Jump to content

Stel/halt hund efter en jaktdag

Östlaika21

Recommended Posts

Hej! Har en östlaika på 4,5 år! Dom 2 senaste jakterna har han blivit väldigt stel och lite halt efter jakten. 

Detta har aldrig hänt förut.

Han har varit helt återställd ca 2 dagar efter jaktdagen, Sen är han som vanligt.

Sista gången det hände så har jag masserat honom och sträckt ut benen osv. Det blir lite bättre till att sen bli desamma igen.

Går jag en kortare promenad med honom så är han inte alls lika stel när vi kommer hem igen, men efter han har legat en stund så är han stel igen.

Vill verkligen få hjälp/tips för att förhindra detta! 

Vill tillägga att mitt eget fel så har han inte fått nån direkt uppvärming vid släppet och sedan hoppar in i en bil direkt efter jakten.

Övrigt så är han väldigt vältränad, tränas året om. 

Är du säker på att det är muskulärt och inte i tassarna? 

Inte enkelt då det kan sitta djupt mellan tårna och behöver inte vara öppna sår. Men på en 4,5 åring som är vältränad är min första tanke tassar, speciellt med varanandagsvädret som varit. Har 3 hundar som linkar nu men så är det nästan varje år i januari. Kolla efter skav mellan tårna och besiktiga klorna också. Smörj tå för tå som brukar man få reaktion till slut.

Sen är hundlivet tufft, speciellt för hundar som jobbar nära grisar. Mycket tjuvsmällar får de som kan resultera blödningar under skinn också.

Efter mer noggrant så kollade jag tassarna och dom var väldigt torra samt en spricka i ena trampdynan.  Han var inte alls nöjd när jag smörjde in dom med tass salva. Morrade väldigt mycket. 

Men nu haltar han inte längre så antar det är tassarna han har ont i.

Nu är ju frågan när man kan börja jaga med honom? 

Det är snart semester för dom, så resonerar jag i denna tid på upploppet. Har alltid rimadyl hemma. Tasskav tar tid att läka ut helt, kanske t.o.m. månader men lite skav dödar som inte. Se till att smörj rejält före och efter. Haltar de svårt ändå släpper man självklart inte, logiskt.

Sen är jag mån om mina hundar, tro inget annat.

1 hour ago Östlaika21 sa:

Hej! Har en östlaika på 4,5 år! Dom 2 senaste jakterna har han blivit väldigt stel och lite halt efter jakten. 

Detta har aldrig hänt förut.

Han har varit helt återställd ca 2 dagar efter jaktdagen, Sen är han som vanligt.

Sista gången det hände så har jag masserat honom och sträckt ut benen osv. Det blir lite bättre till att sen bli desamma igen.

Går jag en kortare promenad med honom så är han inte alls lika stel när vi kommer hem igen, men efter han har legat en stund så är han stel igen.

Vill verkligen få hjälp/tips för att förhindra detta! 

Vill tillägga att mitt eget fel så har han inte fått nån direkt uppvärming vid släppet och sedan hoppar in i en bil direkt efter jakten.

Övrigt så är han väldigt vältränad, tränas året om. 

Vill verkligen tipsa om Hyaluron 365 från Trikem, smörjer effektivt upp lederna på hunden samtidigt som det underlättar genomblödningen av muskulaturen som bidrar till att skölja bort mjölksyran. Jag använder det till min tax som jagar HÅRT, 3, kanske 4 dagar i veckan och slipper nästan helt stel och haltande gång dagen efter en 2-milsrunda.

2 hours ago Östlaika21 sa:

Hur ser jag om det är tassarna? Han gnäller inte när jag tar på tassarna 

Sätt dig på golvet och gossa med hunden och lägg den på rygg och undersök tassarna om det är sprickor och kanske blodvite. Se till så att du har bra lyse.

Har du snö, skare eller barmark där du bor?

32 minutes ago Östlaika21 sa:

Har varit blandat den sista månaden

Låter man ev. sår på tass/tassar läka ifred utan att ha hunden lös under en vecka så brukar det läka ihop, men sedan spricker det igen om du släpper ut hunden i skogen om det är frost eller skare. Jag har själv varit hundägare och varit med om liknande.

Låt hunden få vila under 2 veckor från jakt typ så får du se om det blir bättre.

Halt och stel, vars ser det ut sitta på hunden? Är den inne eller ute efter jakt?

Om det är tassarna är det lättast avhjälpt köra med sockor under jakten och så smörja tramdynor ifall dom är torra.

Tipset om hyaluron kan vara ett bra test,jag upplevde att det fungerade bra på ena av mina när han hade problem.

Vissa hundar kan behöva att man stretchar dem ifall det är sprungit mycket, sen vara i kallt efter jakten är ingen höjdare.

Hittade ett sår på ena baktassen på trampdynan. Idag var han helt återställd, haltar inget längre. Men när jag har smörjt trampdynorna så har jag märkt att det har gjort ont för han har fått panik och sprungit runt. 

Men som sagt får väl se.

42 minutes ago Östlaika21 sa:

Hittade ett sår på ena baktassen på trampdynan. Idag var han helt återställd, haltar inget längre. Men när jag har smörjt trampdynorna så har jag märkt att det har gjort ont för han har fått panik och sprungit runt. 

Men som sagt får väl se.

Är det tassarna, testa sockor så sparar du på hunden.

Peta och håll på mycket i tassarna då underlättar det framöver koll på tassar efter jakterna.

44 minutes ago Östlaika21 sa:

Men som sagt får väl se.

Har du någon form av tasskydd som du kan sätta på tassen när du har smörjt den. Hundar gillar att slicka bort salvan från tassen/tassarna när man har smörjt dom.

Han slickar inte på sina tassar efter smörjning. Men han får vila veckan ut med smörjning 1 gång om dagen innan jag vågar släppa han igen. Blir han halt efter nästa jakt så får jag åka till veterinären. 

Kör med draghundssockor! Finns non-stop på xxl eller ex gippmokk.se

Av erfarenhet: fast kardborre dvs inte stretch och dra åt ordentligt. Man kan säkra med eltejp.

• Like 2

1 hour ago Östlaika21 sa:

Han slickar inte på sina tassar efter smörjning. Men han får vila veckan ut med smörjning 1 gång om dagen innan jag vågar släppa han igen. Blir han halt efter nästa jakt så får jag åka till veterinären. 

Ok! Ser bara till så att det inte är skare eller frost på marken för då blir det skada på tassen igen. Onödigt med vet. om du inte följer våra råd o rekomendationer. Då får det vara väldigt dåligt eller en större skada om man ska gå till vet. när man kan behandla en sådan sak själv.

1 hour ago, MagnusN said:

Kör med draghundssockor! Finns non-stop på xxl eller ex gippmokk.se

Av erfarenhet: fast kardborre dvs inte stretch och dra åt ordentligt. Man kan säkra med eltejp.

Det är mellodin... för strechen... ger upp, och går att dra av..

Se över fodret.. torra tassar, kan vara ett tecken på att dom saknar något.. ( mina hundar behövde laxolja för att få mjuka trampdynor) 

1 hour ago lindgren sa:

Se över fodret.. torra tassar, kan vara ett tecken på att dom saknar något.. ( mina hundar behövde laxolja för att få mjuka trampdynor) 

Ja förutom sockar och salva ett tag så har jag börjat ge hunden laxolja . Har faktiskt sett en tydlig förbättring av trampdynorna.