik för MP.. skygglappar på och total idioti ungefär som kärnkraftsdebatten. Jag köper det inte ens i vattnet, det Är bara taktik och vi har andra och större problem. Men så länge det finns överlöpare både högt och lågt i vår egna led så kan det bara bli värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Patetiskt att skylla från sig på idioterna som satt i regeringen innan nu, löften ska hållas är därför vi valt att rösta på en förändring och bytt ut patrasket från tidigare mandatperioder. Samma skit som med energin, bara massa snack och ingen verkstad. Gud förbannat så jag hatar politiker och deras retorik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Bly i vatten är jag lite osäker på, visst, vissa biotoper där simänder har ett intensivt näringssök där är det nog vettigt. Slaktavfall definitivt, hanterat örnar på jobbet som man sedan konstaterat blyförgiftning på. Men att random blyhagel skulle vara livsfarligt under andra omständigheter är bara överdrifter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts