Hoppa till innehåll

Vad blir kvar efter styckning?


Luger6

Recommended Posts

Jag har lite funderingar då jag tycker att vi får rätt lite tillbaka när vi lämnar våra älgar till styckning. Det brukar bli strax under hälften kvar av vikten som vi får betala för. Säg att vi lämnar en tjur och styckaren säger att den väger 200kg. Då får vi ju betala x antal kronor per kg i styckningskostnad och så tar han en 500 hundring för att pälsa av den. Det vi får tillbaka är ca 90-100kg kött varav upp till hälften kan vara färs. Nu hade vi en proffsstyckare tillika ägare av ett viltslakteri i ett annat jaktlag som jag var med i och han hävdade på en direkt fråga på hur mycket spill det blir att det ligger mellan 25-28% beroende på styckarens vana och ev. skottskador. Det skulle ju betyda att det fattas 40-50kg på våran tjur. När jag styckar gris själv så brukar jag få 45-50kg kött om grisen ligger på 100kg men det är ju jag det. Någon annan som har koll på vad det ska bli kvar av en älg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi flår, styckar och hanterar vårt kött själva och det ger inte sådana förluster.

Grovstyckningen sker på plats vid koja, finstyckning sker i hemmen.

Tar ni inte reda på benen så blir vikten låg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vägs älgen direkt när den pälsas av eller när den styckas?

25% tyckte iaf jag lät ut lite som förlust vid styckning.

Är köttet färdig putsat och klart för att packas?

Mängden färs och "stek" bitar låter ut rimligt beroende hur man styckar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag nu funderar så om du delar älgen i 4delar mellan 3och4 revbenet som jag gör för att kunna hänga så skulle jag säga att bak delen väger ca90kg och fram 110 beroende på skottskador.

Slaktkroppen lättar endel även vid hängning.

Man kan ju fråga om att få vara med på tillvaratagande å se hur och vad som går till spill. Men litar man inte på den som styckar så är det nog bäst göra det själv eller byta styckare.

Vägs älgen hel med skottskador eller putsad?

Vad kostar det per kg att få det styckat?

Ja skulle nog ändå säga att det låter rimligt om allting är renskuret och putsat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi lejer en lokal styckare som finstyckar allt o stekarna blir fina utan att man behöver putsar hemma. Skär köttfärskött gör jägarna som lägger köttet i slaktback för vidare levernas till köttfärsmalaren där det vägs och paketeras innan det läggs ut i jägarnas slaktbackar som var med den eller dom dagarna och jagade.

Den eller de älgjägare som inte var med på jakten får inget kött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Vi lejer en lokal styckare som finstyckar allt o stekarna blir fina utan att man behöver putsar hemma. Skär köttfärskött gör jägarna som lägger köttet i slaktback för vidare levernas till köttfärsmalaren där det vägs och paketeras innan det läggs ut i jägarnas slaktbackar som var med den eller dom dagarna och jagade.

Den eller de älgjägare som inte var med på jakten får inget kött.

Varför styckar ni inte själv, ni är ju ändå ett gäng jägare och har lokaler för det om jag förstått de rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Närke är fördelningen en annan:

Utav en 180 kilos ko (slaktvikt, finskjuten, hela bogar) och en stor och fin kalv delad på 8 (av en lagmedlem som säger sig vara "flink med kniven") fick jag knappt 9 kilo slamsor på min lott. Färsen gick inte att äta: den fick Alf till hunden

Så jag förespråkar att lämna till en opartisk "betalslaktare" som delar opp i lika stora högar med hans yrkeskunskap

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

I Närke är fördelningen en annan:

Utav en 180 kilos ko (slaktvikt, finskjuten, hela bogar) och en stor och fin kalv delad på 8 (av en lagmedlem som säger sig vara "flink med kniven") fick jag knappt 9 kilo slamsor på min lott. Färsen gick inte att äta: den fick Alf till hunden

Så jag förespråkar att lämna till en opartisk "betalslaktare" som delar opp i lika stora högar med hans yrkeskunskap

 

Varför deltar inte hela jaktlaget på styckningarna så kan det ju inte bli såna här problem. Då ser och kan alla vara delaktiga i fördelningen.

 

När jag styckar älg själv som vi är flera att dela på så skär jag alltid ner allting och gör högar av stek,bog och så vidare. Sen delas det alltid i bitar och fördelas i backar när alla är med.

Då är problemet löst och ingen kan gnälla sen när dom sett att allting ligger på bordet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago karelsk blandning sa:

Varför styckar ni inte själv, ni är ju ändå ett gäng jägare och har lokaler för det om jag förstått de rätt.

Vi har gjort det förut innan coronan. Styckaren fick stå o jobba för sig själv frånsett när han skulle skära ner delar av köttet och sedan hade vi krav på munskydd under coronan och det var allt för att minska smittorisken och det klarade vi oss ifrån. Ja, vi har lokaler o utrymme. Flera av oss jägare märkte att stekarna blev bättre och inget efterarbete hemma. Det var bara att stoppa köttet direkt ner i vakkumpåsar o vakkumpacka kött o köttfärs. Den enda gången man behövde göra något hemma var om man fick stor stek och dela den i två mindre bitar. Den enda gången som vi inte lejer styckare är om vi bara har en kalv eller 2 hängandes i kylrummet som ska delas på jägarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ha hela laget på styckning, det blir bara faan av det.

Vi är två som sköter styckningen och resterande sågar ben eller sköter annat.

Tidigare var det ett helt gäng som slafsa på och det blev precis som första meningen.

Folk har olika grad av nogsamhet och hygien så därför styckar jag och hundföraren.

Får fan ett fel när folk tar på köttet med vänsterhanden som dom rört vid utsidan pälsen tex, eller står med rinn näsa över köttet!!!

Eller för den delen jobbar med slö kniv och hackar, hugger och förstör!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago fubar sa:

Man kan inte ha hela laget på styckning, det blir bara faan av det.

Vi är två som sköter styckningen och resterande sågar ben eller sköter annat.

Tidigare var det ett helt gäng som slafsa på och det blev precis som första meningen.

Folk har olika grad av nogsamhet och hygien så därför styckar jag och hundföraren.

Får fan ett fel när folk tar på köttet med vänsterhanden som dom rört vid utsidan pälsen tex, eller står med rinn näsa över köttet!!!

Eller för den delen jobbar med slö kniv och hackar, hugger och förstör!!!!

Ja men då är ju dom andra ändå delaktiga och på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago lsjonsson sa:

Vi har gjort det förut innan coronan. Styckaren fick stå o jobba för sig själv frånsett när han skulle skära ner delar av köttet och sedan hade vi krav på munskydd under coronan och det var allt för att minska smittorisken och det klarade vi oss ifrån. Ja, vi har lokaler o utrymme. Flera av oss jägare märkte att stekarna blev bättre och inget efterarbete hemma. Det var bara att stoppa köttet direkt ner i vakkumpåsar o vakkumpacka kött o köttfärs. Den enda gången man behövde göra något hemma var om man fick stor stek och dela den i två mindre bitar. Den enda gången som vi inte lejer styckare är om vi bara har en kalv eller 2 hängandes i kylrummet som ska delas på jägarna. 

Ni är alltså lata, ni hade kunnat göra det precis lika bra om ni bara ville.

Om köttet är pack bart när man kommer hem från styckningen eller om man måste göra det då beror ju bara på när man gör det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi styckar hela laget, eller det blir väl snarare i bästa fall drygt halva laget då det alltid är några som inte kan etc. Samtliga som är med och styckar har på sig engångsförkläden, engångshandskar och engångsärmskydd. Vi har en slaktvagn med kylrum och varmt/kallt vatten där vi håller till så hygienen är bra. De som är mindre flinka med kniven (som t ex undertecknad) renskär det som ska bli färs och de som är bra på att stycka ägnar sig åt de finare bitarna. Tycker det fungerar riktigt bra, alla verkar vara sysselsatta och de som kommer sent brukar ta på sig städningen och köra bort spillet till den gemensamma rävåteln.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Ni är alltså lata, ni hade kunnat göra det precis lika bra om ni bara ville.

Om köttet är pack bart när man kommer hem från styckningen eller om man måste göra det då beror ju bara på när man gör det.

Nej, det tycker jag inte! Vi ville bara göra det så säkert som möjligt så att ingen blev drabbad av Covid 19. Detta beslutades redan på årsmötet i aug. -20 och det beslutades om att alla skulle ha munskydd inne i slakthuset. VVO betalade munskydden. Jag är en av lagets 2 inköpare och eftersom jag bor inne i Kalix så föll lotten på mig. Jag ljuger inte om jag säger att vi har köpt ut 5 förpackningar x 50 munskydd i varje förpackning under dessa 2 år allt för att göra det så säkert som möjligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ca 30-35% går bort på slaktvikt (kropp utan skinn, underben och huvud) på en stor älg, skulle jag säga. På en kalv är det lite mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som tidigare skrevs. Ca 30-35% försvinner vid styckning av vuxet djur. Sen tillkommer putsning av skottskadat kött. Har någon rört vid köttet efter att de rört i pälsen, k*ken, hunden, torkat näsan etc eller helt enkelt vart utan handskar försvinner ytterligare nåt kilo.

De köttbitar som oftast försvinner pga bristande hygien är flapsteak, flankstek, bringa och lägg - alla grymt fina detaljer på matbordet speciellt om det är ett vuxet djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-35% har jag hört på nöt nån gång.

En ur brunstad tjur som man väger direkt den är flådd och sen hänger i typ 10dagar. Sen putsas allt kött och köttfärsen före den levereras så skulle jag säga ganska säkert att man kommer en bra bit över dom %en.

En kalv tidigt på säsongen har jag hört närmare 50% försvinner av dom som väger kött delarna dom får.

Efterssom jag alltid väger älgarna men aldrig det färdig styckade köttet så får jag helt enkelt väga några och se vad det blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det försvinner mkt vätska ur slaktkroppen under hängningen, vägs sedan djuret oflått med klövar och allt har ni många kilo bara där, skallen är tex rejält tung i sammanhanget. Lite olika beroende på olika slaktare men de flesta skär rent kring skottskador betydligt hårdare än många av oss jägare, allt för att minska risken för att någon ska få något oönskat i köttet. 

Min bekant som drivit lite av varje inom förädlingsbranschen säger att en rimlig uppskattning kring utfallet från en slaktkropp, flådd, utan huvudet och klövar,  är att det viktmässigt blir 1/3 vardera av ben, färs och stekar vid normal konsumentstyckning. 

Är TS osäker på hur det går till går det väl att få hjälpa till på slakteriet några kvällar med enklare sysslor så man får följa processen. Jag tror inte det är så mkt fuffens som pågår då de flesta utom Danskens styckare är måna om att göra ett rättvist och bra jobb. Jag kan självklart ha fel i mitt antagande men min erfarenhet från styckare säger att det som regel är schysst verksamhet, men det blir så tydligt när man får vikter före och efter processen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, det skulle innebära att vi skulle få i alla fall 130 kg tillbaka på en 200kg tjur. Hursomhelst funderar jag på att avstå min tilldelning, jag fick 3,5kg kött och 3,5kg färs för 400kr i år. Ska nog försöka att bara vara med dom första 2-3 dagarna, det är knappt lönt att lägga tid på att jaga älg idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja och eftersom jag är en tjatig jävel så var där en sak till. Lämnar man tlll slakteri skär de alltid bort mer kring skottskador pga regelverk. Tycker jag hört tugget kring kött så länge jag jagar men faktum kvarstår arg där blir förvånansvärt lite benfritt ur det mesta 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago pfrep sa:

Kanske jag som är dum i huvet men utgick från slaktvikt när trådstartade pratade älg men tappade bollen när du plockar ur 50 kg kött ur 100 kg vildsvin. Antingen skjuter du bara inihelvete stora grisar eller är du duktig på plocka ut kött. Om jag är riktigt jävla köttsnål plockar jag ut ca 30% levandevikt benfritt. 
 

enkelt brukar man väl säga 100% levandevikt, 50% slaktvikt, 25% benfritt om jag inte minns fel. 

Skriver under på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar få ut ca 27 procent av levande vikten på vildsvin, men jag är riktigt kräsen! Och räven ska ha sitt. Nu var de länge sedan jag skrev ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inte riktigt koll, det är därför jag ställer frågan här. Är med i ett nytt jaktlag sedan två år tillbaka som lämnar iväg för styckning så underlaget är litet, fyra kalvar och två vuxna plus en trafikskadad tjur. Alla var klockrent skjutna varav två kalvar med huvud/halsskott. När jag styckar själv har jag ingen anledning att väga vad som blir kvar och jag styckar ofta inte benfritt heller. Ibland blir tex revbenen färs och ibland inte, skinkorna får alltid ha benet kvar osv. Siffran 50% på gris fick jag från något enstaka tillfälle där jag skulle dela med någon för ett antal år sedan och då vägdes grisen som slaktkropp dvs utan huvud, ben, päls. Jag kan minnas fel, så det är därför jag frågar. Och visst har det trillat någon storgris ibland.

 

 

_20201118_123020.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...