Islänningen Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 Om EU godkänner Naturvårdsverkets förslag, så kommer man att kunna köra koppar i halvsjuan som klass 1, om kulan är tyngre än 7.7g och anslagsenergin är minnst 2000J vid E100. Skickades ut idag. Innebär bland annat att 120gr TTSX kan användas som klass 1. Vilken kula blir din all-around?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 35 minutes ago Islänningen sa: Om EU godkänner Naturvårdsverkets förslag, så kommer man att kunna köra koppar i halvsjuan som klass 1, om kulan är tyngre än 7.7g och anslagsenergin är minnst 2000J vid E100. Skickades ut idag. Innebär bland annat att 120gr TTSX kan användas som klass 1. Vilken kula blir din all-around?? Jag kör vidare med Norma Vulkan till överstatligheten EU med infiltrerade Miljöpartisters förtret. 😬 Jag tror (utan att veta säkert) att koppar och 6.5 är en tveksam kombination och ett steg i fel riktning framförallt när det gäller Älgjakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted February 10, 2023 Popular Post Share Posted February 10, 2023 Jag har skjutit allt matvilt med TTSX sedan ett antal år. Jag är inte ett dugg bekymrad över effekten med 120gr i landets alla halvsjuor. Det är redan idag tveklöst så att de som uppskattar effekten av grövre kaliber tycker 6,5 är i klenaste laget och inget kommer att förändras när det gäller det, precis som att de som sjunger halvsjuans lov kan fortsätta jaga med ännu mindre rekyl och 120 gr koppar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 Instämmer helt med MarkusR. Duger gott. När vi var i Skottland sköt vi kronhjort med 100gr i 243win, slog ihop direkt även ut till +300m. Vi sköt ca 30st. Och en behövde bättras då jag höll upp för mycket och sköt av ryggen på den. Skulle kunna gå ner till 100gr med för min del. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 Och vi som har andra 6.5:or? Kommer detta att gälla min 6.5x57R också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 45 minutes ago M-Ola sa: Och vi som har andra 6.5:or? Kommer detta att gälla min 6.5x57R också? Det beror helt på till vilka tryck du vågar ladda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 9 minutes ago MarkusR sa: Det beror helt på till vilka tryck du vågar ladda. Får väl testa en stege. Samtidigt så lär väl det inte vara detta man åker på om det händer något. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted February 10, 2023 Share Posted February 10, 2023 4 minutes ago M-Ola sa: Får väl testa en stege. Samtidigt så lär väl det inte vara detta man åker på om det händer något. Jag kör TTSX 160gr i 8x57, laddar snällt med norma 201 till mauser98orna med V0 780m/s, det räcker länge för bra expansion. Tog fram en laddning med lite långsammare krut (202) att hålla nere trycket i drillingen med JRS som skulle motsvara men tack vare länge pipa (och kanske djupare bommar) får jag 800m/s i drillingen. Dräper effektivt gör det oavsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 15 hours ago Järven sa: Jag kör vidare med Norma Vulkan till överstatligheten EU med infiltrerade Miljöpartisters förtret. 😬 Jag tror (utan att veta säkert) att koppar och 6.5 är en tveksam kombination och ett steg i fel riktning framförallt när det gäller Älgjakt. 6,5 och en 120gr koppar kula tror inte jag är det bästa för älgjakt. Redan idag med 156gr bindande kulor är inte jag så imponerad av hur det brukar se ut. Till mindre klass ett djur fungerar det säkert ypperligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 En klen träff är alltid bättre än en grov bom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 Det man kan fundera över är om detta är en gåva till oss jägare från Naturvårdsverket att få fler kulor att välja mellan i 6.5 mf eller spaden i backen för ett totalt blyförbud ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 5 minutes ago Järven sa: Det man kan fundera över är om detta är en gåva till oss jägare från Naturvårdsverket att få fler kulor att välja mellan i 6.5 mf eller spaden i backen för ett totalt blyförbud ? Exakt. Alla verkar totalt exalterade över att de ”äntligen” kan använda lättare kulor i 6,5; utan att se det större sammanhanget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 35 minutes ago karelsk blandning sa: 6,5 och en 120gr koppar kula tror inte jag är det bästa för älgjakt. Redan idag med 156gr bindande kulor är inte jag så imponerad av hur det brukar se ut. Till mindre klass ett djur fungerar det säkert ypperligt. Nä, vid skott på större eller farligt vilt så bör man nog inte gå ner i vikt med 6.5x55. Risken att det går mot det sämre är mycket större än att det blir bättre som jag ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post TekDr Posted February 11, 2023 Popular Post Share Posted February 11, 2023 Ett totalt blyförbud lär komma över hela EU, det är bara frågan om när. Men jag ser iallafall det som en stor fördel att få använda 120grainare i halvsjuan redan nu. Det lär garanterat dräpa allt man får skjuta i Sverige givet samma förutsättningar halvsjuan fungerar med traditionella kulor. Och merparten vilt lär ändå va diverse hjortar och brungrisar som det hade gått lika bra med en klass 2:a… Sen om man bara jagar älg och björn kanske man inte riktigt är helt rätt utrustad för alla situationer som kan uppstå genom att välja det klenaste på skalan av kalibrar tillåtna. Men nån sorts förtroende för jägarnas egna förmåga att inte va helt jävla dumma i huvet får man ju ändå ha, allt annat är bara sosseriöverförmyndarfasoner 😤 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 Förtroende för många av jägarna skulle iaf inte jag hoppas på. Är nog så många som inte vet vad dom använder och än mindre hur bössan går. Blir spännande se hur en lätt koppar kula fungerar på älg. Är nästan så jag själv hade velat testa bara för att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 Har någon här använt 6,5:an med kopparkula.? Hur är precisionen jämfört med lika tung men kortare halvmantel? Håller balansen när man ändrar det eller finns det risk att de börjar tumla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 3 minutes ago Tjörnbon sa: Har någon här använt 6,5:an med kopparkula.? Hur är precisionen jämfört med lika tung men kortare halvmantel? Håller balansen när man ändrar det eller finns det risk att de börjar tumla? Jag har kört 6.5x55 med 120grs TTSX, till och från under några år. Den skjuter bra och den dräper bättre än vad många här verkar tro 😜🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 6 minutes ago Tjörnbon sa: Har någon här använt 6,5:an med kopparkula.? Hur är precisionen jämfört med lika tung men kortare halvmantel? Håller balansen när man ändrar det eller finns det risk att de börjar tumla? Det är därför det inte är tyngre kulor, gränsen för stabilitet går någon stans 120-130gr med standard räffelstigning. Bygger du bössa med custompipa och brantare twist kan du såklart stabilisera även längre kulor. TTSX 120 skjuter väldigt bra i min 6,5a, men det är iofs en rätt fet Kriegerpipa i ett riktat lås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 3 minutes ago Joacim sa: Jag har kört 6.5x55 med 120grs TTSX, till och från under några år. Den skjuter bra och den dräper bättre än vad många här verkar tro 😜🙈 Misstänker det! Jag började min jakt med 6,5×55 och enda anledningen till att jag bytte till större kaliber var risken för klass1 förbud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 1 minute ago MarkusR sa: Det är därför det inte är tyngre kulor, gränsen för stabilitet går någon stans 120-130gr med standard räffelstigning. Bygger du bössa med custompipa och brantare twist kan du såklart stabilisera även längre kulor. TTSX 120 skjuter väldigt bra i min 6,5a, men det är iofs en rätt fet Kriegerpipa i ett riktat lås. Ok mina frågor är baserade på att ungtuppen hemmavid äntligen har fått jaktfeber så det är sök efter klass 1 just nu 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 11 minutes ago Tjörnbon sa: Ok mina frågor är baserade på att ungtuppen hemmavid äntligen har fått jaktfeber så det är sök efter klass 1 just nu 🙂 Det är ju väldigt praktiskt att bara börja med en 308, då hittar man alltid ammo och den löser det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 1 hour ago Tjörnbon sa: Har någon här använt 6,5:an med kopparkula.? Hur är precisionen jämfört med lika tung men kortare halvmantel? Håller balansen när man ändrar det eller finns det risk att de börjar tumla? Ja Har experimentera en del ihop med en annan forumrist.Problemet är att få dem att skjuta bra, treklöver. Vi provade olika krut och längder. I två bössor som skjuter otroligt tätt med de mästa.Då jag använder den till pyrch ska den skjuta bra. Vid träff i dem få vilt har effekten varit god. Även räv har effekten varit god. Skulle utan tvekan skjuta älg med min 6,5x55. Desto mer koppar får jobba bättre effekt får man är min erfarenhet. Men skulle jag fått som jag vill säger jag 100gr och 900 m/s då får man knall fall. Däremot rekommendera jag inte halsskott med koppar. Provade i 223 och de slöt med kniv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 1 hour ago Tjörnbon sa: Har någon här använt 6,5:an med kopparkula.? Hur är precisionen jämfört med lika tung men kortare halvmantel? Håller balansen när man ändrar det eller finns det risk att de börjar tumla? Vid tillräckligt hög kulvikt kommer du komma till en punkt där en kopparkula inte stabiliserar medan en lika tung traditionell kula gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 2 hours ago MarkusR sa: Det är ju väldigt praktiskt att bara börja med en 308, då hittar man alltid ammo och den löser det mesta. Så sant! Det är det vi tittar på i första hand men det dyker upp flera fina begagnade 6,5:or som jag gärna haft själv i den åldern 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted February 11, 2023 Share Posted February 11, 2023 1 hour ago exabit sa: Vid tillräckligt hög kulvikt kommer du komma till en punkt där en kopparkula inte stabiliserar medan en lika tung traditionell kula gör det. Tackar 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts