nissan92 Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Tänkte ta upp både luftpistol- och luftgevärsskytte igen. Är det nån som har en bra lösning på kulfång/väggskydd? Själva kulfången har jag, men måste ju skydda det som är bakom. En portabel lösning som är lätt att ta fram och ställa bort. Quote
MarkusR Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Jag gjorde något liknande. En skiva (spån/osb/plyfa eller nåt) häftade upp flera lager flyttfilt från Biltema. Kulorna blir kvar, hängande i filten. Men det är med ett gammalt luftgevär jag skjutit i garaget, för ett modernt med lite mera flås kanske det inte räcker.jag hade det som enda kulfång och hängde pappmål framför. 1 Quote
nissan92 Posted February 13, 2023 Author Posted February 13, 2023 1 hour ago MarkusR sa: Jag gjorde något liknande. En skiva (spån/osb/plyfa eller nåt) häftade upp flera lager flyttfilt från Biltema. Kulorna blir kvar, hängande i filten. Men det är med ett gammalt luftgevär jag skjutit i garaget, för ett modernt med lite mera flås kanske det inte räcker.jag hade det som enda kulfång och hängde pappmål framför. Luftpistolen går ju relativt långsamt, 130-140 m/s nånstans.. Geväret närmare 200.. Men det kan ju vara en lösning.. Quote
Silver Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Jag bygger en låda och fyller med gamla tidningar, förut med tjock telefonkatalog, sedan sätter jag liggunderlag som lock. Fäster tavlan med nålar i liggunderlaget. Slipper dammet som kulfånget av plåt ger. 1 Quote
Hipshot Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Testade plyfaskiva i dåvarande garaget.. stiftade fast tavlan samt snören i skivan upp i taket. Sen satte jag skivan i gungning och fick skjuta på rörligt mål.. ett skott m 22 lr och 22 kort plugg som jag trodde var jättejättetrött. Hade gruvligt fel, hål i plyfan och bättre märke i betongväggen 1 Quote
Popular Post culot Posted February 14, 2023 Popular Post Posted February 14, 2023 förvisso preskriberat : Men en militärhjälm är jättedåligt kulfång har jag HÖRT 4 Quote
exabit Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 18 minutes ago Hipshot sa: Testade plyfaskiva i dåvarande garaget.. stiftade fast tavlan samt snören i skivan upp i taket. Sen satte jag skivan i gungning och fick skjuta på rörligt mål.. ett skott m 22 lr och 22 kort plugg som jag trodde var jättejättetrött. Hade gruvligt fel, hål i plyfan och bättre märke i betongväggen Hur f-n tänkte du där? Men ska inte säga för mycket: runt 2002 eller så så hade jag absolut noll koll på genomslagskraft i kulor. Var hos brorsan på landet och tänkte prova 300 Win Mag med Jaktmatch ner i en hink vatten. "Kulan ska ju stanna på bara några dm i vatten" förkunnade jag. Men något gnagde lite så vi tog fram hans 22 LR istället och laddade med Stinger. Efter skottet stod två blöta idioter jämte hinken och bara glodde. Och det var hål i botten på den När jag sköt luftpistol hemma på 10 meter så hade jag en rostig plåtbit på kanske 30x30 cm som jag ställde inne i en kartongbox och lutade framåt mot där jag stod. Och resten av boxen fyllde jag med förpackningsmaterial (typ cellplast-chips). Det funkade helt ok. 2 Quote
MagnusN Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Skjuter inne ibland. Vanligt stålkulfång plingar rätt ordentligt så det har jag lagt ner. En kartong med en bibba lokaltidningar i bakänden funkar bra. För det mesta sitter pelletarna i tidningarna men någon gång hör jag dem fara runt inne i lådan. Skjuter tavelskott 4.5mm i 7-10J eller vad nu bössan ger. 1 Quote
Islänningen Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 1 hour ago Hipshot sa: Testade plyfaskiva i dåvarande garaget.. stiftade fast tavlan samt snören i skivan upp i taket. Sen satte jag skivan i gungning och fick skjuta på rörligt mål.. ett skott m 22 lr och 22 kort plugg som jag trodde var jättejättetrött. Hade gruvligt fel, hål i plyfan och bättre märke i betongväggen Höll på med liknande experiment på åttiotalet. Jag och en kompis höll på med teknisk fotografering, där vi försökte fånga kulan på bild. Satte upp riggen i källaren, med en träpall plus rulle med skumgummi som kulfång. Blev ändå lite märken i betongen, som vi var tvungna att måla över. Men vi lyckades fånga kulan på bild, där vi sköt den igenom 3 st. ägg. Rengöringen av äggresterna från väggarna var helt annan historia. 😏 2 Quote
Popular Post Dansken Posted February 14, 2023 Popular Post Posted February 14, 2023 1 hour ago culot sa: förvisso preskriberat : Men en militärhjälm är jättedåligt kulfång har jag HÖRT 1 3 Quote
Christian N Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 I min student lägenhet sköts det en hel del, Gamo luftpistol inga bekymmer, hade en stor skokartong med trasor i, de dämpade fint utan ljud, sköt rätt mycket båge inne också, hängde en ”butt” 80x80 cm, nej inte min från två krokar i taket, som svängde fritt och då hade jag 9 meter fritt inne att skicka pilar med. kulfång/butt stod/hängde i hallen, jag var enda boende i lgh, allt gick bra tills en dag på en lite hårdare förfest, då drog en nära vän en pil genom ytterdörren, nu satt den 3/4 ut och kunde dras in igen men ändå, onödigt. vid avflyttning säkerställde jag att mina vackra klistermärken från WWF täckte hålen väl och att solljuset inte lös igenom allt för mycket. kontentan av detta svammel, var försiktig, gör kulfånget stort, acceptera skador på material men inte personer. /C 1 Quote
Dansken Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 I Vivalla är det inte så noga med kulfång. Undrar vad kulfång heter på Somaliska? 2 Quote
nissan92 Posted February 14, 2023 Author Posted February 14, 2023 3 hours ago Christian N sa: I min student lägenhet sköts det en hel del, Gamo luftpistol inga bekymmer, hade en stor skokartong med trasor i, de dämpade fint utan ljud, sköt rätt mycket båge inne också, hängde en ”butt” 80x80 cm, nej inte min från två krokar i taket, som svängde fritt och då hade jag 9 meter fritt inne att skicka pilar med. kulfång/butt stod/hängde i hallen, jag var enda boende i lgh, allt gick bra tills en dag på en lite hårdare förfest, då drog en nära vän en pil genom ytterdörren, nu satt den 3/4 ut och kunde dras in igen men ändå, onödigt. vid avflyttning säkerställde jag att mina vackra klistermärken från WWF täckte hålen väl och att solljuset inte lös igenom allt för mycket. kontentan av detta svammel, var försiktig, gör kulfånget stort, acceptera skador på material men inte personer. /C Det blir nog en plyfa ca 1×2 meter med pianogångjärn på mitten så den blir lätt att stuva undan, vilket är ett måste. Sen klä in några deci runtom kulfången men nån slags matta. Räknade för några år sen att jag kunde få en 9 meters bana. Sen dess har det kommut upp garderober så nu blir det bara runt sex meter. Quote
Droggot Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Har du mycket plats i rummet kanske en sån här vore något. https://www.instagram.com/tv/CfmCkdcAp69/?igshid=MDJmNzVkMjY= Quote
nissan92 Posted February 14, 2023 Author Posted February 14, 2023 4 hours ago MagnusN sa: Skjuter inne ibland. Vanligt stålkulfång plingar rätt ordentligt så det har jag lagt ner. En kartong med en bibba lokaltidningar i bakänden funkar bra. För det mesta sitter pelletarna i tidningarna men någon gång hör jag dem fara runt inne i lådan. Skjuter tavelskott 4.5mm i 7-10J eller vad nu bössan ger. Har själva kulfången i absplast så den är hyfsat tyst.. Sen behövs ett skydd runtomkring. Troligen en plyfaskiva med nån matta som dämpar lite om man missar.. 1 hour ago Droggot sa: Har du mycket plats i rummet kanske en sån här vore något. https://www.instagram.com/tv/CfmCkdcAp69/?igshid=MDJmNzVkMjY= Ja det vore nåt. Tyvärr så har jag inte sån plats. Det blir nåt som är lätt att ta fram och ra bort. Quote
Ken1 Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Gå till närmaste pub och fråga om dom har någon gammal darttavla.. Quote
MagnusN Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 4 hours ago Christian N sa: I min student lägenhet sköts det en hel del, Gamo luftpistol inga bekymmer, hade en stor skokartong med trasor i, de dämpade fint utan ljud, sköt rätt mycket båge inne också, hängde en ”butt” 80x80 cm, nej inte min från två krokar i taket, som svängde fritt och då hade jag 9 meter fritt inne att skicka pilar med. kulfång/butt stod/hängde i hallen, jag var enda boende i lgh, allt gick bra tills en dag på en lite hårdare förfest, då drog en nära vän en pil genom ytterdörren, nu satt den 3/4 ut och kunde dras in igen men ändå, onödigt. vid avflyttning säkerställde jag att mina vackra klistermärken från WWF täckte hålen väl och att solljuset inte lös igenom allt för mycket. kontentan av detta svammel, var försiktig, gör kulfånget stort, acceptera skador på material men inte personer. /C vid avflyttning säkerställde jag att mina vackra klistermärken från WWF täckte hålen väl och att solljuset inte lös igenom allt för mycket. 😂 1 1 Quote
Tjörnbon Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Cellplast! Dämpar bättre än man kan tro, låter inte mycket men smular en del. Quote
Popular Post culot Posted February 15, 2023 Popular Post Posted February 15, 2023 På 2023-02-14 at 10:42 Dansken sa: Näe 22 kulan tog uppe i kanten på insidan och vände och någon fick den på höften , precis på läderskärpet …. Han gjorde inte om det har jag åxå hört 🙄 4 Quote
hs_merkel Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 Efter en Finlands kryssning hade de inhandlats "tanborstfodral" av en bekant, föll i glömska till någon helg senare innan utgång, då skulle den provas i lägenheten. Ja utgången fattar ni själva! Efter det har jag respekt för 22lr 2 Quote
nissan92 Posted February 15, 2023 Author Posted February 15, 2023 Sådärja. Då börjar uppfräschningen av luftgeväret bli klar. Lite nya och smorda packningar/oringar och betsad kolv. En Artemis cr600. En Co2-bössa, repeter med 8skotts magasin för 4,5mm diaboler... Riktigt trevlig faktiskt. Ska serva pistolen också, en Tau7, även den kolsyra.. Har även ett gevär, QB78, som jag håller på fixa till men den ska säljas.. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted February 11, 2024 Posted February 11, 2024 Har en kartong med packade tidningar som kulfång. Bara att tejpa fast tavlan på kartången. 1 Quote
Recommended Posts