Hoppa till innehåll

Dedikerade Skeetbössor, vad hände med dom?


Svenstorparn

Recommended Posts

Som titeln antyder, vad hände där?

Tittar man runt lite bland de stora "vanliga" tillverkarna så är det ingen som har en dedikerad skeetbössa efter det som jag förstått det gamla receptet med korta pipor och cylinder eller skeetborrning, eller ja Perazzi har😁...

Sporting och Trapbössor har alla i olika varianter, är det så få som sysslar med skeetskytte så det inte är lönt eller har alla anammat det där med stora tunga bössor med 30-32" pipor oavsett disciplin?

Jo jag vet att det finns massor av gammalt i hyllorna, så det är inte det. Jag är mest fundersam över "trenden" eller vad jag ska kalla det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Svenstorparn sa:

Som titeln antyder, vad hände där?

Tittar man runt lite bland de stora "vanliga" tillverkarna så är det ingen som har en dedikerad skeetbössa efter det som jag förstått det gamla receptet med korta pipor och cylinder eller skeetborrning, eller ja Perazzi har😁...

Sporting och Trapbössor har alla i olika varianter, är det så få som sysslar med skeetskytte så det inte är lönt eller har alla anammat det där med stora tunga bössor med 30-32" pipor oavsett disciplin?

Jo jag vet att det finns massor av gammalt i hyllorna, så det är inte det. Jag är mest fundersam över "trenden" eller vad jag ska kalla det.

En orsak bland många är att multichoker har blivit standard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DT11 finns fortfarande i skeet-version med 71cm pipor, men den har inte fasta choker och det är ju ingen lättviktare direkt. Samma sak med Rizzini BR460, 74cm pipor och choker. Trenden är helt klart att fler väljer tyngre bössor med 76cm pipor och utbytbara choker idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Prestige sa:

DT11 finns fortfarande i skeet-version med 71cm pipor, men den har inte fasta choker och det är ju ingen lättviktare direkt. Samma sak med Rizzini BR460, 74cm pipor och choker. Trenden är helt klart att fler väljer tyngre bössor med 76cm pipor och utbytbara choker idag.

Ja jag såg det även Rizzini Fierce 1 finns tydligen i Skeet variant, men annars är det rätt barskrapat nu skulle man väl iofs kunna välja en jaktmodell men det blir väl inte helt rätt heller kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade skeet för första gången för två veckor sedan och sedan nu i helgen (sent skola syndaren vakna). Kände först på min Browning 725 pro sport med 76cm pipor med nästan 4kg vikt. Valde sedan Winchester-bocken med 71 cm pipor och ca 1/2kg mindre vikt. För mig är det ju klart bättre att ha en lättare bössa med kortare pipor för skeet. Trångborrningen är ju inte optimal, 1/4 och 1/2 men det gick helt OK bägge gångerna och klart roligare än trap. Har kollat runt litet efter skeetbössor men det ser ganska glest ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Fläskfia sa:

Har kollat runt litet efter skeetbössor men det ser ganska glest ut.

Ja jag säger ju det att det glest med dom, sporting och trapbössor finns det i drivor såväl nya som lättare begagnade😁

Nu har jag aldrig provat skeet men det ser roligt ut, svårt men roligt. Dom gånger jag försöker veva ner lite tegelfat är det sporting som gäller och där är ju K-80:in fantastisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man vill köpa begagnat och importera så verkar det vara ganska vanligt med hagelbockar med 2 eller fler pipset i Tyskland och Italien, inte särskilt dyra heller.

 

T ex en Browning B25 med ett pipset för skeet och ett för trap:

https://www.vdb-waffen.de/de/waffenmarkt/langwaffen~flinten/51b5k805_fn_browning_belgien_-_b_25__jagd_-_trap_mit_wechsellauf_skeet.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...