Jump to content

Det här med alternativhagel i äldre hagelvapen, hjälp till att reda ut begreppen och hur man ska välja.

Järven

Recommended Posts

När det framstressade, luddiga och ogenomtänkta EU beslutet om att inte tillåta "blyhagel i våtmark" träder i kraft 15/2-2023 är det nog fler än jag som undrar vad man ska ladda lite äldre hagelvapen med under jakt.

Har man en bössa utan "Lilja" märket eller annat godkännande för högeffektspatroner så bör man så vitt jag förstår hålla sig till "Normaleffektpatroner" med alternativa material i haglen för vapnets och sitt eget välbefinnande.

Vad fan är då "Normaleffektpatroner" ?

Enligt CIP tabellen på PMT:s sida:

En Kaliber 12/60, 12/65, 12/67.5, 12/70 patron hålla ett max arbetstryck på 740 Bar.

En kaliber 16 patron hålla ett max arbetstryck på 780 Bar.

En kaliber 20/65, 20/67, 20/70 patron hålla ett max arbetstryck  830 Bar.

CIP (shotguns.se)

Rätt så långt ?

Sen kommer nästa problem, vilket hagelmaterial ska man välja och vad kan man förvänta sig för och nackdelarna med dom om man tänker effekt i viltet och uppträdande i tex spridning hagelvapen som tillverkats med blyammunition i åtanke ?

Bismuth/Vismut?

Volfram/Tungsten ?

Stål ?

Annat ?

Tips, råd och faktahjälp är välkommet.

Nästa fråga när man rett ut ovanstående begrepp blir vad finns tillgängligt på marknaden som kvalar in ?

5 hours ago Järven sa:

När det framstressade, luddiga och ogenomtänkta EU beslutet om att inte tillåta "blyhagel i våtmark" träder i kraft 15/2-2023 är det nog fler än jag som undrar vad man ska ladda lite äldre hagelvapen med under jakt.

Har man en bössa utan "Lilja" märket eller annat godkännande för högeffektspatroner så bör man så vitt jag förstår hålla sig till "Normaleffektpatroner" med alternativa material i haglen för vapnets och sitt eget välbefinnande.

Vad fan är då "Normaleffektpatroner" ?

Enligt CIP tabellen på PMT:s sida:

En Kaliber 12/60, 12/65, 12/67.5, 12/70 patron hålla ett max arbetstryck på 740 Bar.

En kaliber 16 patron hålla ett max arbetstryck på 780 Bar.

En kaliber 20/65, 20/67, 20/70 patron hålla ett max arbetstryck  830 Bar.

CIP (shotguns.se)

Rätt så långt ?

Sen kommer nästa problem, vilket hagelmaterial ska man välja och vad kan man förvänta sig för och nackdelarna med dom om man tänker effekt i viltet och uppträdande i tex spridning hagelvapen som tillverkats med blyammunition i åtanke ?

Bismuth/Vismut?

Volfram/Tungsten ?

Stål ?

Annat ?

Nästa fråga när man rett ut ovanstående begrepp blir vad finns tillgängligt på marknaden som kvalar in ?

När det kommer till 16 får du nog hålla tillgodo med vad du hittar 

41 minutes ago culot sa:

När det kommer till 16 får du nog hålla tillgodo med vad du hittar 

Jo, utbudet verkar skralt och naturligtvis lyckades man ju köpa en Drilling i just den kalibern. 😬

Fast förhoppningsvis kommer kanske även utbudet i kaliber 16 att öka när efterfrågan på alternativhagel i Europa ökar.

8 hours ago Järven sa:

.....

Rätt så långt ?

Ja

8 hours ago Järven sa:

Bismuth/Vismut?

Volfram/Tungsten ?

Stål ?

Annat ?

Ja, det lite kladdiga svaret är nog att du vackert får välja patron efter jakt. Det är med "Gyttorp, helst med röd hylsa i US5 duger fan till allt" är förbi, gone, over with, is no more .... Gyttorp/Norma bör man hur som undvika om ni frågar mig eftersom de skörtar upp den svenska marknaden med produkter som inte så bra som de tar betalt för.

Så ja - i vissa fall kommer bismut att vara den bästa lösningen, i vissa fall stål och det är nu inget blyförbud utan ett alternativhagelpåbud så bly kommer att funka till viss jakt på vissa ställen förmodligen. I andra tungstenmatrix. Det enda som typ är genuint värdelöst är zink/tenn. Så det blir till att fundera INNAN och välja patron utifrån den jakten man avser bedriva.

Grejen är att rätar man ut patronlägena så de blir anständigt moderna (CIP uppdaterade sina standarder runt 1980-81 tror jag det var, så innan dess är det brotch som gäller) och inte tokchokar vilket är ärkedumt redan med bly i dag fast många tramsar med på tok för tighta choker för sin skjutskicklighet så kommer alternativen att ge en fullt fungerande bössa som kommer att prestera som du är van vid. Du måste bara välja rätt puppa till rätt jakt....

Så det hela kokar ner till att man måste kunna sitt vapen och förstå sin jakt.

8 hours ago Järven sa:

Det får vi se när jaktåren 23/24 drar igång. Just nu är det rätt förvirrat hos både handlare och tillverkare, i synnerhet som man inte verkar riktigt veta vad lagen medför. Än mindre hur den ska tolkas.

Vi får hoppas att handlarna få besked rätt snart för de ska in med beställningarna för nästa jaktår rätt snart. Då är det ju rätt bra om man vet vad som gäller...

/T

• Like 1

Tenn och zink har väl en räckvidd på typ 20m, så om man laddar dessa som Dispersante så borde de funka till morkulla och kanin, åtminstone i första pipan.

Vilka egenskaper har kopparhagel och molyshot? Tillför de nånting som stål och bismuth inte levererar?

Och vad är molyshot egentligen?

29 minutes ago sidelock sa:

Någon form av Tungsten metallpulver och Molybden som görs till hagel med hjälp av Polymer bindemedel vad man läst ?

10 hours ago sidelock sa:

Tenn och zink har väl en räckvidd på typ 20m, så om man laddar dessa som Dispersante så borde de funka till morkulla och kanin, åtminstone i första pipan.

Säg 10 m max så hamnar du rätt. Komplett värdelösa, jag har testat....

Vilka egenskaper har kopparhagel och molyshot? Tillför de nånting som stål och bismuth inte levererar?

Koppar är mjukt som bly, men väger närmre stål och här räckvidd som stål.

Molyshot är en variant på tungstenmatrix, med samma egenskaper.

/T

All fågel och allt lerduveskytte fungerar stål. Jaktstigeriet får de väl lägga ned.

Däremot tex rådjur.. jag inbillar mej att det kan bli vanskligt med stål men har ingen erfarenhet, inte kommit på tanken ens att skjuta rå med stål. Någon som testat? 

Men magkänslan säger, likt pmt är inne på att vid den typen av jakt så är det nog en bra idé att betala dyrt för pluggen dvs bismuth eller annat alt.

18 minutes ago Hipshot sa:

All fågel och allt lerduveskytte fungerar stål. Jaktstigeriet får de väl lägga ned.

Däremot tex rådjur.. jag inbillar mej att det kan bli vanskligt med stål men har ingen erfarenhet, inte kommit på tanken ens att skjuta rå med stål. Någon som testat? 

Men magkänslan säger, likt pmt är inne på att vid den typen av jakt så är det nog en bra idé att betala dyrt för pluggen dvs bismuth eller annat alt.

Danskarna lägger omkull rådjur med us1-3 stål. Bra fart så funkar det. Men jag är väldigt tveksam, mest för sten och frusen mark bakom rådjuret. Jag köper bismuth jag med.

1 hour ago Hipshot sa:

Sett ett par rådjur skjutas med US4 stål och där var det inget problem. Så det går nog bra, om man nu finner glädje däri.

Grejen är att man måste fråga sig: "med vad, till vad" hela tiden. Man måste kunna sin bössa, och ha med rätt ammunition till rätt jakt. Har man blannejakt kräver det att man har lite olika puppor med sig.

/T

En annan aspekt att ha i bakhuvudet är var man är välkommen att jaga med resp. ammunitionsalternativ.

Jag är tämligen säker på att Växjö Stift redan i dagsläget har stålhagelförbud inskrivet i sina arrendekontrakt -och jag är rätt säker på att detta kommer att bli mer eller mindre standard på sikt (i vart fall i skogs- & mellanbygd). Detta p.g.a. risken för att timmer vrakas vid sågen om det innehåller bitar av stål.

MVH

Alias

Ja, det är inte många skogsägare som vill ha stålhagel i sina träd. Ur mitt perspektiv är det där stålhagel skapar mest problem. 

Lyckligtvis finns det alternativ även där. Tyvärr dyra alternativ, men med tanke på det relativt fåtal hagelskott som jag skjuter i skog så blir det inte ett problem för mig. 

Det har mig veterligen aldrig gjorts någon seriös utredning på just stål och växande skog.

Jag har testa ett par skott mot björkar som skulle fällas. I princip alla hagel satt i barken eller hade studsat.

Ett utomförträffligt forskningsområde för det allvetande förbundet.

/T

14 minutes ago pmt sa:

Det har mig veterligen aldrig gjorts någon seriös utredning på just stål och växande skog.

Jag har testa ett par skott mot björkar som skulle fällas. I princip alla hagel satt i barken eller hade studsat.

Ett utomförträffligt forskningsområde för det allvetande förbundet.

/T

Kan bara upplysa om att det spelar absolut ingen roll om haglen sitter i barken eller inne i mitten av stammen. Metalldetektorn på sågverket kastar stocken i högen med vrak= inga pengar till skogsägaren.

3 hours ago kkjon sa:

Kan bara upplysa om att det spelar absolut ingen roll om haglen sitter i barken eller inne i mitten av stammen. Metalldetektorn på sågverket kastar stocken i högen med vrak= inga pengar till skogsägaren.

Som jag skrev: ett utomförträffligt forskningsområde för det allvetande förbundet.

/T

12 hours ago kkjon sa:

Är detektorerna såpass skarpa så de släpper igenom bly?

Hur är det med bismuth i svenska sågverk?

2 hours ago sidelock sa:

Är detektorerna såpass skarpa så de släpper igenom bly?

Hur är det med bismuth i svenska sågverk?

Bly är en mjuk metall som inte slöar sågen, likaså med Bismuth. Stål är jätteelakt mot sågen.

Och vad jag vet så vrakas inte stockar med Bly, detektorn går nog på magnetiska vibbar.

1 hour ago kkjon sa:

Bly är en mjuk metall som inte slöar sågen, likaså med Bismuth. Stål är jätteelakt mot sågen.

Och vad jag vet så vrakas inte stockar med Bly, detektorn går nog på magnetiska vibbar.

Låter i texten nedan som att detektorn larmar på alla metaller. Möjligt att man tweakat känsligheten på något sätt så att den bara upptäcker stål. Får nog ta och kontakta dem.

image.thumb.png.73a71f30e7f473cf71bf3bb6e7f30fd8.png

58 minutes ago exabit sa:

Låter i texten nedan som att detektorn larmar på alla metaller. Möjligt att man tweakat känsligheten på något sätt så att den bara upptäcker stål. Får nog ta och kontakta dem.

image.thumb.png.73a71f30e7f473cf71bf3bb6e7f30fd8.png

Självklart är det så att jag killgissar frisk i frågan, så jag ringde "min"skogsgubbe. Han kunde inte svara på frågan om all metall ratas, men detektorerna är extremt känsliga.  Häftklammer som håller vältlappen måste vara av aluminium, är det stålklammer blir det vrak.

Forskar vidare.

1 minute ago kkjon sa:

Självklart är det så att jag killgissar frisk i frågan, så jag ringde "min"skogsgubbe. Han kunde inte svara på frågan om all metall ratas, men detektorerna är extremt känsliga.  Häftklammer som håller vältlappen måste vara av aluminium, är det stålklammer blir det vrak.

Forskar vidare.

Efter många år på forumen lär man sig snart att inte lita på någon så jag går direkt till källan stället :tongue: 

• Like 1

Jo södra kräver att man häftar vältlappar med aluminiumklammer sen en tid tillbaka!

Krasst sett så fördärvar vad jag vet även bly stammarna - det blir rätt stora missfärgningar även runt blyhagel. I alla fall på lövträd.....

/T

15 minutes ago pmt sa:

Krasst sett så fördärvar vad jag vet även bly stammarna - det blir rätt stora missfärgningar även runt blyhagel. I alla fall på lövträd.....

/T

Jo så är det,  men det är inte alls lika kostsamt för sågverken som slöa tänder pga sten och stål. Stillestånd för byte av sågblad/klinga är inte uppskattat.

• Thanks 1

10 hours ago exabit sa:

Efter många år på forumen lär man sig snart att inte lita på någon så jag går direkt till källan stället :tongue: 

Helt rätt, så jag gjorde något liknande. 

Har en gammal klasskompis som jobbade som timmermätare en gång i tiden.  Tänkte ringa honom men kom på att jag haft en jägare här som jobbar med inmätning av timmer. Ringde honom istället och på metalldetektorfronten händer det grejer. Dom gamla ser inte blyhagel utan dom åker in i sågen, men bly är mjukt så det slöar inte något nämnvärt. När dom kalibrerar detektorn slår dom i en 25mm dyckert  i en stock och en 50mm dyckert i en annan. 25mm får passera medans 50mm ska bli vrak.

Där han sitter nu och mäter har dom precis startat upp en ny detektor som typ röntgar stocken. Den läser av avvikelser i stammen så nu ratas alla sorters hagel. Bly, stål, Bismuth eller annat alternativhagel spelar ingen roll,  allt hamnar i vrak och skogsägaren får inget eller betydligt sämre betalt för stocken.

• 2 weeks later...