228 Posted January 30 Share Posted January 30 Hej , blev ett impulsköp idag en Simson Suhl drilling 12/70 8x57JRS, kan någon hjälpa mig med mer info om den? Är det en kommunistbössa? När är den tillverkad? Har jag gjort bort mig eller är det något att ha? mvh Niclas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted January 30 Popular Post Share Posted January 30 Provstämplad juni månad 1963 "Q" stämpeln talar om att det är bästa kvalitet GRATTIS 👍 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted January 30 Share Posted January 30 Om inte jag tar helt fel så är grundkonstruktionen en Sauer m30. Trevlig bössa med helt rätt kulkaliber. Jag har en del fabriksladdad ammo du kan få billigt, norma och lapua. Laddar själv lättare kulor till min. Om du har gjort bort dig kan bara du svara på 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 30 Share Posted January 30 Bortgörandet handlar väl mer om vad han betalat för bössan? Verkar ju vara en trevlig skapelse så detta kan nog bli bra 👍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted January 30 Share Posted January 30 De brukar vara rätt tunga, kan vara fördel eller nackdel beroende på vad den används till.👍🏻 Säkringens placering är en aning udda, men så länge du trivs är det inga problem. Bra bössa, bra köp beror på vad du gett för den.😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
228 Posted January 30 Author Share Posted January 30 Tack för er svar, då verkar det inte vara det värsta kommunistskräpet vilket jag iofs misstänkte då den inte har den vanlige Thälmann werke formen på baskylen. Gav 15000 ink kikaren 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 30 Share Posted January 30 Hak, zeiss och klass 1 drilling.. I min värld så har du gjort en riktigt bra affär.. även om bössan skulle vara lite glapp. Provskjutit?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
228 Posted January 30 Author Share Posted January 30 Nej, jag köpte den osedd 🫣Så vi får se hur den är när licensen kommer men i värsta fall får jag lägga några kronor på reparationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted January 31 Share Posted January 31 På 2023-01-30 at 16:11 228 sa: Hej , blev ett impulsköp idag en Simson Suhl drilling 12/70 8x57JRS, kan någon hjälpa mig med mer info om den? Är det en kommunistbössa? När är den tillverkad? Har jag gjort bort mig eller är det något att ha? mvh Niclas Tillverkad av Thälman (Simsondrillingar 1963 tillverkades mig veterligen av Thälman då, även om bockarna formellt sett gjordes av Simson själv fram till 1968) så formellt sett en kommunistdrilling men Simson brukar vara påtagligt bättre än de som de graverade Merkel eller Sauer på. Så givet att den är tät och inte allt för misshandlad tror jag du gjort en rätt bra affär. /T 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted February 1 Share Posted February 1 Är väl rätt sällan dessa bössor brukas i någon större omfattning, man står väl inte på en skjutbana och bankar ngr tusen puppor med slik.. Så förhoppningsvis är den tät! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted February 1 Share Posted February 1 38 minutes ago Hipshot sa: Är väl rätt sällan dessa bössor brukas i någon större omfattning, man står väl inte på en skjutbana och bankar ngr tusen puppor med slik.. Så förhoppningsvis är den tät! Nej man går med den bruten i rem och klonkar med leden.😬 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted February 1 Share Posted February 1 1 hour ago sidelock sa: Nej man går med den bruten i rem och klonkar med leden.😬 Precis min tanke, men akta dig för att lägga ut en bild utan att bryta bössan, då får farbror @Hipshothjärnblödning 😘 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 1 Share Posted February 1 (edited) 1 hour ago MarkusR sa: Precis min tanke, men akta dig för att lägga ut en bild utan att bryta bössan, då får farbror @Hipshothjärnblödning 😘 Bättre så här? Sorry Rikard, jag modererar lite här då du plockat en bild ur min jaktdagbok och lägger ut på en öppen del av forumet. Det var precis den bilden det reagerades på. Edited February 1 by MarkusR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted February 1 Share Posted February 1 2 hours ago MarkusR sa: Precis min tanke, men akta dig för att lägga ut en bild utan att bryta bössan, då får farbror @Hipshothjärnblödning 😘 Japp! Men håll med om att det ser trevligare ut med brutet alt slutstycket ute? Vilket inte var ämnet för denna tråd iofs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 1 Share Posted February 1 1 hour ago Hipshot sa: Japp! Men håll med om att det ser trevligare ut med brutet alt slutstycket ute? Vilket inte var ämnet för denna tråd iofs Rätt självklart med brutet vapen när man träffar på andra åtminstone. Typ regel 1A på Jägarexamen och dessutom sunt förnuft, såvida man inte har för avsikt att ha ihjäl någon förstås. Min kompis kusin sköts till döds av en klåfingrig jaktlagskamrat på 80-talet. Hans son (som alltså miste sin far!) jagar numera i samma lag som han som sköt ihjäl pappan. Rätt udda. Undrar vad de båda tänker när de träffas. Jag hoppas det är viktigare att höja säkerheten vid jakt snarare än att skydda folks egon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 1 Share Posted February 1 12 hours ago exabit sa: Sorry Rikard, jag modererar lite här då du plockat en bild ur min jaktdagbok och lägger ut på en öppen del av forumet. Det var precis den bilden det reagerades på. Ledsen att jag plockade ut en bild ur din dagbok - tänkte mig inte riktigt för där 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts