Popular Post exabit Posted February 6 Popular Post Share Posted February 6 Kollade lite som hastigast i R8:n efter gårdagens skytte, och gjorde en första inspektion av Ruger 1:an i 7x57. R8-pipan i 6,5x55 som gått 365 skott sen ny, ser ut så här framför patronläget, dvs börjar uppvisa klassisk "drakhud". Längre fram i pipan ser det ut så här. Ser mycket bra ut - rakt och fint. Allt blågrått på bilderna försvinner efter en rengöring. Ruger 1:an med okänt antal skott ser ut så här framför patronläget, dvs helt ok: Längre fram börjar den uppvisa märken/hack/spår som går vinkelrätt mot bommarna: Amerikanskt kvalitetssmide när det är som allra bästa Som vanligt är det tavlan som gäller. Det är väldigt lätt att elda upp sig över hur det ser ut med borescopet, men många gånger är det överdrivet. Förutom när det är riktigt illa förstås. Man kan också hitta exempel på vanvård där material plötsligt saknas i delar av pipan - där rost gröpt ur och det brukar sällan tyda på ansvarsfullt ägande. Jag kan konstatera att min mer eller mindre pedantskötta R8-pipa inte uppvisar några överraskningar inuti. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stainless steel Posted February 22 Share Posted February 22 Blaser är nitrerhärdade och har därför ett väldigt hårt ytskikt. Fråga vilken smed som helst som har gängat en r8. Vilket också innebär att ytskicktet sprödare än vad det skulle vara om man valde en mjukare härdning. Så det är ju inte direkt otippat att pipan ser ut så där ganska snabbt. Däremot tror jag att blaserpipan kommer överleva fler skott då kulan redan är formad efter den första biten och den delen kommer slitas mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted February 22 Share Posted February 22 https://www.instagram.com/p/CoH8zBCLdCC/?igshid=YmMyMTA2M2Y= Får vi tro mäster Litz (och det får man nog med tanke på hans meriter) är ”drakhuden” den naturliga inslitningen av pipan som inträffar mycket fortare än jag själv trodde (<200 bulor). Sen om det går fortare/långsammare på en Blaser får va osagt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 22 Author Share Posted February 22 9 hours ago Stainless steel sa: Blaser är nitrerhärdade och har därför ett väldigt hårt ytskikt. Fråga vilken smed som helst som har gängat en r8. Vilket också innebär att ytskicktet sprödare än vad det skulle vara om man valde en mjukare härdning. Jotack, jag har provat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stainless steel Posted February 22 Share Posted February 22 11 hours ago exabit sa: Jotack, jag har provat Jag har svarvat en nitrerad del på en storebro förut. Föredrar hellre gjutet rostfritt i min bänksvarv (modell större). Om jag nån gång göra det på min svarv kommer jag troligen försöka ta bort så mycket som möjligt med en dremel först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts