culot Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 Ja som rubriken säger, läget för att lämpliga hagelkrut är numera sämre än någonsin. I vart fall om man vill ha nån form av variation och om man vill ha tag på bra krut för att ladda patroner anpassade för det vansinniga Bly-förbudet. Quote
Dansken Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 För ett års tid sen- då den lilla Ryska gnomen startade anfallskriget på Ukraina tänkte jag att tillgången på komponenter kommer nog att bli ett problem ett tag framledes.... Därför ringde jag runt och kollade vem som hade krut och t-hattar kvar i butiken- då jag åkte runt en del ett par dagar och bunkrade upp. Trots bensinåtgången var detta nog ett bra beslut. Nu klarar jag mig ett bra tag. Kulor hade jag redan gott om innan 😉 Quote
exabit Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 18 minutes ago Dansken sa: För ett års tid sen- då den lilla Ryska gnomen startade anfallskriget på Ukraina tänkte jag att tillgången på komponenter kommer nog att bli ett problem ett tag framledes.... Därför ringde jag runt och kollade vem som hade krut och t-hattar kvar i butiken- då jag åkte runt en del ett par dagar och bunkrade upp. Trots bensinåtgången var detta nog ett bra beslut. Nu klarar jag mig ett bra tag. Kulor hade jag redan gott om innan 😉 Jag bunkrade för flera år sen då priserna fortfarande var anständiga Tror jag precis plockade titeln i Redighet från dig 1 Quote
Islänningen Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 29 minutes ago exabit sa: Jag bunkrade för flera år sen då priserna fortfarande var anständiga Tror jag precis plockade titeln i Redighet från dig Jag laddade klart min ammo för dom närmaste 10 åren, för två år sedan. Vips, där försvann titeln igen.... 😁 1 Quote
OlaK Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 Har både kulor och krut till de kalibrar (6,5x55 och 7x65R) jag mest använder för flera år framåt. Till 410an och 20an finns det till ett par tusen av varje. Problemet är att hitta järnhagel. Quote
KJE81 Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 Jag har krut, tändhattar, kulor och hylsor för 1000 skott i dubbelstudsaren och något liknande i de mindre kalibrarna. Har dock inte kommit så långt som till att handladda hagelammunition än, men funderar en del på en kaliber 28 så då kanske det blir aktuellt Quote
Popular Post culot Posted February 21, 2023 Author Popular Post Posted February 21, 2023 Kruxet är om alla ska använda upp sina lager så blir det ett jävla glapp i eventuell efterfrågan och då kommer det finnas ännu mindre grejer i framtiden= fan så tråkigt utan diskussionsämnen , och det blir ersatt med massa surr om matlagning , solpaneler å skit på jaktforumen 😕 3 Quote
exabit Posted February 21, 2023 Posted February 21, 2023 1 minute ago culot sa: Kruxet är om alla ska använda upp sina lager så blir det ett jävla glapp i eventuell efterfrågan och då kommer det finnas ännu mindre grejer i framtiden= fan så tråkigt utan diskussionsämnen , och det blir ersatt med massa surr om matlagning , solpaneler å skit på jaktforumen 😕 Poäng! Jag är ledsen att jag inte kan tillföra något till din ursprungliga frågeställning. Hade ett tag ambitionen att börja ladda hagel själv men det rann, som så mycket annat, ut i sanden. Sorry. Quote
culot Posted February 21, 2023 Author Posted February 21, 2023 1 minute ago exabit sa: Poäng! Jag är ledsen att jag inte kan tillföra något till din ursprungliga frågeställning. Hade ett tag ambitionen att börja ladda hagel själv men det rann, som så mycket annat, ut i sanden. Sorry. Jo jag har ju själv sett till så jag klarar mig och är självförsörjande i jakthagel under avsevärd framtid, men jag har vart med om det förr på 90 talet då jag shoppade upp bystat med amerikansk krut och dit amerikanska komponenter, fanns ju inte en jävel att diskutera laddningar med för ingen annan hade det krutet... slutade med att jag sålde av grejer och köpte europeiska komponenter istället.. / P Quote
Islänningen Posted February 22, 2023 Posted February 22, 2023 22 hours ago culot sa: Kruxet är om alla ska använda upp sina lager så blir det ett jävla glapp i eventuell efterfrågan och då kommer det finnas ännu mindre grejer i framtiden= fan så tråkigt utan diskussionsämnen , och det blir ersatt med massa surr om matlagning , solpaneler å skit på jaktforumen 😕 Vi är ju redan halvvägs där. 😝 Quote
M-98 Posted March 5, 2023 Posted March 5, 2023 jag fattar inte vad det är så svårt att få tag på, man har hemma i skåpet. Jag har alltid varit duktig på beredskapslager och planering. Priserna har däremot blivit helt galna. Quote
Popular Post exabit Posted March 6, 2023 Popular Post Posted March 6, 2023 17 hours ago M-98 sa: jag fattar inte vad det är så svårt att få tag på, man har hemma i skåpet. Jag har alltid varit duktig på beredskapslager och planering. Grattis! Du är nu en av finalisterna till slutspelet i Redighet 3 Quote
Islänningen Posted March 6, 2023 Posted March 6, 2023 Det som jag ser som största problemet, är inte tillgängligheten, utan transportkostnaden. Det krut som jag använder, finns i butiker runt om i Sverige, men jag får dra 18 mil enkelväg eller betala skjortan och kallisarna för frakten, om jag ska få det skickat. Quote
M-98 Posted March 6, 2023 Posted March 6, 2023 6 hours ago exabit sa: Grattis! Du är nu en av finalisterna till slutspelet i Redighet Tack, då kanske jag har möjligheten att knipa mästartiteln från dig om allt vill sig 1 Quote
Recommended Posts