Jump to content

Rådjurspyrsch

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

Tänkte man kunde ha en tråd för det rent i allmänhet.

En första fundering jag tänkte på häromdagen när jag var ute:

Ni går runt och kommer till en äng. En bit ut står ett rådjur, hondjur. Ni ser det mesta runtom henne, men ni kan sannolikt inte se precis hela ängen, och har heller inte synat en bit in i skogsbrynet runtom där hon står (svårt om man inte fysiskt går dit).

Hur tänker ni kring att det kan finnas ett kid i närheten eller ej? Vad gör ni?

De går, i ostört läge, oftast ihop.. Har du koll på djuret ett tag och inget händer så hade iaf jag skjutit om det vore ett rådjur som stod på agendan.

• Like 1

Oftast är en korrekt beskrivning. Dock inte alltid. 

Jag var ute och pyrschade rådjur tidigare i höst. Jag gick förbi ett ensamt hondjur som fick vara, då jag tidigare sett ett liknande djur med dubbelkid på samma ställe. Jag såg det rådjuret i mellan 5 och 10 minuter. 

Jag sköt senare ett smaldjur som jag tittat på ungefär lika länge. 

På väg tillbaka hade kiden kommit ut till det första rådjuret. Det kändes skönt att jag inte sköt det. Hade garanterat varit mjölk i de juvren. 

Sensmoralen är att det går inte att veta. Bäst är om du har någorlunda koll på djuren på din jaktmark. Det var mer eller mindre tur att jag inte sköt bort ett rå med dubbelkid. 

• Like 1

Tror så jga med. Det går inte att veta 100,00 procent, eller att alltid vara perfekt. Har förut tittat på rådjur där det vuxna djuret märkt nått och hoppat iväg en hyfsad bit, kidet lagt sig ner och var rätt kamoflerat och svårt att upptäcka. Och sen stog de så, separerade, bra länge.. i det läget kan nog en pyrschjägare som kommer fram till ängen med enkelhet göra fel om de inte spanar väldigt ordentligt, eller ens då..

Nåväl. Det var inte meningen att bara prata om det här. I helgen hoppas jag ge mig ut igen, när jag var ute förra gången hittade jag en bra liten höjd där man hade bra sikt till flera potentiella ställen där rådjur kan komma...vill testa det.