Popular Post Islänningen Posted January 10 Popular Post Share Posted January 10 Har varit sugen på en halvautomat hagelbrakare, ända sedan bocken strulade för mig på gåsjakten. Lite slösurfande på Torsbo´s hemsida i julas, visade att dom hade en SX4 halvis i vänster utförande hemma. Det var heller ingen nackdel att den var i full-camo. (Min personliga åsikt) Licenshanteringen gick snabbt, så jag kunde hämta hem bössan igår. Första intrycket är att den är ca. 400g lättare än Berettan, samt att trycket är trögt. Om man spänner upp den (tom självklart) och stoppar in fingret i varbygeln, så kan man hänga den på avtryckaren, utan att det smäller. Bössan levereras med 3 choker, 1/4, 1/2 och 3/4. Jag har även köpt till Patternmaster Code Black Duck, som motsvarar 1/1 Självklart var jag tvungen att plocka isär den, för att bekanta mig mer med bössan. Pipan är för övrigt 70 cm lång. Många pratar om att det är svårt att ta med sig en vital del, om man behöver lämna bössan i bilen. Det går, men är lite pilligt. Man börjar med att rycka ut manöverhandtaget (1) och då kan man plocka ut slutstycket (2). Det är dock lite pilligt att få det tillbaka i bössan, då piggen längst till höger, ska in i en hylsa inne i bössan. Enklast är att också plocka ur trycket. Det är två sprintar (3) som håller trycket på plats. Med det borta, så kan man lätt guida piggen in i hylsan, innan man återmonterar trycket. Tväskotts-adaptern är inte permanent låst. Det finns en liten hake, som låser framdelen i magasinet. Trycker man på den med skruvmejsel, så kan man dra ut framdelen. Det gäller att vara försiktig, annars kommer fjädern ut som gubben i lådan. Plastpinnen i mitten, reglerar magasinets storlek. Delarna känns lite billiga, så jag rekommenderar inte att man plockar isär magasinet, om man absolut inte måste för att göra rent. Förhoppningsvis, så kommer jag att kunna provskjuta den i helgen. Ska då kolla spridning med samtliga choker på 30m, med 36gram US4 blyhagel. Stay tuned...... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted January 11 Share Posted January 11 På min SX3 har dom limmat fast magasinsändan för att "varaktigt begränsa storleken", anser dom att plastpinnen själv duger som begränsning på SX4 när dom bevisligen inte gjorde det på SX3??!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 11 Share Posted January 11 51 minutes ago simnil sa: På min SX3 har dom limmat fast magasinsändan för att "varaktigt begränsa storleken", anser dom att plastpinnen själv duger som begränsning på SX4 när dom bevisligen inte gjorde det på SX3??!!?? Skillnaden är att din limmade uppfyller kraven på reducering av magasin kapacitet men islänningens gör det inte. Jag tycker du ska ta bild på hur din är limmad och skicka till islänningen så han kan se till att hans nya pang är laglig. Man kan orera fram och tillbaka i absurdum över att handlare lämnar ifrån sig halvauto på det sättet vem som äger problemet, dock vet jag vem som blir av med licensen om vapnet synas och vem som ev får en tillsägelse att det där var ju tokigt. Jag har ju en hel drös halvautomater och att limma fast brickan som håller ner fjädern är inte alls svårt om man bara hittar ett bra lim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 11 Share Posted January 11 1 hour ago simnil sa: På min SX3 har dom limmat fast magasinsändan för att "varaktigt begränsa storleken", anser dom att plastpinnen själv duger som begränsning på SX4 när dom bevisligen inte gjorde det på SX3??!!?? OT: är din SX3 12/76 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted January 11 Share Posted January 11 1 hour ago culot sa: OT: är din SX3 12/76 ? 12/89 Det är bara kladdat en massa tvåkomponentslim på "tabbarna" man normalt sett kan trycka in på ändpluppen för att få den att släppa från magasinsröret. Eller närmare bestämt så har dom väl kkladdat på limet på den innan den tryckts in i magasinet. Resultatet är i alla fall att magasinet helt enkelt inte "går" ta isär numera. Definitivt effektivt då jag svor och gorma ett tag innan jag förstod sambandet när jag nyköpt bössan och ville ta isär och besikta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 11 Author Share Posted January 11 2 hours ago culot sa: Skillnaden är att din limmade uppfyller kraven på reducering av magasin kapacitet men islänningens gör det inte. Jag tycker du ska ta bild på hur din är limmad och skicka till islänningen så han kan se till att hans nya pang är laglig. Man kan orera fram och tillbaka i absurdum över att handlare lämnar ifrån sig halvauto på det sättet vem som äger problemet, dock vet jag vem som blir av med licensen om vapnet synas och vem som ev får en tillsägelse att det där var ju tokigt. Jag har ju en hel drös halvautomater och att limma fast brickan som håller ner fjädern är inte alls svårt om man bara hittar ett bra lim. Jag funderar att kolla upp detta med polisen. Lite tveksam till att limma av två anledningar. Delvis pga. möjligheten att göra rent magasinet samt som jag nämnde ovan, så känns plastdetaljerna billiga. Finn en viss risk att delen som trycker mot patronen kan spricka och att botten går ur. Då finns ingen möjlighet att byta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 11 Share Posted January 11 19 minutes ago Islänningen sa: Jag funderar att kolla upp detta med polisen. Lite tveksam till att limma av två anledningar. Delvis pga. möjligheten att göra rent magasinet samt som jag nämnde ovan, så känns plastdetaljerna billiga. Finn en viss risk att delen som trycker mot patronen kan spricka och att botten går ur. Då finns ingen möjlighet att byta den. Nu ska du få ett mkt gott råd , GÖR inte det utan försegla med 2-k lim precis som det står att det är en av metoderna som är tillåtet att plombera med., Mkt sällan eller aldrig som magröret behöver rengöras , jag har haft 21 halvis och 2 pump men aldrig behövt rengöra magget. Skulle du behöva värmer du bara bort limpluggen gör rent och limmar igen. Men du inte bara här utan prompt vill upplysa polisen att du har ett opluggat vapen hemma så varsågod, men jag rekommenderar det inte. jag har med frugan bössor 7 halvauto i skåpet alla utom en är limmad den är nitad som är en av de godkända metoderna. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 12 Share Posted January 12 Jag fick rengöra magget på min Centro för många år sedan.. detta efter ett mer intensivt eftersök i saltvatten. Sköt sporting efter det äventyret och vid varje skott kom det en puff rost-damm ut ur patronläget. Tror bössan sköt 3-4 dubbléer innan den faktiskt gav upp. Då tvingades jag riva magröret för där var det mest rost.. Men vid normal användning så är jag med Culoten här, tror inte det ska behövas rengöring där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted January 12 Share Posted January 12 Sen, ur en stelbent myndighets synvinkel, spelar det ingen roll heller om det går rengöra eller inte, ska man vara lydig är det bara plombera tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 14 Share Posted January 14 På 2023-01-12 at 13:13 simnil sa: Sen, ur en stelbent myndighets synvinkel, spelar det ingen roll heller om det går rengöra eller inte, ska man vara lydig är det bara plombera tyvärr. Det GÅR ! Bara värma bort med varmluft pistol rengöra och applicera 2-k lim igen vi ska vara JÄVLIGT rädda om våran på senare års rättighet FÖRR var de enda tillåtna metoderna som inbegrep att göra våld på rören som totalt omöjliggjorde all rengöring annat än att lödningar , svets , och nitar togs bort … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted January 14 Share Posted January 14 På 2023-01-12 at 11:04 Hipshot sa: Jag fick rengöra magget på min Centro för många år sedan.. detta efter ett mer intensivt eftersök i saltvatten. Sköt sporting efter det äventyret och vid varje skott kom det en puff rost-damm ut ur patronläget. Tror bössan sköt 3-4 dubbléer innan den faktiskt gav upp. Då tvingades jag riva magröret för där var det mest rost.. Men vid normal användning så är jag med Culoten här, tror inte det ska behövas rengöring där. Min beretta jag hade fick ett nytt magasin rör. Salt vatten,Däremot missade dem att plombera det. Tog 2 år innan jag märkte det, när jag stod med tre skott i handen efter en andjakt och en kvar i patronläget. S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 14 Share Posted January 14 Man hade fan ingen nytta av det.. har man inte hunnit det man ska på tre så lär man inte hinna det på 4 eller 5.. Testat ngr gånger tidigare, går bara åt plugg till ingen nytta. Det ända roliga är när man leker med lerduvor/trickskytte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 15 Author Share Posted January 15 Försa testet utfört. Konstaterade att bössan känns väldigt trevlig, och lätt att få i skottläge. Som många har påpekat, så hade den problem med Gyttorp 24gr men Saga Eurotrap i 24gr fungerade utmärkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted January 15 Share Posted January 15 1 hour ago Islänningen sa: Försa testet utfört. Konstaterade att bössan känns väldigt trevlig, och lätt att få i skottläge. Som många har påpekat, så hade den problem med Gyttorp 24gr men Saga Eurotrap i 24gr fungerade utmärkt. Fiocchi 24 från XXL lär funka rolex , steelmax 24 ger för lite gas ( för rena ) och rekylkraft räcker inte alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 15 Author Share Posted January 15 16 minutes ago culot sa: Fiocchi 24 från XXL lär funka rolex , steelmax 24 ger för lite gas ( för rena ) och rekylkraft räcker inte alltid. Japp. Märkte det. Hade bara SAGA och Steelmax med mig, men fick testa några Fiocchi. Steelmax går dock bra att använda när man skjuter trap, då man laddar ju bara en patron i taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted January 16 Share Posted January 16 Räkna inte ut steelmax 24, eller någon annan sort heller för den delen än, min SX3 tjurade lite precis i början men numera tuggar den allt jag provat ge den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 17 Author Share Posted January 17 På 2023-01-16 at 13:15 simnil sa: Räkna inte ut steelmax 24, eller någon annan sort heller för den delen än, min SX3 tjurade lite precis i början men numera tuggar den allt jag provat ge den. Kan mycket väl vara att den behöver slita in sig lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts