Jump to content

Recommended Posts

Posted

Även om det inte handlar om jakt och jaktvapen, så vill jag gärna dela denna info här.

Kort summering:

Skytteförening A ska lägga ner sin k-pist sektion.  Föreningen har två skyttar som då vill byta till min förening (Örgryte)

Örgryte ansöker då om att ta över licenserna på dom vapen som förening A har, men blir förnekad.

Summsummarumm, k-pist skyttet kommer att dö ut.

En crowdfunding är startad för att bekosta överklagan.  Se länk nedan.

https://www.gofundme.com/f/overklagan-hfd

Posted

Ska inte den nya, mycket mer vapenvänliga (och skurkovänliga) regeringen, räfsa upp PM lite och få ordning på det här?! Det var ju bland annat det de gick ut med i sina kampanjer.

Posted
1 hour ago josc72 sa:

Ska inte den nya, mycket mer vapenvänliga (och skurkovänliga) regeringen, räfsa upp PM lite och få ordning på det här?! Det var ju bland annat det de gick ut med i sina kampanjer.

Med den hastighet dom tar itu med sina löften, så hinner beslutet bli ett prejudikat, om vi inte vinner överklagandet.  

Posted

Här kommer hela bakgrundshistorien, kopierad från styrelsens utskick.

Viktig information till medlemmar ÖSF, överklagan föreningslicenser

Örgryte Skytteförening har i samband med att 2 medlemmar för ca 2 år sedan gick över från en annan förening till vår ansökt om övertagande av 2 K-pistar. Deras tidigare förening vill avveckla K-pist skyttet varför styrelsen beslutade att ansöka om licenser för att ta över dessa föreningsvapen. Föreningens licensansökan har avslagits av Polisen med hänvisning till att föreningen inte uppfyller kravet ”Synnerliga skäl”, vars definition är något som styrelsen enligt gällande lag och praxis anser endast är applicerbart för en enskild person som söker egen licens. Även förbundet och andra rådfrågande externa parter är överens med styrelsen på denna punkt. 

Styrelsen har därför överklagat till först Förvaltningsrätten och därefter till Kammarrätten tyvärr med avslag i båda. Förvaltningsrättens gav föreningen i stort sett rätt, men avslog ändå och Kammarrätten avslog utan vidare motivering (refererade till Förvaltningsrättens dom). Om domen i Kammarrätten fastställs så kan den hänvisas till som prejudicerande för att avslå andra föreningars ansökan om föreningslicenser. Rent praktiskt innebär det troligtvis att INGEN förening framöver kommer att få godkänt på ansökningar om K-pist som föreningsvapen. Med denna dom så ser föreningen en risk att skytte med K-pist kommer att kvävas över tid då tillväxt inte kan ske utan tillgång till föreningsvapen.

I konsultation med Skyttesportförbundet (SvSF) och 2 olika advokatbyråer så ser dessa att föreningen har skäl för att driva ärendet vidare och ser en möjlighet att få domen prövad i Högsta Förvaltningsdomstolen. Då det är svårt som lekman att formulera de juridiska termerna har styrelsen beslutat att ta hjälp av Advokat Sebastian Scheiman. Han har fått i uppdrag att som föreningens ombud driva överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen. Sebastian Scheiman har med framgång drivit andra vapenärenden i högsta instans. Eftersom har har erfarenhet av liknande ärenden bedömer han att kostnaden för vårt ärende går att hålla nere jämfört med andra byråer utan denna erfarenhet. Uppskattad kostnad är ca 60 000 kr, vilket är hälften jämfört med förslaget från den andra byrån.   

Kostnadsaspekten har varit viktig för styrelsen, då vi inte vill belasta föreningens konto mer än nödvändigt för att driva ärendet. Styrelsen har därför även beslutat att gå externt för att samla in ekonomiska medel genom exempelvis ”crowd-funding” och olika skytteforum. Utöver detta har styrelsen rådfrågat förbundet om möjlighet för ev. ekonomiskt bidrag då ärendet även påverkar andra föreningar i förbundet.  

Då styrelsen vill vara transparant kring ärendet skickar vi ut den här informationen till samtliga medlemmar i föreningen. Hör gärna av er till någon av oss i styrelsen om ni har några frågor, eller kanske tips på hur ekonomiska medel kan sökas på andra håll.

Frivilliga ekonomiska bidrag är välkomna, och vill ni stötta så går det bra att Swisha föreningens konto med meddelande ”bidrag”;  123 502 68 44

Det går även bra att bidra till föreningens bankgiro 176-2913 om du saknar Swish.

Posted

Rackarns ofog! Tror jag ska se om jag inte kan börja lite med kpist i vår nu när jag har donerat en slant till den goda saken.

Posted
11 hours ago Luger6 sa:

Rackarns ofog! Tror jag ska se om jag inte kan börja lite med kpist i vår nu när jag har donerat en slant till den goda saken.

Du kommer att bli väl omhändertagen.  Det är en rolig sport, oavsett om man skjuter för nöjes skull eller tävlar.  Hoppas du hittar en bra klubb.  Kan bli lite långt att åka från Småland till Götet för träning.

Posted

Växjö skyttegille där jag varit med i många år har kvar sin k-pist sektion så det ordnar sig nog. Har dessutom några lådor med 39b stående så ammo behöver man inte heller köpa.

• Like 1
Posted
10 hours ago Luger6 sa:

Växjö skyttegille där jag varit med i många år har kvar sin k-pist sektion så det ordnar sig nog. Har dessutom några lådor med 39b stående så ammo behöver man inte heller köpa.

Lådor???

Själv laddar jag för kpisten.

Posted

Jag kallar det för låda som i ammunitionslåda, väger 12 kilo.

20221205_130126.jpg

• Like 1
Posted

Använder dom i min Glock även om det finns ammo som den skjuter bättre med.

Posted
6 hours ago Luger6 sa:

Jag kallar det för låda som i ammunitionslåda, väger 12 kilo.

20221205_130126.jpg

WTF!!!  Hur får man tag på sådana??

Posted
48 minutes ago Islänningen sa:

WTF!!!  Hur får man tag på sådana??

Rififikupp på Växjö skyttegille i media snart?🙄

Posted
1 hour ago MarkusR sa:

Rififikupp på Växjö skyttegille i media snart?🙄

Jasså?  Ska du dit? 🤣

Posted

Ingen kupp alls, en del fick jag av snälla poliser som inte orkade lämna tillbaka ammo efter träning och en del tog jag nog hand om när kronan skrotade M45B (2007) och delade ut ammo till skytteföreningar. Det tog ett abrupt slut när någon kom på att det var farliga grejor så i stället för att skytterörelsen fick nytta av det destruerade man ammon för dyra pengar.

Posted

En hel del av de där gamla 9:orna hamnade hos polisen, tror inte Siggen gillar dem men Mp5:an sväljer dem såvitt jag minns. Förra stället jag jobbade på hade galna mängder nere i vapenrummet.. 

Posted

Har bidragit med en slant men får ni ingen hjälp av förbunden eller andra skytteorganisationer? Verkar lite märkligt att ni får rodda med det här på egen hand.

Posted
1 hour ago Luger6 sa:

Har bidragit med en slant men får ni ingen hjälp av förbunden eller andra skytteorganisationer? Verkar lite märkligt att ni får rodda med det här på egen hand.

Tyvärr är jag inte insatt i styrelsens arbete, så jag kan inte svara på hur mycket hjälp vi har från andra organisationer.

Jag kan bara se målet, och hur nära/långt ifrån vi är.

• 2 months later...
Posted

Då gick mina planer att börja med lite rekreations skytte med M45B åt skogen! Med motiveringen "att det är ju inte någon som använder dom" så har skyttegillet sålt sina k-pistar till Malmö. Därmed har man säkerställt att ingen heller kan börja med K-pistskytte i klubben och dom två äldre herrarna som är aktiva i föreningen har ju egna vapen. Tråkigt.

Posted
3 hours ago Luger6 sa:

Då gick mina planer att börja med lite rekreations skytte med M45B åt skogen! Med motiveringen "att det är ju inte någon som använder dom" så har skyttegillet sålt sina k-pistar till Malmö. Därmed har man säkerställt att ingen heller kan börja med K-pistskytte i klubben och dom två äldre herrarna som är aktiva i föreningen har ju egna vapen. Tråkigt.

Synd när det blir så.  Min känsla är att många klubbar bara vill hålla på med ”vanligt skytte” för att allt annat är krångligt 

Posted
3 hours ago Luger6 sa:

Därmed har man säkerställt att ingen heller kan börja med K-pistskytte i klubben och dom två äldre herrarna som är aktiva i föreningen har ju egna vapen. Tråkigt.

Trist att byråkratin fick in en straffspark till på skytterörelsen.

Fast kan ändå ha en viss förståelse att det blir så att om intresset är väldigt lågt eller obefintligt att klubbarna avyttrar.

Posted

Visst har jag förståelse då det i en förening kanske är bättre att avyttra resurser som inte brukas och att man använder inkomsten till något som föreningen kan har nytta av. Å andra sidan kan jag tycka det är synd att man just i detta fall bidrar till att en skyttesport försvinner när andra kämpar för att behålla den.

• 7 months later...
  • 1 month later...
Posted
På 2023-09-20 at 00:48 Luger6 sa:

Hur går det med era k-pistar?

Får fråga.  Senast jag kollade, så hade inget hänt än.