Jump to content

Hålla frusen hund varm i bilen?

LGH

Recommended Posts

Hej!

Min hund, borderterriern Svea, blir väldigt lätt kall. Hon har inget emot kyla när hon får springa och leva rövare på terriers vis, men att vara still när det är kallt är inget hon är förtjust i. Hon verkar lätt bli nedkyld och det är inget jag önskar min bästa vän. Min bil, en Suzuki lill-Vitara årsmodell 2018, blir också väldigt snabbt kall.

Under jakt behöver hon ofta ligga i bilen medan andra hundar jagar, eller jag pürschar. Så hur löser jag detta rent praktiskt? Jag har redan en täckväst hon kan ha när hon ligger i buren. Jag har funderat på en lägga en isoleringsskiva av cellplast i botten av hundburen, men det räcker knappast om det är minusgrader ute. Någon form av elektrisk värmare som kan kopplas till ett extra 12V batteri kanske? Ni andra som har hundar som inte är så kompatibla med kyla som gråhundar och jämtar, hur gör ni?

"Ööh, du, installera dieselvärmare" är kanske det uppenbara förslaget, men det kostar 30 papp eller så, så inget som är aktuellt i nuläget.

Mindre bur, och sen isolera in den?
Och ett backontrack täcke?

Hur hade det vart sätta trä ull i buren och sen täcka över den.

Hur kallt är det när du har hunden i bilen?

4 hours ago, lindgren said:

Mindre bur, och sen isolera in den?
Och ett backontrack täcke?

Jag har Artfex minsta redan, men det är någon form av isolering jag funderar på. Jag tänker bara att jag knappast är den första som ger mig på något sådant så jag är öppen för alla förslag. Kanske man kan skära till skumplast och sätta runtom, inte bara ha som bottenplatta?

3 hours ago, karelsk blandning said:

Hur hade det vart sätta trä ull i buren och sen täcka över den.

Hur kallt är det när du har hunden i bilen?

Vi hade -15 på morgonsamlingen förra helgen, då fick hunden helt enkelt stanna hemma. Men det är ju knappast ett bra alternativ heller om jag vill jaga med henne.

Träull är ju helt klart en idé, ska kika mer på det.

Om jag hade isolerat en bur så hade jag gjort det från utsidan så inte hunden kommer åt att äta upp nånting.

Täcka buren med isolerings matta eller täcke men samtidigt se så det blir tillräcklig ventilation med träull borde göra att hunden inte fryser.

Ett täcke på hunden borde hjälpa till hålla värmen.

Har hundkåpa och den är ju isolerad i sig så hundarna värmer upp luften i dem. Med backontrack-täcke och träull är de  varma även när det är rätt kallt. De torkar upp snabbt när de är lite blöta efter en såt. Går ju att köra värmematta från Lundhs men den slukar typ ett 80ah på en dag så man ska ha separat batteri om man vill komma hem säkert.

Har ett täcke till hunden som jag använder om han behöver sitta ett tag i bilen. Sen liggunderlag under hans dyna. Används oxå när vi tältar på hösten och på pauser på höst och vinterfjäll.

A4A85E47-3361-4640-A4E4-36F4A674A21C.thumb.jpeg.ee8c0b55d32f655bee659101240f1e17.jpeg

Sen finns det jervenduken och man kan köpa extra isolering till. 

• Like 1

Min lösning 

Isolerad utsida och ett tygtak inne i buren. när Axa är kall ligger hon under, men oftast sitter hon på tygtaket och Doris ligger under. 

20230101_122945.jpg

• Like 1

Tack för alla förslag! Som sagt, hon har redan den varmaste väst/täcke jag kunde hitta men någon form av isolering utanpå buren får det bli.

På 2023-01-30 at 09:57 LGH sa:

"Ööh, du, installera dieselvärmare" är kanske det uppenbara förslaget, men det kostar 30 papp eller så, så inget som är aktuellt i nuläget.

Dieselvärmare finns för dryga tusenlappen. Bl.a. på Ali....

En kompis satte en i garaget och den har funkat bra.

1 hour ago LGH sa:

Tack för alla förslag! Som sagt, hon har redan den varmaste väst/täcke jag kunde hitta men någon form av isolering utanpå buren får det bli.

Kan tillägga att jag även lägger handduken som jag torkar hundarna med över buren som då täcker den oisolerade luckan.

Hittade en bättre bild där man ser bägge hundarna. 

20210122_141220.jpg

• Like 2