Hoppa till innehåll

Knep & Knåptråden.


Järven

Recommended Posts

Allmogen har ju i alla tider varit släkte som med små medel och lite klurighet fixat det mesta i vardagen, därför tänkte jag att vi kunde starta en tråd där vi delar med oss av tips till varandra. 

Behöver inte nödvändigtvis vara jaktrelaterat.

Fyll på.  :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trött på dina penslar som står i en burk med torkad färg på borsten ?

Tappa upp såpa i en burk och låt dom stå en månad, joxa runt lite med dom ibland.

Se på fan....nu fungerar dom flesta av dom igen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagrad ost är gott, men inte så gott att det är värt runt 300:-/kg.

Köp en enkilos Hushållsost och vira in den noga i ett tygstycke så ingen ohyra kommer åt, låt den hänga ca 6-8 veckor i källaren.

Den ska vara seg men inte knasterhård på ytan när den är klar.

Sisådär, nu har du en riktigt god lagrad ost till betydligt bättre budget.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torra händer med självsprickor på vintern ?

Ta det feta på en Baconskiva och gnugga in ordentligt och låt sitta på en stund innan du torkar av med papper.

Lukten kanske inte går hem hos damerna på krogen, men det är förmodligen värdens effektivaste handsmorning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du något du skulle vilja ha elförzinkat, varför inte göra det själv ?

Man behöver en gammal batteriladdare som klarar 6 och 12 volt, något av/med Zink (i nödfall tex en grövre bult) och en plastbytta en halvliterljummet vatten med 2dl Ättika, en matsked salt och en matsked socker.

Koppla plus till zinkbiten och minus till det du vill förzinka, doppa ner vätskan och slå på 6volt.

Zink vandrar från plus till minus och du får en förzinkning, tiden bestämmer tjockleken du vill ha.

Sörj för god ventilation innan du går lös på att försöka förzinka Farfars gamla Husqvarna Älgstudsare. 

 

 

 

111.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du något som är rostigt med skrymslen som inte ens vinkelslipen kommer åt ?

Avfetta noga och lägg i ett bad av ljummet vatten med citronsyra över natten (eller längre om så krävs), tvätta av i tex spolarvätska och olja in. 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som jag nyligen lärde mig var att man kan tvätta glasen i sin kamin med bara fuktat tidningspapper/trasa doppat i askan från kaminen. Bara att gnugga mot sotet tills det är borta och sen torka av de lösa resterna. Mycket trevligare än de rätt aggressiva kemikalierna på sprayflaska som man kan köpa just för det ändamålet. Och mycket billigare 🤷‍♂️

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma-Blånering:

Receptet på badet är busenkelt, kaustiksoda eller Mr Muskle propplösare, Salpeter från ICAs kryddhylla och kranvatten ca 1/3 av var.

Kaustiksoda har man för att höja kokpunkten, man ska upp i 145 grader och koka en kvart i rostfri bunke.

Kokar det innan 145 grader får man fylla på med mera kaustiksoda, häll INTE vatten i det kokande badet....risk för att det ångar upp när man häller ljumt vatten i 145 gradig vätska.

Sen är det bara att skölja delarna i vatten, torka och polera med 0000 trollull med WD40 och smörja in med olja.

Innan kokning är polering och avfettning med tex aceton utan olja nödvändigt om det ska bli snyggt.

Funkar jättebra, har använt mina blånerade bössdelar i flera år och dom är fortfarande lika fina.

 

 

O.B.S 

Använd skyddsglasögon, handskar och god ventilation, det är heta och frätande saker man handskas med och lukten är skarp, göra att omgivningen rostar och säkert inte ett dugg hälsosam.

Helst utomhus med barn, kärringar och husdjur lång borta.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

En sak som jag nyligen lärde mig var att man kan tvätta glasen i sin kamin med bara fuktat tidningspapper/trasa doppat i askan från kaminen. Bara att gnugga mot sotet tills det är borta och sen torka av de lösa resterna. Mycket trevligare än de rätt aggressiva kemikalierna på sprayflaska som man kan köpa just för det ändamålet. Och mycket billigare 🤷‍♂️

Bra tips. 👍

Gamla talesättet "lika löser lika" brukar ofta funka. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago TekDr sa:

En sak som jag nyligen lärde mig var att man kan tvätta glasen i sin kamin med bara fuktat tidningspapper/trasa doppat i askan från kaminen. Bara att gnugga mot sotet tills det är borta och sen torka av de lösa resterna. Mycket trevligare än de rätt aggressiva kemikalierna på sprayflaska som man kan köpa just för det ändamålet. Och mycket billigare 🤷‍♂️

Min upplevelse är att det också är effektivare än köpta produkter. Det kanske beror på vad man eldar också men hursomhelst ett kanontips. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...